Hej!
Undrar om ngn har erfarenhet av att använda åkgräsklippare även till snöröjning? Orkar den?
Hiss eller diss angående Husqvarnas Rider 112c?
 
  • Husqvarna åkgräsklippare Rider 112C med snöblad och snökedjor redo för snöröjning.
  • Gilla
Expoq
  • Laddar…
Ska vara lite fjun då.....grannen har en skapligt kraftfull åkklippare och den bytte jag remmar på till vintern nu och det var inte mycket till transmission egentligen. En liten kort rem från motorn till hydrostat och från den en grov till klippaggregat. Kan inte tänka mig att det är dimensionerat för nå mycket mer än gräs och lagom kuperad trädgård.
 
  • Gilla
Skratcher och 1 till
  • Laddar…
Monterar man en snöslunga på dem så går det rätt bra. En kollega har haft det.
Men plogblad tror jag inte blir så bra, där är en 4hjuling bättre anpassad och stark
 
  • Gilla
Saxonia och 1 till
  • Laddar…
ullberg
Vi har en åkgräsklippare på landet med både plogblad och enstegsslunga. Maskinen är fyrhjulsdriven men vi har inte kedjor eller vikter.

Vi tyckte det fungerade sådär, plogbladet gav vi upp snabbt, slungan använde vi ett tag men har sedan några år slutat även med det och kör numer med en vanlig snöslunga istället.

kanske är det avsaknaden av kedjor & vikter som är boven och borde ge det ett nytt försök inkl detta men det funkar lite för bra med den vanliga snöslungan så tror aldrig vi kommer göra det…
 
  • Gilla
Jonas_123 och 1 till
  • Laddar…
En polare till mig fick en midjestyrd Stiga med i sitt husköp. Det medföljde bla plogblad. Han hade dock redan sen innan en fyrhjuling med plogblad, så han använde bara den istället.
Men när dagen kom då fyrhjulingen havererade mitt i vintern blev frågan aktuell...

Jag hjälpte han då med att montera plogbladet på gräsklipparen.
Då när jag tittade lite närmare på den så insåg jag att det var nån större 2-cylindrig makin, med hydrostat och fyrhjulsdrift... Vi hittade också hjulvikter och snökedjor till bakhjulen bredvid plogen...

Jä*lar vad denna maskin imponerade på mig sen när vi väl tog ut den i snön. 2-3dm "halvblöt" snö plöjde den igenom som ingenting...
Men jag är helt övertygad om att en mer "normal" gräsklippare inte presterat i närheten när det gäller snöröjning med plogblad.
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
A
Anna Pettersson2 Anna Pettersson2 skrev:
Hej!
Undrar om ngn har erfarenhet av att använda åkgräsklippare även till snöröjning? Orkar den?
Hiss eller diss angående Husqvarnas Rider 112c?
Den kan göra jobbet med en massa utrustning som tillbehör..
Men jag hade inte satsat på den modellen som plog maskin..
hellre letat en äldre rider som har hållbarare midja samt bättre drivning.
Och en kraftigare kaross...

ploga kräver styrka och fäste.
Dessa hjul klarar inte av snön.. Utan då skulle andra behöva väljas på vintern..
samt kedjor.. Men de kedjorna man kan köpa har dåligt med dubb..

Sedan så måste den ha vikten för att kunna vara stabil nog.. annars blir det att använda fart och det är de inte byggda för..

Så från min sida, blir det... leta något annat.

Vad är tanken?
En maskin som klarar av både gräset och plogningen eller går det bra med 2 maskiner så skulle jag köpa en begagnad ATV istället..
Eller liten traktor.

tänk på att leta en modell som har hydrostat, då Manuel växel kommer bli en mardröm vid såna här jobb och då får inte till smygandet bra med växellåda.. Med hydrostat så trampar du bara på en pedal för riktningen och sedan hur hårt för vid vilken fart du vill ha.. Vilket gör att svängar och plogning kan ske smidigt..
 
