J
R Rkarlsson skrev:
Just det. Var det inte en viss säljare på en mörk plats på internet som blev haffad nu pga att de spårade bitcoins nu i veckorna?

Citat
"Det var spårning av kryptovaluta som använts för att betala för drogerna, som gjorde att man från första början kom mannen på spåren."

Så anonymt var det tydligen.
Nä, inte om man har FBI efter sig, men dit är steget rätt långt för de flesta av oss i tråden åtminstone. Hade säljaren använt Bitcoin-kusinen Monero eller Zcash hade det dock varit helt anonymt (tills vidare). Vad FBI gör är att de spårar när själva uttaget/växlingen till kontanter/bankkonton görs, eller när man i transaktioner använder mail etc. Så det är inte raketforskning i sig där man knäckt något. Har man en adress till en bitcoinplånbok så kan vem som helst se alla transaktioner den gör, och det är det som är själva grejen, att alla kan se och verifiera att inget fuffens förekommer i blockkedjan. Att en skurk kan spåras när han till sist tar ut pengarna på banken är inget nytt. Om han däremot endast för över bitcoins fram och tillbaka klarar han sig. Tyvärr, eller Gudskelov, beroende på vem man är.
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Nä, inte om man har FBI efter sig, men dit är steget rätt långt för de flesta av oss i tråden åtminstone. Hade säljaren använt Bitcoin-kusinen Monero eller Zcash hade det dock varit helt anonymt (tills vidare). Vad FBI gör är att de spårar när själva uttaget/växlingen till kontanter/bankkonton görs, eller när man i transaktioner använder mail etc. Så det är inte raketforskning i sig där man knäckt något. Har man en adress till en bitcoinplånbok så kan vem som helst se alla transaktioner den gör, och det är det som är själva grejen, att alla kan se och verifiera att inget fuffens förekommer i blockkedjan. Att en skurk kan spåras när han till sist tar ut pengarna på banken är inget nytt. Om han däremot endast för över bitcoins fram och tillbaka klarar han sig. Tyvärr, eller Gudskelov, beroende på vem man är.
Nu var de ju en kille i Lund i detta fall. Hur de gick till orkar jag inte läsa på om =) Men man är ju inte jätteanonym om han åkte fast med tanke på att han ändå sålde på de mörka sidorna. Eller iallafall var mellanhanden.
 
M Markarbetaren skrev:
Jag är naturligtvis egoist i detta sammanhang och utesluter alla som har gevär som istället fäller ett djur och äter, likaså alla stadsbor som inte har ett fiskespö, eller dom som inte har båtar, jag har 2 st:D
Havet tror jag inte blir utfiskat i en handvändning, insjöarna möjligtvis.
Haven är redan utfiskade.

https://www.google.com/search?q=hav...droid-samsung&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8
 
UlrikaSpg UlrikaSpg skrev:
Haven är redan utfiskade.

[länk]
Utfiskad i detta sammanhang betyder att det inte finns något kvar. Att det för vissa arter och på vissa platser har fiskats alldeles för mycket för ett hållbart fiske över tid är långt ifrån samma sak som att "haven är redan utfiskade".
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Det är ju sant att alla inte kan livnära sig på jakt och fiske.

Men om man får bara en liten del av sin mat därifrån undviker man många brister.

/ATW
 
V vectrex skrev:
Utfiskad i detta sammanhang betyder att det inte finns något kvar. Att det för vissa arter och på vissa platser har fiskats alldeles för mycket för ett hållbart fiske över tid är långt ifrån samma sak som att "haven är redan utfiskade".
Säger vem?
 
UlrikaSpg UlrikaSpg skrev:
Säger vem?
Vad i det jag skriver är det du undrar vem som säger?
 
M
Jag har inga som hellst problem att åka ut på havet med båten och få nyfångad fisk.
 
M
Vad tror ni efter den eskalerade situationen i Ukraina? Inte fel att ha kontanter om ryssarna beslutar sig för att sänka internetstrukturen.
 
