Har ett 60-talshus där suterrängvåningen använder blåbetong i väggarna. Radonmätning ger att vi för hela huset ligger precis på 200 (300 någonting på undervåningen och ~125 på övervåningen har jag för mig).
Ytskikten i undervåningen börjar se lite ledsna ut och jag funderar då på hur bra produkter (som t.ex. https://dens3.se/radon/ och https://radonstop.se) som säger sig minska genom släppet av Radon verkligen fungerar? Skulle minskningen bli märkbar i mitt fall (om vi antar att i vart fall merparten av Radonet jag mäter kommer från blåbetongen - kan ju vara andra källor också)?

P.S. Jag har funderat på andra åtgärder mot Radon men tråkigt nog verkar det finns väldigt mycket oseriösa/okunniga aktörer (även bland de man skulle kunna tro vara pålitliga) - har tidigare pratat med ett antal som alla, efter väldigt olika "undersökningar", gav totalt olika versioner av vad som var problemet med vårt hus (allt kommer från blåbetongen, det är mest markradon - så brukar det vara... bla bla.) och även totalt olika förslag på åtgärder och enorma variationer på pris (även för till synes samma åtgärder) så har lite gett upp om att kunna hitta en väg framåt med det. En bekant med högre värden anlitade, efter massor med research, en aktör som utförde massiva åtgärder till högt pris som inte alls sänkte värdena i någon nämvärd grad grad och dessutom tog in en utländsk underkontraktör som utförde ett så fult och slarvigt arbete med dragning av ventilationsrör att det nära nog "förstörde" deras hus visuellt inomhus. De fick göra upp i domstol där min kompis till slut fick rätt...
 
En sak som skulle kunna vara bra att göra är att kolla om radonen verkligen kommer från blåbetongen innan man gör för stora ingrepp.

Normalt kan man göra det med gammaspektroskopi. Dock har jag ingen aning om vad det kostar att få det mätt, men det borde inte vara så dyrt. I vissa fall brukar dessutom länsstyrelsen kräva utredning innan de betalar ut ev radonsaneringsbidrag.

Jag bor själv i ett hus som har blåbetong i vissa väggar, och efter installation av FTX så har radonhalten sjunkt betydligt och markradon är nu min största källa till radon i huset. Att täta en brunn i källaren gjorde stor skillnad på den kvarvarande radonhalten.

Så med detta ville jag bara säga att det inte alltid är enkelt med bara en källa till radon.

Lycka till med ditt projekt.

PS. Såhär i några år efter vår ventialtionsfix har jag kört med Airthings Wave (plus) sensorer för att försöka följa och identifiera radonkällor. Om du inte har sådana så kan jag tycka att det också är en rimlig investering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.