Redigerat:
  • Gilla
hemkört och 2 till
  • Laddar…
Jag har en rider 320awd med enstegsslunga. Tar 30-40cm hög snö vid -10 utan problem, men vid blötsnö är det lönlöst..
För att köra slunga måste man ha awd annars pallar inte maskin.
Med facit i hand så hade jag köpt en liten puttslunga istället, en sådan kostar dessutom 1/3 av Husqvarnaslungan till klipparen..
 
  • Gilla
Anna Pettersson2
  • Laddar…
Jag har en puttslunga, eldriven med sladd modell Stiga. Vi har inte mycket snö här i Skåne. Det är jag riktigt glad för. Det kan ändå behövas flytta snö från gångar och trottoarer någon gång vart annat år. Vad är betyget för denna konstruktion? Riktigt bra, måste jag säga. att dra ett par vändor upp och ner på gången fungerar bra och minskar risken för ev. hjärtinfarkt. man bör dock kunna fästa sladden på axeln på något vis slungor och sladdar kan vara en trasslig kombination. slungar ut snön c:a 2 - 2,5 meter. Gräsklippare har jag inte längre, däremot 2 robotklippare, dom gör livet mycket lättare på sommaren, numera. Får vi se någon robotsnöslunga, i framtiden????????
 
  • Gilla
Anna Pettersson2
  • Laddar…
ullberg
B BCAB skrev:
Får vi se någon robotsnöslunga, i framtiden????????
Finns men verkar funka sådär…

 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Den kan göra jobbet med en massa utrustning som tillbehör..
Men jag hade inte satsat på den modellen som plog maskin..
hellre letat en äldre rider som har hållbarare midja samt bättre drivning.
Och en kraftigare kaross...

ploga kräver styrka och fäste.
Dessa hjul klarar inte av snön.. Utan då skulle andra behöva väljas på vintern..
samt kedjor.. Men de kedjorna man kan köpa har dåligt med dubb..

Sedan så måste den ha vikten för att kunna vara stabil nog.. annars blir det att använda fart och det är de inte byggda för..

Så från min sida, blir det... leta något annat.

Vad är tanken?
En maskin som klarar av både gräset och plogningen eller går det bra med 2 maskiner så skulle jag köpa en begagnad ATV istället..
Eller liten traktor.

tänk på att leta en modell som har hydrostat, då Manuel växel kommer bli en mardröm vid såna här jobb och då får inte till smygandet bra med växellåda.. Med hydrostat så trampar du bara på en pedal för riktningen och sedan hur hårt för vid vilken fart du vill ha.. Vilket gör att svängar och plogning kan ske smidigt..
Tack för svar! Kanske blir så att vi fixar till vår gamla Grålle istället. Den orkar i alla fall även om den är lite svårkörd ☺️ Jag har ca 150 m grusväg som behöver plogas
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
A
Anna Pettersson2 Anna Pettersson2 skrev:
Tack för svar! Kanske blir så att vi fixar till vår gamla Grålle istället. Den orkar i alla fall även om den är lite svårkörd ☺️ Jag har ca 150 m grusväg som behöver plogas
Den gör jobbet betydligt bättre..
diesel eller bensin?
bensinaren är lite hetsigare..
Men är trevlig ändå.
 
Maskintok skrev:
Den gör jobbet betydligt bättre..
diesel eller bensin?
bensinaren är lite hetsigare..
Men är trevlig ändå.
Det är bensin. Jag har svårt att växla den, måste ställa mig upp för att orka trycka ner kopplingen men det går ju att starta o köra på 2an
 
  • Gilla
Steeefaaan och 2 till
  • Laddar…
S
A
Anna Pettersson2 Anna Pettersson2 skrev:
Det är bensin. Jag har svårt att växla den, måste ställa mig upp för att orka trycka ner kopplingen men det går ju att starta o köra på 2an
De har långa lägen på kopplingen..
Går att sätta en distans på pedalen
Så når man ner.
 
  • Gilla
Anna Pettersson2
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.