Hej allesammans !
Skall bygga en lösdrift för hästar snart, jag undrar över hur man
gör för att få en stabil grund/ram att ställa syll och sedan väggreglarna på?
dränera ordentligt på med en massa grus padda till det och sedan på med
ett varv med lecasten är det närmsta mitt förstånd kommer till :=)

Bättre förslag tages tacksamt emot !
 
Mikael_L
Förstår jag det rätt om jag tänker mig ett "hus" med marken som golv och som saknar gavelväggar (eller saknar bara en gavelvägg kanske).
Vidare, är det några speciella krav på golvet/marken? Kommer man hålla på och slaska med vatten? Kommer hästarna "göra av sig" där?
Slutligen, kan du nämna lite hur det ser ut där du ska bygga, är det lera? uppe på en höjd, eller nere i sänka? norut, söderut?

Det är inte säkert att jag sen kan ge några vettiga svar, men om vi preciserar frågeställningen lite tror jag att svar ändå kan börja ramla in. :)
 
Ett hus med 4 väggar varav en stor ingång från ena långsidan
och ingångar för hästar i varje gavel.
Med jord/berg som golv.
Platsen är belägen dels på ett berg dels på vanlig betesmark.
Inga krav på golv, kommer att strö med halm där, så hästar kommer göra av sig där !
Man kommer att slaska en aning med vatten enbart för hästar att dricka dock !

Ingen lera att tala om, högt beläget, gavlar mot norr resp. söder.

Tack på förhand !
 
Mikael_L
Om det ska vara delvis på berg tänker jag direkt på plintgrund...

Gjuta plintar med jämna mellanrum, de på berget sätts fast genom att borra ner armeringsjärnbitar, de andra grävs (och ev gjuts) ner i marken, helst frostfritt djup.
Sen sätter man bärlinor av stående virke mellan plintarna.
Men denna konstruktion innebär att det blir en glipa mellan mark och vägg som det kan blåsa igenom etc. Kanske inte bra...

Det går väl att göra på många vis, hoppas det kommer fler synpunkter.
 
Tackar så länge, vart ställer man väggreglarna enligt ditt förslag?
Man har väl bara 45mm att bolla med då?
 
Mikael_L
Det finns väl stolpskor med 100 mm öppning, har jag åtminstånde för mig, då kan man ju ställa 2 st ihopspikade 45or. Men det ger marginell ökad styrka jämfört med att ta en högre regel, det är bara känslan av ranglighet som minskar. :)

Men gör det något om det finns en 1-2 dm luftspalt under väggen hela vägen. Jag tror inte det blir så jätteskönt för hästarna när det stormar.
Man kan väl täcka igen spalten med stenar, LECA-block eller liknande antar jag. Men kolla så att inte LECA-blocken suger upp vatten och håller väggens undersida fuktig, då blir det inget bra.
 
Jag tycker du ska gjuta en sula, typ 40cm bred, som du har 20cm kapilärbrytande välpackat grus under. På den murar du lekablock, 20cm breda, till lämplig höjd som du sen kan fästa syllen på. Glöm inte dräneringslangen under sulans lägsta punkt.

Sen tycker jag ochså att du ska överväga att gjuta en platta som golv för att enkelt kunna mocka ur halm och skit...
 
annars finns det färdig plintar med kantbalkar, ligger runt 1400:- plinten å 160:-/m för balkarna
 
Kan du länka mig till plintarna du talar om i ditt inlägg?

Mvh N
 
Finja, å Mt- betong är de som gör såna plintar sverige vad jag vet. A-betong kör med nåt liknade men kallas holkar å används olika
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.