Så var det dags för en miniuppdatering igen. Det lär kunna bli lite sånt den närmsta tiden som sagt. Med en dag ledig mitt i veckan, passar jag på och trotsar det dåliga vädret och styr kosan mot stugan ändå. Den sista biten var det rejält halt men bra däck, fyrhjulsdrift och inga möten så gick det bra ändå. När jag kommer fram kör jag fast på uppfarten trots fyrhjulsdriften.:surprised:

Men nu var jag framme och skotta kunde jag göra nästa dag, nu behövde jag få äta lite, starta en brasa och bara slappna av efter fem dagars jobb. När jag så småningom sliter mig från underhållningen på YT och drar på mig arbetsstället för att göra "något litet", är det som först kommer för mig, att fortsätta med tryckluften.

Nu med slingan korrigerad kan jag börja med avsticken. Jag har ännu inte klart för mig exakt var jag vill ha dem och hur jag ska göra. Men det enklaste är ett avstick som kommer att få tjäna det framtida blästerskåpet. Jag har ännu inte köpt ngt blästerskåp, men jag har även en däckmaskin som kommer få turas om med skåpet. Eventuellt grenar jag ut denna anslutning då maskinerna kommer stå bredvid varandra, men eftersom däckmaskinen används så sällan så kommer den få bo i hörnet och jag funderar på att bygga ngn form av rullbart underrede till den. Hörn är annars svåra att inreda tycker jag.

Första avsticket, svårt att böja PEX-röret snyggt, men hellre såhär än en vinkelskarv:
En installation av tryckluftsledningar med PEX-rör och en luftregulator med tryckmätare monterade på en tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag är inte helt nöjd med enkeluttaget här, eventuellt kommer jag byta ut det mot ett dubbelt på samma plats, men det är ingen hög prio. Här har jag ingen dimsmörjare, bara ett vattenfilter. Däckmaskinen har egen dimsmörjare och blästern lär knappast behöva en. Med det färdigt var det bara att gå vidare till nästa.

Jag har två slangvindor sedan tidigare. I den förra konfigurationen hade jag dem i var sin ända på garaget och det var praktiskt, men då hade jag bara vattenfilter på den ena anslutningen främst för att kunna lackera. Nu vill jag ha en anslutning närmare arbetsbänken, men samtidigt behålla den jag hade vid garageporten för allt arbete med tryckluft utomhus. Så vindan jag använt för oljefri luft får nu flytta till arbetsbänken.

Jag hade dock ett litet problem med placeringen då jag på sistone börjat vela lite i exakt hur jag ska konfigurera mina arbetsbänkar, men jag tror mig ha en plan som kan funka. Återigen kommer ett hörn väl till pass för placeringen av vindan, tanken är att ha en L-formad bänk och närmast taket inne i hörnet kommer jag inte kunna ha något som passar bättre ändå.

Inte den snyggaste installationen, men man kan inte vara världsmästare på allt:rolleyes::
Installation av tryckluftsslang och utrustning på verkstadsröd tegelvägg med ljusarmatur ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag gillar egentligen inte PVC-slang, den är för styv och känns lite "billig", men vindan funkar bra och har tillräckligt grov slang. Återstår att se om jag har för stort tryckfall iom längden på slangen, jag har varit inne på att köpa/låta göra en kortare slang för att driva luftkrävande verktyg vid bänken, vi får se om det blir aktuellt.

Med dessa två anslutningar klara var det bara att fortsätta. Den tredje och förmodligen sista anslutningen vill jag ha vid dörren som sagt. För detta har jag en gummislangvinda med en något längre slang för bästa räckvidd på uppfarten. Här vill jag även placera den lösa däckpåfyllare (modell "bensinmack") jag tidigare hade längst in i lokalen. Det fanns även en annan nackdel i den tidigare installationen och det var att den inte har någon backventil, så för att bibehålla trycket i luftpåfyllarens lilla tank, var jag tvungen att hänga av den. Så det skulle kompletteras med nu.

Det var lite av ett pussel att skruva ihop alla kopplingar och försöka få det tätt (utan att kunna testa), men att stå i bänk och jobba är bekvämt så jag tog det med jämnmod. Luftpåfyllarens del lät jag vara medan jag fick bygga om regulator/filter och dimsmörjare för att spegelvända installationen. Det tog lite tid, men till slut satt allt där.

Dålig bild rakt framifrån, kommer nog tydligare bild på detta framöver:
Tryckluftsinstallation med slangvinda, regulator och filter på verkstadsvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med detta kände jag mig nöjd och tyckte väl att det var sängdags. Klockan var nu halv tre och jag insåg att jag totalt förlorat mig i mitt projekt. Hoppsan!:oops:

Morgondagen bjöd på något av det finaste väder man kan uppleva i Sverige på vintern; ett tjockt lager nysnö över hela landskapet, ett par minusgrader, vindstilla och sol. Jag hade dock tack vare detta snölandskap lite att pyssla med innan jag kunde hänge mig åt mitt projekt igen. Det skulle bäras in ved som fastnat i limbo mellan förrådet och huset och därför nu var täckt i snö och sen skulle jag ju skotta tomten också. Glädjande var ändå att snöslungan startade så snällt så. Efter ett par timmars pyssel utomhus var jag frusen och blöt. Eftersom den nyligen inburna veden också var det, tände jag en brasa på torr ved och hängde av mig alla blöta kläder.

När jag värmt och torkat mig, kunde jag fortsätta en stund till i grottan innan det var dags att bege sig hemåt igen. Kvar på tryckluftsinstallationen fanns nu bara den sista biten, eller den första beroende på hur man ser det, den som ansluter maskinen till allt det övriga. Eftersom det är så trångt där maskinen står tänker jag vänta med el- och rördragning där tills jag kan börja tömma lite i förrådet, men anslutningen genom väggen kunde jag skruva ihop.

Satte en kulventil här, eventuellt kompletterar jag med fler vid avsticken:
Installation av PEX-rör genom vägg med metallkoppling och avstängningsventil för tryckluftsanläggning i verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag ägnade även lite tid att att snygga till rördragningen på ett par ställen, men det var inget som var värt att ta ngn bild på. Nu återstår det bara att se hur många ställen som börjar läcka när jag trycksätter.:seenoevil: Jag räknar med att få jaga läckor och det är okej, bara jag lyckas få det någotsånär tätt så småningom. Därav min tanke med fler kulventiler.

I övrigt kändes det som att det inte fanns så mycket mer tid den här dagen, men ett vägguttag till som jag gått och grunnat på hur jag skulle göra med, ville jag ändå få installerat nu. Vid porten har jag ju redan en sladdvinda och det är den bästa placeringen för snabb och lätt åtkomst till el vid uppfarten, men jag ville även ha en längst in i rummet. Men för att dra kabel till den plats jag ville ha sladdvinda nummer två på, så behövde jag passera dörröppningen in till källaren. Eftersom den är "off-set" från garaget, går det inte att dra kabel ovanför dörren, men det finns en smal remsa med betong precis i kanten vid dörröppningen som det gick bra att borra och skruva i. Den är rätt ojämn i strukturen, men fick duga att klamra kabel längs.

Pelaren är ett väggavsnitt som inte kommer "möbleras", perfekt för en sladdvinda:
En väggmonterad slangvinda för tryckluft i ett verkstadsmiljö, med verktyg och förvaringshyllor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Notera hållaren för torkpapper i förgrunden, den gamla kommer hamna invid tvätthon som tidigare, men jag resonerar att det ska vara lättåtkomligt att nå pappret och invid dörröppningen kommer det alltid att vara lättåtkomligt. Vägguttaget vid vindan hamnar ganska högt upp på väggen och det är avsiktligt, jag vill kunna möblera här utan att vägguttaget är i vägen och just den här väggsektionen har jag ännu inte planerat något för, så jag vill hålla möjligheterna öppna. Med denna dragning börjar jag komma till ett läge där det är max två meter mellan uttagen på de flesta ställen. Jag har väl ett eller två uttag kvar som eventuellt kommer.

Med detta var det dags att avrunda, men innan jag satte mig i bilen igen, så ville jag dra på ett lager vitfärg på de små verktygstavlorna jag har. Anledningen till att jag inte gjorde det i förra svängen var för att jag inte var säker på om jag skulle använda dem alls och dessutom hade jag inte tillräckligt med plats. Jag är fortfarande inte helt hundra på var jag ska placera dem, eller om jag kommer använda dem här (kan ju vara smidigt på andra ställen med en liten verktygstavla tänker jag), men att få på en färg som lirar med det övriga är ju inte helt fel, än har jag några burkar mattvit kvar.:surprised:

Till och med en sopsäck blir ett lämpligt lackstativ i min verkstad::geek:
Verkstad med nymålade verktygstavlor på arbetsbänk, diverse verktyg och väggmonterad slangvinda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu stank det lösningsmedel, matlådan packad och bilen uppvärmd så det fanns inte mer att göra än att styra hemåt. Jag lämnade det trolska vinterlandskapet i mörker, men för första gången på länge kunde jag se vad jag gjorde på uppfarten då jag kopplat in utebelysningen lite provisoriskt tidigare samma dag. Den är kopplad på samma grupp som belysningen i garaget, men jag ska uppdatera den framöver när vädret tillåter utomhusarbete. Det blir ett projekt i sig och kommer att redogöras för då.

En hel del skrot på uppfarten är standard, men detta är faktiskt inventarier till stor del:
Bil parkerad på snöig uppfart framför garage och hus med tända utomhuslampor i mörkret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tills dess att jag får anledning att skriva igen, tack för ert fina stöd i form av likes. Skriv gärna repliker om ni undrar något, vill lära mig något eller bara dela med er av positiv energi. Tack återigen! På återhörande!:heart:
 
  • Gilla
  • Älska
Kim Gyllenhorn och 11 till
  • Laddar…
Har du bara garage på tomten eller vara har du gömt huset? Kan vi få nska en liten miniuppdatering på stugan med. Även om det här en lite garagetråd

stort tack för kort och koncis uppdatering. Alltid trevligt med lite läsning innan man sommar :cool:
 
Ja bara garage på tomten vore något, :love:.

