Ja precis som titeln säger så undrar jag om det är bra eller dåligt att isolera väl innertak/golv till loftet på en liten stuga. Finns det nackdelar med att det blir för "tätt"? Tänker att det vore skönt med varmt golv på loftet om någon någon gång sov över där? Men har hört så mycket om självdrag och annat att jag nu blir rädd för att lägga i en massa rockwoll i innertaket som isolering... Vad säger ni?
 
Varför isolera ett golv till ett loft, det är samma värme som går upp och värmer där. klar överkurs med att isolera.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Varför isolera ett golv till ett loft, det är samma värme som går upp och värmer där. klar överkurs med att isolera.
Men kan det bli skadligt på något sätt? Tanken är att längre fram kanske isolera vinden till ett rum där.
 
Unikt namn
Lägg upp en ullmatta istället om det är ett mysigt underlag du vill åt.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Lägg upp en ullmatta istället om det är ett mysigt underlag du vill åt.
Nja. Hade väl förhoppning om att det kan hålla kvar värmen bättre i stugan också. Gärna både uppe och nere.
 
Marlean Marlean skrev:
Men kan det bli skadligt på något sätt? Tanken är att längre fram kanske isolera vinden till ett rum där.
Varför isolera ett rum där och med dörr till det. då måste du ha en värmekälla där med för att få värme i det. Klart att det blir en del ljud uppifrån och när när någon rör sig uppe, i övrigt ingen fördel med det.
 
När du säger loft menar du ett öppet plan från nedervåningen eller är det inte öppet mellan nedervåning o loftet (tänker mer som en fäbod)? Om det är öppet och det bara är en liten trapp upp finns det ingen mening med isolering mer än som ljuddämpning möjligen. Värmen stiger ju uppåt så det lär alltid vara varmast på loftet.
 
T TypRätt skrev:
När du säger loft menar du ett öppet plan från nedervåningen eller är det inte öppet mellan nedervåning o loftet (tänker mer som en fäbod)? Om det är öppet och det bara är en liten trapp upp finns det ingen mening med isolering mer än som ljuddämpning möjligen. Värmen stiger ju uppåt så det lär alltid vara varmast på loftet.
nej inte traditionellt loft. Hmm ska se om jag har en bild på det.
 
T TypRätt skrev:
När du säger loft menar du ett öppet plan från nedervåningen eller är det inte öppet mellan nedervåning o loftet (tänker mer som en fäbod)? Om det är öppet och det bara är en liten trapp upp finns det ingen mening med isolering mer än som ljuddämpning möjligen. Värmen stiger ju uppåt så det lär alltid vara varmast på loftet.
Det här är tyvärr de enda bilder jag har. Vägen upp är en liten utdragbar stege och det är detta golv/innertak jag funderar på att isolera. Och med innertak menar jag sett från nedervåningen. Dvs. Inre ut mot teglet på stugan.
 
  • Obearbetat trätak med synliga balkar i ett loftområde med tegelvägg och en liten fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träpaneltak och väggar i ett oisolerat rum med synlig vattenberedare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det som kommer hända om du gör det är ju att det blir svinkallt där uppe om du inte har värme på även där uppe, men då inte taket är isolerat lär det bli svindyrt. Jag skulle absolut isolerat något av taken i alla fall annars är det ju att elda för kråkorna. Har du planer på att använda ytan där uppe senare är det väl lika bra att lägga pengarna direkt på att isolera längs taket tänker jag? Förutsatt att det är högt nog i tak för att använda den efter att gips o isolering är på plats? Annars är det nog bäst att låta detta vara o använda det till förvaring eller kanske reserverat för någon på sommaren om det då inte är för varmt under taket istället. :)
 
Gissar att ni enbart använder stugan på sommaren? Blir det skitvarmt i husets bodelar? Man kan isolera för att hålla värmen kvar på häst/vinter och hettan ute på sommaren. Är samtliga golv öppna från vinden sett? Ser man undertaket så att säga?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Gissar att ni enbart använder stugan på sommaren? Blir det skitvarmt i husets bodelar? Man kan isolera för att hålla värmen kvar på häst/vinter och hettan ute på sommaren. Är samtliga golv öppna från vinden sett? Ser man undertaket så att säga?
Ja undertaket ser man.

Hur mycket skulle isolering av vanliga taket bygga på bredden? Är rädd att det kanske inte blir mycket till loft kvar?
 
T TypRätt skrev:
Det som kommer hända om du gör det är ju att det blir svinkallt där uppe om du inte har värme på även där uppe, men då inte taket är isolerat lär det bli svindyrt. Jag skulle absolut isolerat något av taken i alla fall annars är det ju att elda för kråkorna. Har du planer på att använda ytan där uppe senare är det väl lika bra att lägga pengarna direkt på att isolera längs taket tänker jag? Förutsatt att det är högt nog i tak för att använda den efter att gips o isolering är på plats? Annars är det nog bäst att låta detta vara o använda det till förvaring eller kanske reserverat för någon på sommaren om det då inte är för varmt under taket istället. :)
Fast skulle det inte hålla värmen bättre kvar i de delar av huset vi är mest i, dvs på nedervåningen?
Tänkte nog ha barnrum där uppe om det finns plats till det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.