Blir det tillräckligt stabilt att bygga enligt nedan med 45x145 eller bör jag gå upp till 45x170? Med tanke på priserna nuförtiden så blir ju varje grövre storlek betydande i pris.

Att jag väljer att fälla ner skruvreglarna är pga att jag vill hålla nere höjden på däcket.

3D-ritning av en träkonstruktion för ett däck med måttangivelser och reglar på 45x145 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingen?
 
Har byggt 100m2 precis så. Enda skillnaden är att jag har 1,5 som plintavstånd, annars är det 45x145 infällda med 2,1m mellan bärlinorna. Fungerar hur bra som helst.
 
Med din valda utformning bör du gå upp till 45x170. Det blir för höga tvärkrafter över plintarna med nuvarande val. Det begränsar franför allt konstruktionens hållbarhet på lite sikt. Med en annan design kan du nog optimera materialanvändningen så att du får bättre styvhet till lägre kostnad. Du utnyttjar materialet bättre om du inte bygger ner skruvreglarna. Så vitt jag kan se har du gott om plats på höjden.
 
  • Gilla
rockin_john och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar!

Det stämmer att jag har fritt på höjden för att få plats med en bättre konstruktion. Dock vill jag hålla trädäcket på minsta möjliga nivå för att inte hamna för högt i förhållande till grannen varav jag därför valt denna konstruktion.

Jag väljer att köra 45x170 ist som du föreslår.
 
Genom att såga spikreglarna i bitar och sänka ner de så förlorar de deras bidrag till att öka böjstyvheten i konstruktionen.
Dvs det kommer att svikta mer.

Sänk plintarna 145mm och lägg spikreglarna ovanpå!
 
L Leif i Skåne skrev:
Har du satt plintarna redan? Annat är det enklare med hela skruvreglar och sänka plintarna 145 mm.

[länk]
Nej jag har inte satt plintarna ännu.

Jag kan inte sänka plintarna då hamnar jag under gräsmattan. Underkant reglarna på bilden är 10-20mm ovanför gräsmatta, sen är det gjutet runt poolen där reglarna också tar i om jag sänker. Så jag kan bara höja allt isf…

Vilket jag vill undvika. Att sätta fler plintar är inte heller önskvärt då många delar hamnar i slänt med sten och extremt svårgrävd mark. Varför jag också vill hålla antalet plintar nere till ett minimum!

Det är verkligen sämsta tänkbara förhållanden där jag ska bygga detta trädäck så det kommer bli allt annat än roligt! :crysmile::sweat:
 
C crazytok skrev:
Jag kan inte sänka plintarna då hamnar jag under gräsmattan.
Ta bort gräsmatta och matjord! Annars får du problem med att strå tittar upp mellan trallen.

Har du berg upp i dagen så kan man borra och sätta varmgalvade hållare med kem-ankare.
Själv använde jag inga plintar utan bara staplar av gamla cementplattor.
Kolla på länken i inlägg #6
 
Redigerat:
Instämmer med ovan. Du vill ändå inte ha massa matjord med gräsmatta under så gräv bort detta så har du dina 145mm.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Kan du inte sätta bärlinorna tätare, c/c 600mm och använda dem För att Skruva trallen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.