Men för gäster och övriga familjen är det tur att det finns en stuga också.:p Man kan faktiskt skymta takprofilen hos huset i sista bilden. :geek:Men jag tar till mig av din förfrågan och fnular på om jag ska göra en "presentationstråd" av stället också. Jag gillar ju att skriva och just nu finns det inte så mycket att rapportera om i detta projekt.
 
  • Älska
Appendix
  • Laddar…
Äääääntligen har jag fått lite tid till detta projekt!:p

Jag har ju fyllt jämn dekad och det är tydligen något man vill uppmärksamma, så en helg med familjen och en annan med kompisarna har det blivit. Helgen med familjen blev mest umgänge, men jag hann städa lite inför den stundande kompishelgen, men inga andra framsteg i projektet än att jag fick upp gruppförteckningen över centralen som jag snidat ihop på jobbet.

Detta borde vara tillräckligt tydligt för framtida användare:
Elektrisk säkringsskåp med gruppförteckning monterad på en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Helgen med polarna blev det mest mek som sagt. Det hela blev lite speciellt då jag kände mig lite nödgad att hela tiden leta efter verktyg när dessa frågades efter. De båda vännerna var väl medvetna om att meket skulle bli lite spartanskt i form av ordning och reda på verktygen, men de var båda eniga om att det var härligt att kunna meka i värmen och med bra ljus. Så något rätt har jag gjort.:p Dock kände jag att det kommer bli mycket lättare med bättre ordning så jag slipper leta efter allt åt dem hela tiden. Hade totalt glömt bort var jag tex lagt kapskivorna och skruvstädet. Till slut hade vi en liten temporär verkstad igång och kaoset var totalt.:dizzy:

Tre moppar i varierande stadier av skick och kustomisering. Undertecknad längst bort:cool::
Två personer arbetar på mopeder i en verkstad, med verktyg och delar på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med den helgen bakom oss, med massor av roliga minnen och fint samkväm i grottan så gick en vecka till, men nu skulle jag äntligen kunna vidta projektet. Missförstå mig rätt, det är kul att meka moppe, jag gillar att skruva på det mesta, men jag har en tendens att liksom "fastna" för ngt jag håller på med (och det är en positiv sak, så man inte drar igång fler projekt än man kan/hinner ro i land), dessutom är det inget kul att meka när man inte hittar prylarna.

Men för att komma igång igen så började jag lite lätt på fredagskvällen med att sätta upp ett "skåp" på väggen. Jag hade införskaffat skåpet tidigare samma vecka och ambitionen är att ha en bra "laddstation" för allt det laddbara. Jag är än så länge inte fast i Ryiobiträsket, dvs jag har inte så många laddningsbara maskiner. Men det kommer väl kanske att komma, men framförallt har jag lite andra saker som ficklampor, arbetslampor och telefon som behöver laddas emellanåt. För detta har jag en USB-hub och nu kan jag samla det laddbara på ett bra ställe.

Det blir nog fler grejer vad det lider, men det här är en liten "mockup":
Hylla med laddstation för verktyg, inklusive borr, batterier och arbetslampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I samband med att jag satte upp denna hylla tror jag mig att kommit på en bra placering för blåtandshögtalaren. Den L-formade bänken jag bestämt mig för att göra, kommer ju skapa ett "dött hörn" och det blir ett bra ställe att ställa högtalaren på.:cool:

Men egentligen är den stora uppgiften för helgen inte något av det här, planeringen sträcker sig längre än så. Jag har ju länge velat i hur jag ska göra med målningen av golvet och det är det enkom största hindret för mig att börja möblera och med det börja få lite ordning på saker och ting. Många pusselbitar som kommer falla på plats. Så helgens uppgift var att få halva garagegolvet målat, men innan det kunde ske var jag tvungen att göra två saker, dels städa för att få denna halva fri, dels flytspackla bort de värsta ojämnheterna i golvet.

Jättesvårt att fota, men längs hela längden på mitten är golvet skrovligt och fult:
Skrovligt och fläckigt garagegolv med spricka och oljefläckar, förberett för renovering och målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det står förvisso på flytspacklet att det går att måla över redan efter 24h, men jag ville ge mig själv lite extra tid genom att lägga det redan på fredagen, för att kunna måla på söndagen. Från början var jag inne på att slipa golvet, men det var när polarn kläckte ur sig att man borde flytspackla golvet (utan att jag nämnt mitt huvudbry) så såg jag ljuset och det var bara att skrida till verket.

Dagen efter, samma vy, svårt att fota detta som sagt, men det är bra mycket bättre:
Ett nästan tomt och ojämnt garagegolv med spår av flytspackling redo för målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är intressant att reflektera över materialåtgången. Det känns som att många jag pratar med, bedrar sig på att det går åt mer än vad de tror och den här blaffan krävde merparten av en tjugokilossäck, säg kanske femton kilo? Jag har bara väldigt ringa erfarenhet av flytspackling så det blev inte perfekt, men det blev framförallt "mindre bra" vid ändarna och där kommer det ändå stå möbler i vägen.

Lördagen kom att spenderas ute i solskenet. Vi är nu inne i den period jag börjar känna en viss kluvenhet i att vara inne och pyssla med projekt när det är så härligt ute. Jag hade dock lite att göra ute också, men framåt eftermiddagen gick jag in i grottan igen efter att ha plockat med diverse saker hela dagen.

En liten sidogrej jag velat göra för detta projekt som inte är essentiellt för att projektet ska gå framåt, men som tillhör kategorin "mysmek" var att göra en väggklocka att ha i rummet. Efter att ha blivit inspirerad av en youtube-kanal jag tittar på så har jag sett hur man tagit en navkapsel och använt som tavlan till ett väggur. I det fallet var det till en chevrolet, men eftersom jag är folkanörd så är ju mitt val givet, dessutom har jag ett antal gamla kapslar liggandes. Jag tog såklart den rostigaste.

Tycker att det spiralformade rostmönstret är häftigt, för tankarna till en spiralgalax.:geek:
Väggklocka skapad från en rostig navkapsel med ett spiralformigt rostmönster som påminner om en spiralgalax, mot en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dock började urverket strula när jag monterat det, så jag åker på att göra om det, men idén blev bra!

Eftersom målet nu är att såsmåningom börja tömma "blindtarmen" på kemikalier, förbrukningsartiklar och verktyg så finns det en sak som jag faktiskt inte behöver vänta på golvet för, och det är att sätta upp de vägghängda kabinetten med skruv, spik och beslag. Dessa är väldigt tunga och kräver att man tänker efter om de ska hängas på väggen. För detta tänkte jag plagiera min egen idé hur jag hade gjort tidigare, men den här gången på höjden istället för på bredden. Jag har precis plats för två skåp i bredd för att de ska gå fritt från dörren.

Skåpen skruvas i en regel i ovankant och står på ett hyllplan för att fördela vikten:
Väggmonterade blåa förvaringsskåp för smådelar på en trähylla och en borr på betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Se små konsolerna är dock inte så kraftiga som jag hade önskat, men det var vad jag hade och nu har jag redan borrat massa hål i väggen, så de får nog vara kvar. Jag lekte med tanken på att staga upp dem längs gavlarna,något jag kanske gör verklighet av när jag kan stötta detta mot golvet. Annars är jag nöjd med användandet av detta väggparti som inte tillåter några djupare installationer på grund av dörren. Garagets något begränsande längd gör också att det är mindre fördelaktigt med skrymmande möbler längs denna vägg om man vill ha lite frigång runt ett parkerat fordon..

Den översta raden väger mest, så den skruvades både upp- och nedtill i reglar:
Väggmonterade förvaringshyllor med sorteringsfack och skruvmejsel vid en otillgjord vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Egentligen är kanske hyllplanen onödiga om jag skulle skruva kabinetten i fyra punkter, men tills vidare har jag bara skjutit in spillbitar av samma regel som stöd för att förhindra att de "hänger inåt" nedtill. Däremot är den utstickande delen av hyllplanen en bra avlastningsyta för de skruv eller beslag man har med sig till skåpen när man letar efter en maka eller något som passar och behöver båda händerna fria. Skåpen sitter uppe iaf och det är en lättnad speciellt med tanke på att jag fått leta både och två gånger i dessa små skåp efter grejer jag behövt under detta projektets gång och vid diverse mek.

Det var allt för lördagen och på den följde söndagen med ännu trevligare väder. Men jag fick till några timmar i grottan i alla fall, kände ju att måla golvet var ett måste. Först sopade jag golvet och efter det dammsög jag. Efter det ägnade jag en hel del tid åt att skrubba golvet ordentligt och vattnet var alldeles svart! Efter skrubbandet skulle jag svabba rent och torrt och efter den sjuttioelfte mopphinken kändes det som att golvet åtminstone var tillräckligt rent för målarfärg. Jag var ju tvungen att bryta någonstans och dessutom behövde jag ju låta det torka innan jag kan måla. Torktiden med LVPn på 20 grader och med två luftavfuktare i rummet var inte odrägligt lång, ägnade tiden åt diverse plock, samt åt att maska väggarna. När maskningen var klar var det läge för mat och efter maten och lite verandahäng var golvet torrt igen.

En strykning av en halvan av golvet, det lär bli en till:
Nyflytspacklat och målat garagegolv med verktyg och förvaring i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Återigen gick det åt mer färg än jag trott, men förvisso precis enligt etiketten.:oops: Men färgen är gammal och det tog lite tid att röra om ordentligt för att få den homogen. Rollern betedde sig lite konstigt; vid varje "nytag" så kom det först inte så mycket färg, för att sedan efter ett par drag med rollern börja komma färg. En teori är att det kan bero på att rollertypen inte är den optimala för färgen? En annan är att det beror på att färgen är gammal, den tenderade till att skikta sig när den hade stått ett tag.

Målat blev det till slut och hela färgburken på runda tre liter (med härdare) gick åt. Jag har en gammal burk till som lär gå åt till andra laget (även om färgåtgången är lägre vid andra strykningen), men sen vete katten om inte färgen är slut och det betyder att andra halvan måste målas med annan färg.:rolleyes: Det går nog att färgmatcha ganska väl och det är ingen altartavla jag gör, men jag ska inventera färgförrådet för att vara säker. Helst hade jag velat måla hela rummet lager ett i en färg och sen använda en annan färg i lager två. Men det går inte för dels behöver jag den andra halvan för de inventarier och maskiner jag har kvar i rummet, dels vill jag inte måla golvet där förrän jag har kommit längre av andra praktiska skäl. Jag skulle kunna nöja mig med en strykning också beroende på resultatet när det torkat, men det såg lite flammigt ut vått och jag vill att det ska vara så stryktåligt som möjligt. Det kan ju också vara så att eftersom färgen är gammal så fäster den inte så bra och/eller slits lätt när rummet börjar användas senare. Det är en risk jag är beredd att ta.

