Hej,
Har ett uterum med vår/höst isolerglas. Vi har cellplast under trägolvet för att de inte ska blåsa igenom. Vi kommer sätta in en kamin i uterummet nu till våren. Tänkte därefter montera in nått form av trätak invändigt. Nu till min fundering, behöver man någon isolering i taket?
Tänker inte för att de ska vara varmt utan mer om man behöver för olika temperaturer under året på utsidan. Tänker även hur de blir om vi eldar i kaminen och de är kyligare ute om de ev blir fult etc i och med att rummet då kommer bli varmt under perioder då de är kallt utanför.
Om man ska isolera, ska man lägga luftspalt, isolering och sen ångspärr med plastfolie, alternativt spruta skum direkt mot råsponten?

tacksam för förslag gällande detta så de blir rätt från början.
 
I ett uterum undviker jag plast.
Ska plast göra nytta så skall det dels vara helt tätt (väggar+golv+tak) och dels skall den varma temperaturen alltid vara på insidan.
En uteplats, iaf i mitt, fall är inte uppvärmd och kan lätt bli kallare än ute (med omvänd kondensering som följd om det finns plast).

Någon slags isolering i taket är nog bra, och definitivt luftspalt. Det bästa är kanske isolina eller liknande som kan ta upp och avge fukt. Men det funkar nog med vanlig ull också så länge ev fukt kan ventileras bort i luftspalten.

Jag skulle byggt som ett traditionellt tak, minus plast, dvs inifrån:
Innertak, isolering, masonit, luftspalt, råspont, papp, yttertak.
 
  • Gilla
stevemannen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.