När det hände Coop gick det ju ändå inte att handla med cash, men för att handla med sina grannar kan det kanske vara värdefullt
 
  • Gilla
Pin och 3 till
  • Laddar…
MrJay
M Markarbetaren skrev:
Vad tror ni efter den eskalerade situationen i Ukraina? Inte fel att ha kontanter om ryssarna beslutar sig för att sänka internetstrukturen.
Många butiker har ingen rutin för kontanthantering eller avtal så jag tror det blir svårt att komma någonstans med kontanter. Varor däremot kan man alltid byta ut mot andra och det funkar jättebra i krigstider (y)
Sedan att ryssen skulle kunna ta ner vår IT infrastruktur låter extremt osannolikt med tanke på den kunskapen och resurserna inom den sfären som vi sitter på.

Слава Україні
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
A
M Markarbetaren skrev:
Vad tror ni efter den eskalerade situationen i Ukraina? Inte fel att ha kontanter om ryssarna beslutar sig för att sänka internetstrukturen.
Ska regeringen tillsätta en snabb motion om att tvinga alla affärer mm att hantera kontanter?
De har ju gjort allt för att döda detta betalmedel...
Fast att kontanter är ett legitimt betalmedel och stöd finns så har som vanligt de flesta västerländska länderna valt att satsa på digitala lösningar... Man glömde.. vad händer om inte det systemet fungerar..
 
Får säkert skriva upp hos handlaren som i gamla tider, men det är få förunnat misstänker jag i större tätorter.;)
 
Det gäller att bygga systemen redundant. Men det stora problemet med svenska kassor är kravet på kontrollenhet. Dessa har man i princip slutat tillverka eftersom Skatteverket råkade säga att de "kikar på en möjlighet till en annan lösning". Nu vill de inte kännas vid detta utan säger att "de räknar med att marknaden löser detta själva". Problemet är att Skatteverket noga har specat hur en kontrollenhet ska vara utformad.

Våra kunder kör dessutom i allmänhet med så kallad molnbaserad kontrollenhet. Men i grunden finns ju en fysisk kontrollenhet, eftersom lagen kräver det. Och om den inte är online fungerar inte kassan, då det är olagligt att registrera ett digitalt kvitto utan kontrollenhet.

Det man då kan göra "i undantagsfall" är att ta betalt ändå, anteckna köpen på papper och registrera de digitala kvittona i efterhand. Men registreras måste de oavsett. Vilka betalsätt som fungerar beror ju på situatinoen, men många av våra kunder har en kortterminal som de enkelt kan ställa om från att köra kassakopplad på wifi till att köra fristående med SIM-kort. Swish kan man ha flera olika varianter av, tex en halvprivat "för nödfall", en Swish företag som inte är integrerad i kassan och en Swish Handel som är integrerad.
Det går ju även att ha förbetalda värdekort/presentkort och kundkort med kredit som hanteras lokalt i systemet, då är man fortfarande beroende av el och internet, men inte av att bankerna är online.

Samt givetvis möjlighet att skicka faktura eller ta kontanter.
(jag jobbar med support på kassasystem)
 
  • Gilla
Snailman och 8 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
kravet på kontrollenhet.

en fysisk kontrollenhet
Och om den inte är online fungerar inte kassan, då det är olagligt att registrera ett digitalt kvitto utan kontrollenhet.

Det man då kan göra "i undantagsfall" är att ta betalt ändå, anteckna köpen på papper och registrera de digitala kvittona i efterhand. Men registreras måste de oavsett.
Förstår jag rätt att detta också betyder krav på digitala kvitton, eller avses att om digitala kvitton används måste de registreras? Vet du då om kraven gäller samtliga eller vissa affärsverksamheter (aktiebolag, handelsbolag, enskild fimra, ... privatperson?)?

Det verkar helt befängt att man skulle kräva uppbyggnad av en verksamhet som inte är tåligt mot samhällsstörningar, det skulle ju snarare bidra till att en större samhällsstörning eskalerar snabbare än att den motverkas. Men det är tyvärr helt möjligt att reglerna är sådana. Vet du vart det regleras specifikt?

Mycket bra inlägg f.ö.!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.