Nåväl, poängen med detta är att det nu kan få härda länge och väl utan att någon rör vid det. Jag jobbar och står i och ska försöka klämma in ett besök på stugan i mitten på nästa vecka för att göra andra strykningen. Sen åker jag till Spanien i en vecka (om allt vill sig väl) och då får lager två härda ordentligt. SEN ska jag äntligen börja inreda denna halva av rummet!:love: Har många idéer och jag ser mycket ram emot det!(y)

När man lånar ut verktyg till polarna och upptäcker dem i det här skicket::cry:
Verktyg och tillbehör utspridda på arbetsbänk, inklusive borr, skiftnyckel och metal polish.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(vi reder ut det, vi är ju trots allt vänner och det var en olyckshändelse)

Tills jag får anledning att dela med mig av något nytt på fronten, På återhörande!:heart:
 
  • Gilla
  • Älska
kingen101 och 7 till
  • Laddar…
Så var det dags för uppdatering igen. Den senaste tiden har varit lite turbulent i mitt privatliv och ett par otursamma händelser ledde till att Spanienresan var tvungen att ställas in. Men nog finns det något gott som kan komma ur allt elände?:rolleyes: Den följande berättelsen kommer vara lite "all over the place" då jag inte varit särskilt strukturerad och behövt "hitta tillbaka" till mitt arbetssätt...

I veckan innan den planerade avresan målade jag enligt plan, lager nummer två av golvfärgen. Men trots att jag redan läst på förpackningen och visste att det går åt mindre färg vid andra strykningen, blandade jag lika mycket av ren lathet. Det gjorde att jag hade massor av färg över när halva rummet var målat, snåljäveln i mig ville inte förspilla den redan blandade färgen, så jag smetade ut en god portion färg över delar av golvet jag inte tänkt måla i detta skede. Det var lite klantigt och jag grämde mig över slöseriet efteråt.:sweat:

Två lager är nödvändigt för ett bra resultat, men det var onödigt att blanda för mycket:
Nyligen målat garagegolv med andra lagret golvfärg, halvfärdigt med synliga färgrester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen följde som sagt ett par dagar med diverse problem som mynnade ut i att resan inte blev av. När jag till slut fick lov att inse att jag inte skulle komma iväg behövde jag lite vila, så tiden ägnades åt annat, mest att ta det lugnt, men även att plocka på tomten och lite homestyling av vardagsrummet. Det var väl först på söndagen som jag satte jag igång med fortsättningen av projektet. Med golvet målat kunde jag nu börja inreda denna halva av rummet. Jag har gjort ett antal olika skisser på hur det ska inredas, men jag vet av erfarenheten att det aldrig blir exakt såsom man tänkt sig. Och även om det förekommer små avvikelser i form av mått osv, så blir det även andra större skillnader som placeringar av inventarier på grund av andra oförutsedda problem.

Bland annat har jag två metallskåp som jag fått från en skola som lades ner förra våren. Dessa har stått utomhus under en presenning i ett år nu och jag tänkte att jag måste börja med att titta på dem så att jag friskar upp minnet. De har använts på en avdelning för måleri på skolan och är således både delvis målade och därefter nerstänkt med annan färg. Hade de varit i ett fräschare skick hade jag nog bara ställt in dem, men det känns så tråkigt att ställa in dem nu när allt är nymålat.

Inte så snyggt målade och dessutom nedstänkta med färg (svårt att se på bilden?):
Blå metallskåp med färgfläckar och slitningar utomhus, i en gårdsinställning, stående intill en presenning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag börjar med att behandla dörrarna hos det första skåpet med färgborttagare och det får reagera ett tag. Jag jobbar ju utomhus så det finns en misstanke om att medlet inte funkar så bra i dessa temperaturer. Så det får verka länge för att ge effekt. Jag har inte jobbat jättemycket med produkten även om jag vet hur man ska tänka är jag ibland lite för ivrig. Färgen börjar "krulla sig" efter ett tag och det är den som går lätt att skrapa bort.

Det som fortfarande är "slätt" sitter kvar hårdare och går inte att skrapa bort:
Borttagning av flagnande lager blå och grå färg på ett metallskåp med spackel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mitt upp i detta projekt slår det mig att jag kanske gjort en tankevurpa, skåpen är två meter höga och det är drygt två meter inne i grottan, men hur får jag dem på plats? För att komma in genom garageporten måste jag transportera dem liggandes då porten inte är två meter hög och om man ska tippa upp skåpet inomhus kommer det krävas mer än två meter i takhöjd då det blir ett annat mått diagonalt över skåpet. Så innan jag blev lämnad ensam på stugan tog jag hjälp med att bära in ett av skåpen för att prova. Och jag kunde med en lättnadens suck konstatera att det gick att tippa upp skåpet precis vid golvbrunnen, däremot är det ännu osäkert om det går att ställa dem där jag tänkt då jag fått för mig att dra en tryckluftsledning just där.:oops:

Här är det kanske 2,08 eller något i den stilen, det gick precis!:sweat:
Uppifrån och nedvy av en mycket hög arbetsbänk belägen under en OSB-paneltak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Att ta bort all färg från skåpen skulle ta tid och jag var ännu inte helt säker på hur jag ville göra med dem, så jag la det projektet åt sidan för ett tag och satte igång med resten. Utöver att själva projektet går framåt i processen, så börjar jag känna ett allt större behov av att få ordning på verktyg och ha en bänk att jobba på. Det leder följaktligen till nästa naturliga steg, börja reda ut arbetsbänkssituationen.:geek:

Den gamla arbetsbänken, en bra modell men lite sliten efter några års bruk:
Renovering av gammal arbetsbänk med en slipmaskin på en fläckig träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Egentligen planerar jag att klä skivan med plåt, så det är helt onödigt att göra något åt den, men den kändes så dassig så jag drog ett par varv med maskinerna på den ändå. "Plankan" i bakkant som jag använt för att skruva fast bänken i väggen, skruvades också loss för att komma åt hela skivan.

"Renslipad" redo att bäras in:
Arbetsbänk i trä som är återanvänd och slipad, redo för ommålning eller ytbehandling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag släpat in bänken ställer jag den på högkant för att komma åt undertill i en bekväm arbetsställning. jag har nämligen modifierat bänken ett par gånger och dessa modifieringar skulle nu komma att göras om litegrann. Under bänken på löper två tvärstag mellan benen, de sitter precis i mitten på benställningen och för att kunna få plats med ett litet skåp/hurts med nio små praktiska lådor, har jag därför "jackat ur" ett av tvärstagen. Ovanpå dessa har jag skruvat dit ett hyllplan för att få en extra nivå för förvaring och precis under bordsskivan har jag skruvat fast tre reglar för att sedan skruva fast en bit plywood för att ha som förvaring direkt under.

Långsmal förvaring, här kan man ha tråg, bultsaxar, momentnycklar eller liknande:
Arbetsbänk på högkant i garage med synliga renoveringsverktyg och fläckigt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det största problemet med att ha "hurtsen" med lådorna under bänken har varit att lådorna hamnar oergonomiskt i golvnivå, det andra är att en del av dem har varit sjukt tröga att dra in och ut. Båda problemen tänker jag försöka avvärja nu. Det förstnämnda genom att placera möbeln ovanpå tvärstagen, för att göra det kom jag på att jag helt sonika kunde vända det med urtaget i "upp och ner" för att få rätt mått mellan bänkskivan och regeln, benställningen är precis symmetrisk. Sen kapar jag av en bit av en överbliven klenregel jag använde när jag isolerade porten och använder som stöd baktill.

Mockup; För att få upp lådorna i lite bekvämare höjd:
Ett ombyggt träskåp stående på en träregel fastsatt mot en tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att få mig en helhetsbild av hur möbleringen med arbetsbänken blir, måste jag hämta fyra hurtsar som jag magasinerat i lillstugan över vintern. De är lite sekunda vara så de var billiga. Men jag som vet att ett garage kommer bli skitigt och inventarierna kommer få skavanker är inte det minsta brydd över det. Lite trivsamt jobb med att skruva dit handtag och fötter är det och ett handtag saknar en skruv, så det blev hängandes på trekvart tills vidare. Därefter plockar jag fram det skivmaterial jag lagt beslag på över åren. Nu senast ropade jag hem en av skivorna på tradera för 1kr, klart överkomligt!

Allting bara ditställt för att bilda mig en uppfattning om hur jag vill ha det:
Ett nyinrett garage med rena linjer, visande nyinstallerade arbetsbänkar med underliggande svarta hurtsar, verktygstavlor på väggen och en träarbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu har jag en hel del att fundera över, jag står ett tag och bara glor, alldeles rådvill. Men snart inser jag att det blir bäst att sova på saken.:sleep:

Skivorna har legat inslagna i trasig plast och är väldigt smutsiga och dammiga efter alla år av förvaring, så det första jag gör nästkommande dag är att plasta av dem och putsa dem lite lätt med slipmaskinen. Inget av det här behöver vara i något toppskick, men det är trevligare att hantera grejer som åtminstone är lite rena till att börja med.

Min praktiska vagn, får agera både soptunna och arbetsbänk:p:
Två träskivor på en arbetsvagn utomhus med plastfolie och ett par däck i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har till slut bestämt mig för att jag ska göra bänken 4,5 meter lång, då linjerar den med verktygstavlan på väggen och materialet räcker ganska precis för det. Men för att fästa det hela mot väggen behöver jag en bra regel och någon sådan har jag inte på lut bland bråten som samlats inne i grottan. Så ut på tomten för en skattjakt i stil med de jag gjorde i vintras, fast den här gången i dagsljus.:cool: Under lillstugan ligger det massor av gammalt plank och en träbit ser speciellt lovande ut då den är lång. När jag drar ut den från torpargrunden så är den väldigt lång, känns som att den aldrig tar slut. 4,85 meter är den på längden och vad man skulle kalla en "två tum fyra" antar jag eftersom den var ca 50x100 mm grov?

Den sista biten av den här var inget bra, men det behöver jag ändå inte:
En lång träregel ligger på en arbetsbänk utomhus med verktyg och arbetsmaterial synligt runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Regeln kapas till rätt längd, samt putsas för att bli lite trevligare att hantera där den samlat på sig färgstänk och spindelväv genom åren. Det är lite av ett "sjå" att montera en träbit av den här dimensionen i våg på en vägg ensam, men efter lite pyssel fick jag till det. Först genom att fästa den i en teoretiskt framräknad höjd på ena sidan, och sen märka ut motsatt fästpunkt med ett vattenpass för att få det i våg, det krävdes bara två försök.:oops: Med regeln i våg kunde jag ta ut placeringen för resten av hålen, därefter skruvas den loss igen och hålen borras och pluggas. Det hela fästs med 120mm-skruv och regeln är "förvånansvärt spikrak" :crysmile:för att ha legat utomhus i många år. Med regeln väl förankrad i väggen, kunde jag således börja väga in hurtsarna ordentligt.

De mindre lådorna i mitten och de större i ändarna, jag tror det blir bäst...:rolleyes:
Två svarta hurtsar med lådor i en verkstad, arbetsbänk och regel mot en tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och det tog sin dryga tid att justera in dem, dels skulle höjden matcha någotsånär med regeln på väggen, dels skulle själva hurtsen stå i våg. Jag slarvade lite medvetet med detta då jag inte hade tålamodet just då och tänkte att jag säkert skulle behöva justera dem noggrannare sen. Jag försökte skruva fast dem i varandra, men märkte då att det bara är en av skruvarna som ens är rimlig att komma åt med lådorna på plats och lådorna går inte ta ur med mindre än att man borrar upp en nit på vardera sida. Jag bemädade mig inte om resten av skruvarna just nu, det fick också vara lite provisoriskt tills vidare.

Måttet på bänken som jag slutligen bestämde mig för innebär att jag använder den långa skivan jag köpt på tradera som "grund". den är typ 2,85 eller något ditåt och det visar sig senare vid noggrannare inspektion att det var klokt att inte använda den någon annan stans, för den är inte helt jämnbred längs hela längden! :dizzy:Den mäter 57cm i ena änden och 60 i den andre. Den var förvisso saluförd som en 57cm-skiva, men inte att den hade två olika mått. De två "avplastade" skivorna hamnar ovanpå denna första skiva, tillsammans mäter de 4,8 meter och det blir således 30cm över som jag kan använda för att förlänga den undre skivan med för att den ska nå från kant till kant.

Mockuptajm, inget är fastskruvat, men nu är utformningen såsom jag vill ha den:
Nyinredd verkstad med arbetsbänk och grå hurtsar mot rödtegelvägg och två fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu kom det tidskrävande och ganska tråkiga arbetet att skruva ihop allt och det är ju inget som syns, men ack så nödvändigt för funktionen. Först vägs hurtsarna in i våg och mot regeln, sedan skruvas de fast i varandra. För att skruva fast dem i varandra måste jag borra ur två nitar per hurts för att kunna plocka bort den översta lådan och då med näppe komma åt de två nedre skruvarna. Nitarna hade en tendens till att snurra med borret (som vanligt) så svetstången kom väl till pass återigen.(y)

Hurtsarna skruvas ihop genom att lådorna tas ur:
Svartmålade metallskåp med öppna lådor och skåpluckor, ställda på ett nymålat grått golv i ett garage, redo att organiseras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När hurtsarna sen är rätt placerade så lägger jag på den första bänkskivan och ritar var hålen hamnar underifrån. Hålen borras ur och skivan läggs på igen. Här får jag anledning att återvinna lite försänkt M6 som blev över från kompressorskåpet. Varje hurts skruvas med fyra skruv i skivan och skivan skruvas fast i väggen genom regeln. För den innersta sektionen blir det enkel skiva och där fick jag tillverka ett par distansklossar av en spillbit ek jag hade liggandes.:p

Regeln på väggen förhöjs där det blir enkel skiva. Notera glipan i bakkant:
En arbetsbänk med en skruvdragare och måttband på toppen i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När den övre skivan sedan skruvas fast i den undre i framkant med lite kortare skruv och i bakkant genom den undre ner till regeln, med lite längre skruv, så ser allt ut precis som det gjorde på mockupbilden, men nu sitter allt fast ordentligt!

Nu sitter bänken fast ordentligt, frågan är hur jag ska "möblera" den::rolleyes:
Nyskapad arbetsbänk med träskiva på svarta hurtsar mot tegelvägg och verktygstavla ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På grund av en begränsning om 20 bilder per inlägg på detta forum, måste jag klippa här och dela upp detta inlägg på två. Jag väljer därför att klippa där det blir mest logiskt. Världen är inte skapt för oss långrandiga människor, det blir alltmer tydligt för varje år som går...:rofl:

Fortsättning följer "strax"... På återhörande!:heart:
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Fartland och 8 till
  • Laddar…
Fortsättning från föregående episod.:rofl:

En av de grejer jag gjort med den andra (korta) arbetsbänken var ju att ombesörja plats för lådhurtsen genom att modifiera ena tvärstaget. Jag hade först tänkt sätta ett skåp här, men insåg snart att det inte skulle bli något bra, så det blir ett hyllplan där istället och för att kunna montera ett sådant här, blev jag tvungen att omodifera min modifiering genom att skruvlimma tillbaka det som kapats bort.:thinking:

Min far är finsnickare, jag är inte ens fulsnickare:
Träarbetsbänk där en tvärslå har skruvlimmats tillbaka för att återställa utrymme för en lådhurts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa steg är att börja förbereda allt för målning. För att få lite enhetlighet och för att jag har lite färg på hyllan, så tänker jag mig måla dessa möbler i samma färgschema som det som hurtsarna har, svart och grått. Jag är annars en fan av "färg" (inte gråskala), men här tänker jag lite annorlunda för att det inte ska bli för spretigt. Lådhurtsen lyfts ut på arbetsbänken utomhus, slipas för att få bort gammal lack och färgstänk och eftersom det var en glipa på en knapp centimeter mellan bordsskivan och hurtsen, kan jag lika gärna addera på en botten av en av spillbitarna från dörrisoleringsprojektet.

Den här passar nästan perfekt:
Översikt av en hemgjord träarbetsbänk med öppen förvaring och ett nytt hyllplan placerat ovanpå, utomhus vid trappsteg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skivan spikas fast, eftersom resten av möbeln är spikad. Och det är i det är skedet jag blir alltmer säker på att det här allra troligast är en hemgjord möbel. Jag köpte detta hus av änkan till gubben som byggt det och han var en riktigt mångsidig karl, så att han byggde sina egna möbler förvånar inte ett dugg. En bra anledning att spara den, den är ju funktionell, med fackindelade lådor, men jag har haft svårt att bli vän med den då lådorna går trögt. Det ska det bli ändring på nu.

Jag fattar inte hur folk klarar sig utan svetstång, här spikas korta nubb:
Hand håller en svetstång och spikar fast en plywoodskiva till en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bordsskivan till bänken behöver även den lite mer kärlek. Den har spruckit där skruvstycket suttit. Varje gång jag monterar ett nytt, eller förbättrar infästningen hos ett befintligt skruvstycke, kommer jag till slutsatsen att det inte var tillräckligt. Den här gången har inte skruvarna gett med sig, då det varit genom gående M12 med fyrkantsbricka undertill, men däremot sprack skivan, det har blivit en lärdom till nästa montering.

Fattigmanslimknekt; av alla verktyg jag har, så saknar jag faktiskt limknektar:
Ett trästycke fastspänt med orange spännband och en svart klämma på en arbetsbänk under reparation eller modifiering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Medan limmet torkar och det fortfarande är dagsljus ute passar jag på att göra mer utejobb. Och det är till slut dags att ta itu med plåtskåpen igen, det finns ingen ursäkt längre, bara att kötta i och köra. Jag har tagit bort färg förr och jag vet att det är svårt att få bort färg utan att gå igenom ner till plåten. Här tänkte jag förvisso måla om skåpen igen, så plåtrent, eller lite färgrester gjorde mig inget, men jag ville ändå få loss så mycket lös färg det gick, samtidigt som jag gärna behåll det blå (pulverlack?) inunder då det aldrig finns en så bra grundfärg som den som gjordes från fabrik.

Ett herejössesjobb och jag har ett skåp till!:sweat:
Blåa plåtdörrar med färg som flagnar står lutade mot ett arbetsbord utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag använde till en början en flapdisc på vinkelslipen för att få bort det värsta, sen slipmusen med 40-papper och sen 120-papper, det gav en finish som jag kände mig nöjd med. Efter första dörren testar jag med en "grovrengörare" som Biltema kallar den, på vinkelslipen istället för flapdiscen. Den har fördelen att man kan hålla vinkelslipen plant mot arbetsytan och således mindre tryck eftersom kraften fördelas över en större yta. Dessutom verkar själva materialet i den rondellen något snällare. Den funkar även bra mot klisterrester har jag märkt.

Dörrarna rengjorda, det tog några timmar må jag säga!
Två blåa metallskåpsdörrar efter slipning står upprätt utomhus med verktyg och arbetsmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Någonstans här börjar jag revidera min tanke. För inte nog med att jag hade en hel del slipande kvar framför mig, jag ska sen torka rent och måla allt också. Jag gillar ju trots allt färg, och blå är en av favoriterna, nu när den skavdes ner blev den ju dessutom ljusblå som jag gillar allra bäst. Kanske skulle man köra patinastuket på dessa skåp? Det var en lockande tanke, men jag kunde låta den tanken vila för tillfället, för framåt slutet av sejouren med slipmaskinen fick jag ta på mig ännu ett par handskar för att inte förfrysa fingrarna, mörkret var på väg och värmen i grottan lockade.

Ett lagom kvällsprojekt inne i värmen var att måla allt som förberetts under dagen. Färgtema för detta är fortfarande svart och grå och för att "härma" hurtsarna blir det svart i detaljerna och grått i "ytorna", men i det första skedet var det mest svart.

Ja det är förmodligen bara en del av detta som kommer synas, men jag kan inte låta bli::oops:
Svartmålat träskåp vänd upp och ned på en arbetsbänk med nymålade ytor synliga, i en verkstadslokal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen målades benställningen till arbetsbänken, ironiskt nog hade jag inte förberett denna för färg, så färgen fastnade lite sämre här. Men jag orkade inte kånka ut den, dessutom var det ju nu mörkt och kallt ute och damma inne är det inte tu tal om nu. Jag vände den upp och ned med tanken om att vända den igen inför lager två, så att det som syns tydligt får det bästa målningsresultatet.

Finger framför kameran är en avancerad konstform har jag hört.:crysmile:
En arbetsbänk med svart metallstomme och brun träskiva mot en tegelvägg, lutande till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till bänken kommer ju ett litet hyllplan bredvid lådhurtsen, det hade jag redan kapat ut av en spillbit plywood från kompressorskåpet. Skivan hade precis rätt bredd, men var lite för lång, så delarna med skruvhål i hade kapats bort. Den var även målad med vit väggfärg, nu fick den lite grå lackfärg på sig istället.

Det vita skiner igenom, men det blir en andra strykning som täcker ordentligt:
Gråmålad plywoodskiva på arbetsbänk med verktygstavla och målarfärgstänk i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag målade även den långa arbetsbänkens kant som är den del som kommer vara synlig av trämaterialet, men det tog jag ingen bild på. Med grottan stinkandes av oljebeserad färg kan jag nu ta av mig gasmasken och stänga lokalen för natten, det blir lagom med ett dygn mellan lagren av färg.

Nästföljande dag blir min sista på stugan för den här gången, solen skiner och jag vet precis vad jag har framför mig; först på med ett andra lager på det som målades igår kväll, sen mer slipa och efter det, ännu mer slipa. Till slut kanske det blir lite mer målning för att piffa upp med något annat.:rofl:

Svårt att se på bilden, men det andra dörrparet har stått länge med färgborttagaren:
En arbetsbänk med sprucken bordsskiva utomhus, förberedd för reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För dörrpar nummer två i plåtskåpsserien :crysmile: märkte jag att färgborttagaren hade fått färgen att släppa, men eftersom det hunnit torka igen, så var färgen inte så lätt att skrapa bort. Jag behandlade därför ytorna med ännu en omgång och lät det verka medan jag återgick till trämöblerna.

Eftersom skåphurtsen nu stod på tork med sitt andra lager färg kändes det inte mer än rätt att börja ta itu med lådorna. det tog emot lite då de var fulla med verktyg och grejer, men den "ordningen" var ändå redan förlegad och ska göras om. Så jag tömde lådorna på innehåll i diverse backar och lådor och tog ut dem för att börja göra i ordning dem.

Lådorna i "fyndskicket".
Träskåp med avlägsnade lådor färdiga för renovering och målning, står utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Handtagen skruvades bort och dymoremsorna pillades bort. Det är bara lådfronterna som ska målas och det är bara de som lackats sen tidigare, så lådorna spänns fast stående så jag lätt kan slipa fronterna. Först med bandslip, sen med slipmus. Efter avslutad affär blåses de rena med tryckluft och bärs in och placeras på arbetsbänken för att målas inomhus i värmen där färgen kan torka i lugn och ro. Efter halva projektet får jag för mig att jag ska måla även insidan av lådorna eftersom den kommer vara väldigt synlig när man öppnar dem.

Får se om jag målar utsidan när jag målar lager två på fronterna:
Gråmålade trädlådor uppradade på en arbetsbänk i en verkstad, redo för vidare renovering och organisering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med garaget fullt av färgångor igen, känns det skönt att komma ut på uppfarten för att få frisk luft och göra det sista momentet jag hinner innan det blir kallt och mörkt igen; slipa plåtdörrarna. Nu har de legat under färgborttagningens verkan i en bra stund och all färg har krullat till sig, nu borde det vara lätt att börja skrapa och det var det.:surprised: Lösningen heter ännu en gång; tålamod. Who knew?:crysmile:

Såhär ska det se ut, nu skrapas färgen bort i stora flak:
Slipad dörr till plåtskåp liggandes på ett ben med delvis borttagen gammal mörk färg, redo för målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det var inte bara väldigt tidsbesparande, det blev en betydligt mindre åverkan på originalfärgen och färgen kunde samlas upp i en gammal målarburk och slängas i soporna istället för att spridas i naturen. Har man bara framförhållningen och använder produkten på rätt sätt, spar man både arbete och miljö. Det krävdes trots detta en del slip fläckvis för att få bort det sista. Kanske var det för att det fanns rester kvar av medlet, eller för att det var runt nollan utomhus, men efter avslutad behandling så var ytorna fortfarande fuktiga/klibbiga, så jag behandlade dem med lite fönsterputs (för det var vad jag hade till hands) och torkade rent. Det gjorde dock att jag inte kunde göra något mer med dem vad ny färg anbelangar, så jag bar in dem för att få torka inne i värmen.

Det första dörrparet hade jag dock redan experimenterat med och här tar jag gärna emot tips på hur man kan gå vidare. Men då jag varit sugen på att göra "fauxtina" eller fejkad patina på något metallföremål redan sedan tidigare, hade jag köpt en burk med "rust effect", jag testade detta på det första dörrparet och det är rätt ballt. Med den flammiga blå färgen och rostsprayen ser det ganska bra ut. Kanske borde man stänka lite olja på dörrarna eller patinera dem vidare? Det känns iaf betydligt mer överkomligt än att måla dem svart-grå och även mycket roligare.

Det högra dörrparet patinerat på prov, kanske lite mindre på de mörkare dörrarna?
Renoverade metallskåpsdörrar med blå och rostpatinerad effekt står lutade mot en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Att bära in dem blev det sista jag gjorde igår när jag insåg att jag behövde åka hem och börja skriva detta.;) Jag vill göra något med det andra dörrparet också och vidare utveckla (särskrivning intended):p detta. Värt att notera att dörrarna kommer även prydas med diverse dekaler/affischer/skyltar. Men har ni något bra förslag på fejkpatinering, hojta till!

Imorgon bär det av till stugan igen och jag är grymt taggad. Det blir nog en del av samma som jag redan gjort. Det ena plåtskåpet ska slipas lite till, några detaljer ska målas osv. Men egentligen borde jag komma igång med att börja strukturera verktygstavlor och skåp- och lådförvaring. Jag vet dock inte om jag kommer ha "ro" till det.:rolleyes: Känns som att försöka göra en Monalisa, men har tid åt att rita en streckgubbe... Det skulle dock vara väldigt skönt att få verkstaden "i bruk" igen, alltifrån det stundande däckskiftet till att serva motorsågen och gräsklipparen.

Och just det, "bonusbilden"!:surprised: Ena dagen var det ett strömavbrott mitt på eftermiddagen, först tänkte jag att skulle åka till byn och handla, men snart kom jag på att jag hade det där trädet att ta hand om och en motorsåg behöver ingen el. Problemet var bara att jag fick för mig att ta ner ett till träd och en bråkdel av en sekund för sent märker jag att svärdet fastnar när trädet börjar luta. Hade jag vetat vad jag vet idag hade jag köttat igenom det sista med en annan såg (med slö kedja) för trädet var på väg åt rätt håll. Men medan jag försöker få loss sågen kommer en kastvind och svingar trädet åt fel håll, jag kan bara hjälplöst se på när det landar och en gren kraschar rakt in i växthuset!:oops:

Jag straffade mig själv genom att städa upp efteråt. :mad:Växthuset går nog att lappa ihop:
Ett omkullfallit träd som ligger över en skadad växthusstruktur på en övervuxen tomt med träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Växthuset klarade sig förvånansvärt bra och var dessutom trasigt på flera ställen redan. Jag har för detta ändamål sparat på mig en del plastskivor som jag ska kapa till rätt storlek och ersätta med. Aluminiumprofilen blir lite knepig att rikta, men det behöver inte vara snyggt, växter har inga ögon.:rofl: Nu har jag gott om ved och en heldags pyssel med att städa på tomten kvar framför mig.:sweat:

I helgen blir det dock fullt ös i grottan och med det följer en snar uppdatering igen. Tills dess; på återhörande!:heart:
 
  • Gilla
  • Älska
Dalbotant och 14 till
  • Laddar…
Kul att se dina framsteg i grottan och ett litet fniss för hoppsan jobbet med växthuset ;)
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Det finns ju mkt här man känner igen... :rolleyes:

Garaget behöver fixas iordning. Jag gör det snabbt och enkelt. Ingen lyxrenovering och inget finlir. Ändå så är det väldigt mkt jobb och det tar oändligt mkt mer tid än tänkt. När ska man lära sig? :oops:
 
  • Gilla
Ursviken och 1 till
  • Laddar…
Tack för all respons i form av likes och kommentarer. Det värmer verkligen, ni är underbara!:heart:

Oldboy: Helt riktigt, i min ungdom hade grabbarna i kompisgänget ett uttryck "dra-iväg-faktorn". Det var väldigt användbart och kan användas inte bara på tidsoptimism. Här är "dra-iväg-faktor"n skapligt hög. Trodde detta skulle vara gjort på en vinter, en vinter har snart passerat och det är väl kanske halvfärdigt? Jag börjar dock känna ett allt tilltagande behov av att få igång verkstaden i "brukbart skick" även om allt inte är färdigt då det finns många småjobb som ligger på lut och som behöver stickas in mellan varven.
 
  • Gilla
Bengt Larsson
  • Laddar…
Helgen kom och helgen gick, med det har jag betat av ännu ett antal timmar i grottan.
Och som vanligt minns jag inte i detalj hur det kom sig att hela helgen hann passera utan att jag fick särskilt mycket gjort, men det är väl tidsoptimisten i mig antar jag?:whistle:

Men en av de första grejerna jag gjorde var att baxa in det ena plåtskåpet i grottan, det som var helt färdigt. Även om jag nu visste hur jag skulle göra för att tippa det upprätt, hade jag lite svårigheter att lyckas då man måste göra det från rätt håll för att inte krocka med något i taket. Marginalerna är så små att inte ens en kabellist för belysningen, kan vara i vägen när man ska resa det. När jag väl lyckades lista ut att jag behövde resa det precis innanför garageporten så kunde jag pusta ut. Därefter var det en fråga om att kasa skåpet (inte kassaskåpet!) :crysmile: från dörren tvärs över lokalen och då ta hänsyn till armaturerna i taket eftersom takhöjden hela tiden minskar ju längre in man kommer. Väl "på plats" där de är tänkt att stå kunde jag konstatera att min snygga dragning av tryckluften skulle komma att vara i vägen för skåpen.

Marginal med minustecken,:geek: här måste jag tänka efter...
Närbild av kanten på ett vitt metallskåp med synliga skruvar, monterat tätt mot en blåmålad vägg med slitage och rost.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två alternativ; antingen tänka om och placera skåpen längs den ännu "oplanerade" andra långväggen, eller göra något åt tryckluftsdragningen. Det första alternativet faller på att jag behöver ha skåpen på plats för att kunna fortsätta och den andra halvan av grottan kommer jag inte göra vid än på ett tag av diverse planeringstekniska skäl (mer om det kommer). Det andra alternativet ter sig betydligt lättare även om det i princip är ett "backjobb".

Så jag lossar klämmorna längs den delen av dragningen där skåpen kommer stå och börjar baxa skåpet på plats. Genom att se till att PEX-slangen hamnar framför "trärampen" i taket får den precis plats mellan tak och skåp. När skåpet står mot väggen behöver jag väga in det för att det ska stå rakt och eftersom det inte finns några "fötter" kvar på skåpen (pga de tajta marginalerna) så får jag väga in det med en bit plyfa som blivit över.

Det är tajt, men till slut fick jag skåpet precis på plats:
Blått plåtskåp utan dörrar placerat i ett hörn under tak, med en vattenpass på nedersta hyllan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Iom att jag behövde tippa skåpet för att kunna skjuta in plywoodskivan så var det med noll marginal jag kunde sparka in den när jag tippade skåpet, både uppåt och bakåt. Plyfan kapas sen till rätt storlek i två likadana exemplar för att ha en till det andra skåpet också.

Näst på tur är logiskt nog att dra på ett andra lager färg på lådfronterna,;) jag tänker att de delar som inte syns hela tiden får ett lager färg och det som kommer synas får två. Därför drog jag även på lite färg på lådornas utsida, inte så noga, men en bit ner på varje sida som syns när man drar ut lådan. Detaljer, men när jag ändå var i farten tänkte jag...

Det var ju smart, för nu stinker det om oljefärg igen och jag ville få något mer gjort. Så med gasmasken fortfarande på får jag för mig att jag ska dutta lite med mörkgrå sprejfärg på avstånd på skåpet då jag vill "skita ner" det lite. Det blev hyfsat bra och jag avslutar sejouren för kvällen med att montera hyllplanen. Jag har nio totalt, ursprungligen från tre skåp, men jag har alltid tyckt det varit för snålt med sådant avstånd mellan hyllorna, här behövs mer optimerad förvaring, så jag tog de nio hyllplanen och bara två skåp.:ok:

I periferin, kan man se att jag även målat avdelarna för trälådorna:
Måleri- och renoveringsarbetsplats med nymålade lådor framför, verktygsvagn och sortimentsskåp i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det blev ett lagom kvällsmek, nu var jag grymt trött efter att ha varit vaken sen fem. Lördagen kom dock att bjuda på ny energi och efter sedvanlig sovmorgon och "segfrukost" var jag igång igen lagom till lunchtid.

Med skåpen iordningställda och snart redo för att börja tas i bruk, så är det en liten detalj jag hittills utelämnat i berättelsen och det är gångjärnen. De skruvades loss i samband med färgborttagningen, jag bara KAN INTE göra en sån här grej utan att skruva isär det som går att ta isär. De var förstås alldeles kladdiga av samma färg som skåpen målats med så de fick ligga i ett bad av färgborttagning i en liten glassburk. Den ena uppsättningen släppte färgen lättare på än den andre. Så efter ett par drag med en mässingsborste så var aluminiumklumparna så gott som färgfria och redo att monteras.

Reeeförbishd.:rofl: Jag är nöjd med resultatet.
Rengjorda aluminiumgångjärn arrangerade på en sliten träyta med synliga märken och sprickor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag funderade ett tag på om dessa skulle patineras på något sätt, men matt och flammig är ju just hur aluminium blir med åldern. trots att jag använde exakt samma skruv som de ursprungligen satt fast med så var det lite tveksamt hur bra vissa skruv drog. Kanske drog skruvdragaren dem för hårt? Om det blir ett problem så letar jag upp grövre plåtskruv, eller allra helst drar det med maskinskruv och mutter på baksidan.

Med detta skåp helt ihopmonterat så kånkade jag in det andra för att montera hyllplan i det. Det visar sig att jag inte kan "komma förbi" det första på grund av hur jag måste navigera runt armaturerna i taket, så den enkla lösningen blir att skjuta in det första på platsen längst in och det andra skåpet på platsen längst ut. Tur att jag inte hade börjat fylla dem, då hade jag åkt på backjobb, eller behövt montera ner en armatur eller två.

Hela resten av eftermiddagen kommer sedan att ägnas åt att fylla skåpen. Det kändes stundom rätt tröstlöst att det aldrig tog slut, stundom var det tillfredsställande att försöka lista ut vilken ordning som skulle bli den mest optimala. Jag hade ingen aning om förvaringen skulle räcka. det visar sig räcka ganska precis och jag förstår att det finns en poäng med ett större hyllavstånd för att lättare kunna sa vad som står längst bak. Det mesta av mina gamla kemikalier var dammiga, så de bars ut och blåstes rent med tryckluft, en del av det fick en omgång med trasan också.

Hela eftermiddagen tog det, men så blev skåpen proppfulla och förrådet halvtomt:
Två öppna plåtskåp i en verkstad fyllda med sprayburkar och färgburkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med mycket av det jag målat färdigt för montering kunde äntligen en lite roligare del av arbetet ta vid, monteringen. Den djupare arbetsbänken jag tänkt ha vid fönstret behövde skruvas fast i väggen och länge velade jag om jag skulle använda något annat än det jag tidigare haft, en ganska ful och sunkig bit "hyllplan", men efter att till slut bestämma mig för att måla den så valde jag att använda den också. Den hade ju trots allt rätt längd och några färdiga hål.

Kompromisser; bänkarna är olika höga och jag får ett "dött hörn" under skivan:
Arbetsbänk i verkstad med verktyg, skruvar och svetsutrustning, framför en tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Någon som kan säga mig vad jag kan göra av hörnet under skivan? Lösningen för kompressorn har jag, annars är ju en sån bra att gömma där man inte kommer åt den, men så mycket mer vet jag inte om. Än finns möjligheten att montera ett hyllplan inunder för att få en nivå till, men jag har medvetet avvaktat med detta då jag tänker att det kommer vara svårt nog att komma åt det som står i hörnet ändå.

Utrymmet under bänken dock är ju redan klart, eller tja, inte vad jag ska ha på golvet. Antingen blir där backar för sopsortering, metall, trä, glas osv, eller något annat, men i benställningen är det ju förberett för hurtsen och hyllplanet, så dessa monteras härnäst.

Bitarna börjar falla på plats, svetsen fick iaf en given plats; första parkett!:cool:
Arbetsbänk i garage med verktygslådor, skruvstäd, och en svetsmaskin på en hylla full av kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag pysslar hela tiden i det fördolda för en sån här projekttråd (man minns eller fotar inte allt helt enkelt), här har jag tex glömt att både visa och nämna att jag gjort rent handtagen till lådorna och sprayat dem med halvmatt svart färg efter att jag såg helheten och fick uppenbarelsen att de inte längre ska vara "kromade/rostiga".:p

Jag bryter för dagen här, jag är rejält trött efter en ganska lång stund med plock och fix, mycket gjort, men lite lördagskväll ska man väl ha också? Jag kommer dock ut och tittar till allt efter ett par timmar när jag värmt mig vid brasan och står mest och glor och funderar. Det finns så mycket tankar kring möbleringen av rummet och jag känner att jag aldrig riktigt landar i att "det där blir perfekt", kompromisser på kompromisser. Jag skriver ner några av mina tankar på whiteboarden för att komma ihåg dem till nästa dag.

En av de tankarna är att jag stört mig lite på hur jag dragit kabeln för det ena eluttaget ovanför arbetsbänken. Såsom det är draget hindrar jag mig själv från att använda den väggsektionen till något vettigt. Och jag har ett väggskåp kvar som jag vill använda. Dock passar det inte in där både av estetiska och praktiska skäl och till slut får jag inse att det bästa är att flytta "laddstationen" dit.

Flyttad laddstation för detta fick jag leda om kabeln till uttaget:
Väggmonterat verktygsskåp fyllt med laddare och batterier över en arbetsbänk med elektriska verktyg och en strömbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som synes blev kabeln lite för lång (lustigt nog) så jag fick lov att korta av den innan jag kunde klamra den. några fördelar med att flytta laddstationen är att den hamnar närmare porten och därför mer "centralt", verktygen är inte lika nära ansiktet tack vare att den bänken är mycket djupare (85 mot 60cm) och på platsen där laddsationen var monterad kan jag nu montera väggskåpet som dessutom går i samma stil som hurtsarna under bänken på långväggen.

Det underlättades helt klart av att samma borrhål gick att använda:
Verktygsförvaring med väggskåp, verktygslåda och arbetsbänk i en verkstad, belyst av en lysrörsarmatur, med en blå kompressor ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det ger mig dessutom lite frihet att göra något mer under väggskåpet, antingen fortsätter jag med mer verktygstavla om behovet finns, kanske monterar jag någon form av belysning osv...

En annan del av garaget jag varit lite "velig" kring hur jag ska göra med, är väggsektionen vid klockan, precis bredvid dörren in till källaren. Men när jag helt sonika rullade dit den verktygsvagn som stått där tidigare kändes det ju faktiskt ganska självklart. Den har rätt storlek, den matchar de övriga blåa längs den väggen bra och jag kan kitta den med verktyg som man kan rulla med sig ut på uppfarten och jag kan alltid "ångra" tilltaget då den ju inte är väggfast.

Varför ändra om det inte behövs? Här står ju vagnen bra
En verkstad med blåa plåtskåp, verktygsvagn och inredningsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Några fler saker av det jag noterat kvällen innan när jag gått runt och funderat på hur jag vill ha det är var jag ska placera resten av plåtkabinetten med sortimentslådor. Ju mer det övriga möblemanget kommer på plats, desto mer styrd av estetiken känner jag att jag blir. Nu blir ett tema det gråsvarta och det andra det blå. Jag har tre kabinett kvar, två blå och ett svart. Det är lockande att montera de blå ihop och det svarta för sig vid arbetsbänken. De två blå skulle kunna få plats ovanför verktygsvagnen om jag tar bort klockan. Däremot så får de inte plats bredvid vägguttaget så det behöver flyttas på. Enklare än att flytta på det är att helt sonika att byta ut det mot ett enkelt istället. Jag behöver då inte göra massa nya hål och jag får samtidigt plats med skåpen på väggen bredvid.

Kabinetten skruvas upp på reglar där jag kan använda det befintliga hålet för klockan för den ena regeln och sen borra tre nya. Dessa kabinett är inte lika tunga som de jag satte upp på andra sidan dörren, så här nöjer jag mig med två reglar och inget stöd under.

Jag kan precis fälla upp locket på verktygsvagnen och gå fritt från skåpen:
Blå verktygsvagn och sortimentskåp i en organiserad verkstad med upphängd elkabel och plåtask.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detaljer som jag inte hade klart för mig inför det här projektet var saker som vad jag skulle behålla bland inventarierna. Det mesta av de gamla möblerna är ett sånt tvivelaktigt skick att det inte känns roligt att återanvända dem. Men nu hade jag ju växlat spår lite och börjat reparera och måla upp det gamla för att få det fräschare. Så jag fortsätter på det spåret nu.

En liten praktisk detalj kommer ursprungligen från badrummet i huset och togs bort när det renoverades som en av de första grejer som gjordes på huset efter att jag köpt det. Det är en liten vägghängd hylla i plast med tre lådor. Den har suttit vid arbetsbänken och fått sin beskärda del av damm och färgstänk på sig genom åren, Den skulle jag nu piffa upp och fortsätta använda.

En badrumshylla som fått ett andra och nu tredje liv i min grotta:
En verktygsbänk med märkta förvaringslådor för kollektorsug och roterande borstar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Etiketterna tas bort och den görs rent först med bioavfettning och sen med aceton. Medan det torkar ger jag mig snart i kast med nästa möbel, en hurts som ursprungligen kommer från någon hantverkarbil, som jag haft länge och som fått följa med från ett tidigare garage. Den är bucklig, skitig och rostig och även om jag inte är så utseendefixerad, så vill jag åtminstone ha den i samma färgtema som det övriga, så även den ska målas.

Om man ställer "hatten" undertill får man ju en sockel:thinking::
Sliten blå verktygshurts med flera lådor och märkningar, placerad på ett arbetsbord utomhus, redo för restaurering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Möbeln är målad i vad som ser ut som hammarlack och den är ju ökänd för att vara omöjlig att måla över. Här är det inte jätteviktigt med någon bra finish, men jag vill ju att det ska fästa någotsånär, så vinkelslipen får ljuda ett bra tag tills möbeln är nittio procent plåtren där det ska målas. Lådfronterna får samma behandling och några bucklor får smaka på hammare och mothåll. Även handtagen till lådorna är skeva och sneda, så de riktas för ett någotsånär symmetriskt utseende.

Mellan varven sprutar jag på färg på den lilla badrumshyllan som ligger en bit bort på uppfarten. Jag har ingen riktigt bra grå färg på spray, men en primer ger ett ganska bra resultat även om den är lite för ljus egentligen. Hurtsen bärs in och målas parallellt med pensel och samma sorts färg som de andra möblerna.

Det ljusare grå bryter av, men det ser bättre ut än innan:
Svart nyrenoverad lådfasad står på en arbetsbänk i en verkstad med diverse verktyg och redskap i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Först gör jag en klantig miss,:dizzy: men upptäcker mitt fel i tid. När jag burit in hurtsen i grottan från uppfarten, ställer jag allt först på golvet då jag även behöver bära med mig in arbetsbockarna och "bordet" som jag slipat på, när jag sen ska placera allt uppe på bordet för att måla det, då missar jag en låda!:seenoevil: Jag glömmer även att måla överdelen som jag tagit loss från hurtsen.

Någon som kan räkna? :oops: Första strykningen
Industriella metallskåp och lådfronter nymålade i olika grå nyanser, som torkar på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med detta på tork är det hög tid för lite middag. Jag vill dock få något mer gjort innan jag åker hem, så jag ställer in mig på att köra ett litet ryck till efter middagen. Jag vill helst slippa köra i mörker nu när dagarna ändå är långa nog att få lite gjort. På vintern är det ju kört, men det är inte viktigare än att jag utnyttjar den begränsade tid jag har till förfogande då jag inte kan göra något i veckorna.

Så med förrådet tömt till hälften kan jag äntligen göra något jag velat göra länge, koppla in kompressorn. Hyllan som alla kemikalier stått på går på hjul så den är lätt att rulla åt sidan nu när den är tom. Kabeln fram till uttaget är redan på plats, men inte anpassad på längden och inte heller klamrad. Först blir därför att bestämma sig för var uttaget ska sitta, initialt hade jag tänkt dra kabeln i en rak linje från hålet där den kommer ut, men det är lite knöligt då hyllplanen är väldigt mycket i vägen, men det är inte det som slutgiltigheten får mig att ändra mig, det är att det krockar med själva maskinen. Så efter att ha kortat och klamrat kabeln för uttagets placering, borras hål för uttaget i väggen och slutligen skruvas det fast, allt i en obekväm ställning. Sen ko0mmer det verkligt prövande, att börja koppla in det i samma obekväma ställning. Elektriker har det verkligen inte lätt, jag förstår varför ett sånt till synes inte särskilt tungt arbete, kan vara en sån belastning för kroppen.

Kombiuttag för kompressorn åt sidan, nu kan jag klamra röret rakt istället: (y)
Ett verkstadsutrymme med hyllor av trä, sortimentslådor, en röd kompressor och ett justerat tryckluftsledningssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den skarpögde ser på bilden att det kommer ut en kabel från uttagets botten och det är en enkel tvåtrådig EKK som jag hade lite över av och som kommer gå till signallampan som visar att uttaget är spänningssatt. Exakt var den lampan kommer placeras vet jag ännu inte, jag har förhoppningsvis så mycket kabel över att jag kan "leka lite" med placeringen. Strömbrytaren för kretsen har en signallampa också, men den lyser så svagt att den är lätt att missa, dessutom är placeringen vid dörren inte optimal för god synlighet om dörren står öppen tex.

Utöver att dra på ett andra lager färg "vått-i-vått" på hurtsen efter att ha provkört kompressorn och verifierat att den snurrar åt rätt håll, så var det allt jag hann för den här helgen. Nu hade jag dock fått med alla lådor och det "toppfack" som suttit ovanpå tidigare. Tanken är att modda toppfacket till en sockel för hurtsen så den kommer upp lite från golvet.

Andra lagret, nu med alla lådor inkluderade.:surprised:
Nyfärgade plåtskåp och lådor i verkstaden, med en öppnad låda visande blå insida, redo för organisering och montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu stundar ännu en jobbhelg, men jag ska nog ut och jobba mina lediga vardagar för att få mer gjort. Sen är det påsk och jag är faktiskt normalt fyradagarsledig, ingen självklarhet i min bransch. Planen för den andra långväggen har länge varit ganska löst planerad, men på sistone har fler pusselbitar fallit på plats. Det lutar åt att den blir näst på tur, alternativt borde jag börja med att sortera verktygen. Jag kan ju såklart inte ställa dit något på golvet på den planhalvan förrän det målats, men det vägghängda kan jag nu skruva dit. Då kan jag även börja planera för om jag ska ha något till vägguttag där och var signallampan ska sitta. Det blir bland det absolut sista som görs med elen i grottan. Dessutom kan jag tömma ännu mer i förrådet och få en bättre ordning. Ju fler grejer som faller på plats, desto mer fritt på golvet kommer jag få också och det känns väldigt skönt.

Bonusbilden; så här ser utsikten från huset ut, den är ännu bättre från taket #takterrass. :crysmile:
Vy över ett landskap med en frusen sjö i bakgrunden, torrt gräs i förgrunden och en väg som slingrar sig genom bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det var allt för denna gång, tack för uppmärksamheten och på återhörande!:heart:
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Dalbotant och 15 till
  • Laddar…
Skitfint blir det!

Jag får massor av inspiration till mitt egna garage och verkstad.
Alltid roligt läsa dina inlägg till kaffet eller lunchen!
 
Tack för allt fint beröm. Vad roligt att jag kan bidra med inspiration! Kan ibland själv nästan känna en frustration när jag ser något jag blir inspirerad av och inte har tid/möjlighet. Som nu när jag tar del av diverse motorprojekt och inte har något garage att vara i.

Ikväll bär det ut till grottan igen för ett par ryck till, stay tuned for uppdatering.:cool:
 
  • Gilla
Bengt Larsson
  • Laddar…
Apropå ämnet inspiration, så är jag själv just nu väldigt inspirerad i detta projekt, därför kan jag inte tänka mig att stanna hemma i stan när jag har en dag ledigt och när jag kommer fram så dröjer det inte länge förrän jag sätter igång i grottan.:geek:

Den här gången bestod den första manövern i att hämta ett par skåp innan det blev för mörkt ute. I lillstugan på tomten har jag magasinerat de inventarier jag haft ämnade för detta projekt och så även väggskåpen jag köpte i höstas (se tidigare inlägg). Det var lite surrealistiskt att starta upp och köra den lilla traktorn i mörker och i snö, den arbetar ju annars bara på sommaren.

Med skåpen inne i värmen skulle jag skruva loss luckorna för att förbereda dem för färg. Den klargula nyansen har jag svårt att se som särskilt snygg någonstans, men hade tydligen använts i ett barnrum före mig och där kan jag kanske förstå färgvalet. Men med ribban nu satt för ambitionen att få det lite enhetligt i min grotta, så dög den inte.

Gult är i många fall rätt fult...
Två vita skåp med klargul topp, ett med locket öppet, i en verkstadslokal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men det var inte så enkelt som jag trodde att skruva loss luckorna, typiskt IKEA. De två exponerade krysspårskruvarna var bara till för att justera luckan. "Överdesignat" är ett ord som poppar upp i mitt huvud.:confused: Först efter att jag försökt hitta någon monteringsanvisning på liknande IKEA-gångjärn förstod jag hur jag skulle göra. Med luckorna lösa är det smidigt att måla dem, men innan jag gör det ville jag jobba vidare med hurtsen jag målat.

Jag börjar med att ställa den på plats för att se hur det skulle funka där jag tänkt mig den. Tidigare hade jag bara mätt för att se att den faktiskt gick in. Så genom att helt sonika ställa hurtsen på det som ska komma att bli sockeln fick jag en bild av hur det skulle bli.

Tillfälligt ditställd, finns bra med marginal på höjden.(y)
Nyrenoverad möbel med öppen och tom hurts bredvid bänkskiva och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mot bakgrund av hur det såg ut kunde jag känna mig trygg med att min idé om att ta fötterna från ett av de stora blå skåpen och montera på denna skulle funka. Genom att montera fötter på denna kan jag justera den precis som de andra kommoderna och få den att stå där jag vill. Jag letade upp första bästa uppsättning muttrar som passade gängan på fötterna. Jag har en salig blandning i mina lådor som jag inte har koll på och som jag fått "ärva" av gubben och eftersom många muttrar inte gick på trodde jag det var tumgänga på fötterna. Till slut hittade jag iaf mina muttrar och skulle skrida till verket och svetsa dit dem. Det visar sig inte fungera särskilt bra, svetsen spottade och fräste och svetsarna blev allt annat än bra. Jag tänker att så länge det håller så får svetsarna vara hur fula som helst, jag var typiskt slarvig och kollade inte ens om muttrarna var magnetiska.

"Fötterna på hatten", här är det förberett för svets:
Nymlad plåthurts med svetsade muttrar och påmålad svart färg, tillsammans med verktyg i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag punktar i skarven, men gör inget gesällprov av det, efter lite "grinder and paint" så kommer det inte synas ändå. Med möbeln färdig måste jag bara göra en "mockup innan jag målar över det plåtrena.

Det här blir ju bra, lite prydligare än innan:
Två grå verktygshurtsar med skåpluckor och lådor, placerade intill en arbetsbänk, en med hjul och den andra på en anpassad sockel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag penslar på lite svart färg över svetsarna så jag kan montera den mer slutgiltigt nästa dag när färgen torkat över natten. När jag ska ställa ner den på golvet igen då släpper en av muttrarna som jag svetsat så tvivelaktigt. "Det var väl väntat" tänkte jag och frågan är väl om det inte bara var tur att det skedde nu, för med lite vikt i lådorna skulle den släppt förr eller senare ändå. Jag lät det dock bero, hade ingen ro i kroppen att försöka lösa det just då.

Jag fortsätter med att måla luckorna. Eftersom ytan är så slät och blank tänker jag rolla dem istället för att pensla. Här gör jag ännu en fadäs och det är att jag spär ut färgen lite för mycket, så den täcker dåligt och lämnar massa gula prickar.:oops: Det går dock att reparera genom att jag kommer ut och kör lite mer med rollen efter ett tag när färgen börjat klibba ordentligt.

Strax innan sänggång gör jag en till strykning utan att addera färg:
Nymålad grå skåplucka på verkstad med svarta lådmoduler i bakgrunden och målarverktyg ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


jag försöker utnyttja att något kan få torka/härda när jag ändå inte är på plats. Ibland kan det innebära att jag jobbar på längre än jag gjort annars. Men för att vara en vanlig vardagskväll efter en full arbetsdag och två timmar i bilen så var det en bra framgång, trots fadäsen med hurtsen. När ska jag någonsin lära mig?:rolleyes:

Så första uppdraget på morgonen nästföljande dag blir att göra en strykning till på luckorna, sen läggs de åt sidan. Jag tror jag blivit immun nu, för jag tycker inte alls det luktar lika starkt om färgen längre, dock vädrar jag vid några tillfällen under dagen. det är faktiskt lite för varmt med VPn inställd på 20 grader, men jag tänker att färgen torkar bättre med lite temp.

Med luckorna på tork är det dags att göra om och göra rätt när det gäller hurtsen. "Sockeln" måste kapas bort igen, det är relativt lätt med tanke på att jag bara punktat den längs med de båda kortsidorna och det är tydligt var skarven går.

Med ett lite noggrannare arbetssätt, kom jag snart fram till att fötterna är vanlig M8-gänga och att de lådor jag letat i måste då innehållit tum, eller fingängat. Det gamla slipades bort och det var ganska lätt eftersom det knappt satt fast, ytorna runt hålen förbereddes för svets Med fyra vanliga blankförzinkade muttrar var reaktionen hos svetsen en helt annan.

För att kunna ta i skruven jag fixerar muttern med efter svets, använde jag snö::geek:
Metallfot med punktsvetsade muttrar på en arbetsbänk bredvid ett glas med snö, verktygsrumsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu känner jag mig förvissad om att jag gör rätt, jag borde egentligen ha avbrutit igår, men då hade jag inte lärt mig något.:thinking: Jag förstärkte svetsarna efter att jag fixerat de fyra muttrarna med några fler punkter. Därefter svetsar jag ihop sockeln med möbeln längs kortsidorna igen och slutligen lite "grinder and paint".

Äntligen färdig! På riktigt den här gången.
Målad svart möbeldel med en burk färg och pensel ovanpå på en verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu stod både luckorna och hurtsen på tork och det fanns inte mycket mer att göra med dem. Det logiska vore ju att fortsätta med kompressorinstallationen, men vi vet redan vid det här laget att jag inte är särskilt logisk.:crysmile: Däremot fanns det en annan grej som inte var helt avslutad, lådorna hos trähurtsen hade inte fått tillbaka sina handtag.

Handtagen har ju målats i svart sprejfärg och nu torkat så att jag kan skruva tillbaks dem. Jag letade ett tag efter lite fräschare skruv, men skruvarna till dessa är så otroligt små, att hitta 36st som matchar är en omöjlig uppgift till och med i min skruvsamling. Jag vet att en av skruvarna kasserats då den var alldeles sönderdragen, men det borde finnas 35st kvar.

Det var ett idogt pill att dra åt 36st små spårskruv och tog längre tid än man skulle kunna tro. Genom att en skruv slarvades bort, fick två stycken ersättas med en snarlik men ändå annorlunda spårskruv. Slutligen monterades de rengjorda plastfickorna. Papperslapparna behåller jag tills jag bestämt ordningen, ännu är lådorna tomma och den gamla strukturen är utdaterad.

Innan lådorna skjuts in igen behandlas de med "glidmedel" och nu går de lätt:
Grå hurts med flera lådor placerad under arbetsbänk i ett verkstadsutrymme
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eftersom plåthurtsen bara målats över svetsarna var den hanterbar trots att färgen inte torkat helt. Med lådorna ur är den inte särskilt tung och jag placerade den på plats och vägde in fötterna så att den stod dikt an mot bänkskivan. Då kunde jag rita ut var de fyra hålen där "hatten" (numera sockeln) suttit skruvad förut hamnar på undersidan av bänken. Genom att borra underifrån, kan jag sen förankra hurtsen en gång för alla i bänken så den står lika stadigt som de övriga möblerna.:strong:

Fastskruvad och stadig, det blev bra till slut:
Svart plåthurts med flera lådor under en arbetsbänk i verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Även om jag "sidospårat" lite med arbetet med hurtsarna så fanns det en poäng med att försöka få väggskåpen på plats och det var för att lättare kunna bilda mig en uppfattning om var jag ska sätta signallampan till kompressorn. Men nu har jag varit så duktig och gjort åt på alla småbitar av olika reglar, så för att sätta upp skåpen fick jag gå ut på tomten och leta i gömmorna. kravet var att regeln skulle behöva vara minst 40mm tjock då jag ville kunna sätta skåpen ovanför tryckluftsledningen. Det här är kompromisser man får tänka på när man missar små detaljer. Efter mycket velande kom jag fram till att jag inte hade någon bra kandidat, men jag kompromissade med en träbit som nästan var i perfekt längd för två av skåpen, men kanske inte i det bästa skicket då den legat utomhus länge. Efter hyvling och bandslipning började det bli fason på plankan och därefter kunde jag montera den på väggen.

Hade jag vetat, hade jag nog dragit tryckluften ovanför skåpen:thinking::
Träregel monterad på vitmålad vägg med skruvar och ledning för tryckluft upphängd nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som vanligt när man jobbar ensam var det en balansakt att få till det, men till slut satt den där. När jag väl hade listat ut hur beslagen för skåpen funkade var det relativt lätt att montera dem. Jag mätte avståndet mellan hålen på skåpet, drog i fästskruvarna i regeln med rätt mått och sedan kunde man häkta på skåpen på skruvarna. Med skåpen hängandes på trekvart tråcklar man dit den lilla "fyrkantsbricka" som används och därefter kan skruven dras åt. För att ge skåpen stöd i underkant kapar jag till några korta spillbitar av 45x45 och 45x75 som jag placerar bakom skåpen genom ren "klämkraft" och därefter ritar jag på väggen var dessa bitar ska sitta. Ner med skåpen igen, skruva fast stödbitarna och upp med skåpen för sista gången.

Två skåp på plats...
Två vita väggskåp installerade i ett garage med öppna dörrar som avslöjar tomma hyllor, under en takmonterad lampa på en vitmålad tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag kände i det här stadiet att jag behöver fundera ut en lösning för det tredje skåpet. Dels är väggen lite "omöblerad" längre åt höger (det finns ingen tydlig plan), även om jag skulle vilja ha ett till högskåp där, dels upptäcker jag att jag saknar ett beslag för att kunna montera det tredje skåpet. Lägg då till att jag inte har något riktigt bra virke på plats och att detta skåp hamnar mitt för kopplingsdosan och röret där tryckluften kommer ut. Det skåpet behöver således modifieras lite för att jag ska kunna montera det bredvid de andra. det är i sig inga problem, men jag behöver grunna lite på hur jag ska göra.

Men ganska snart övertygade jag mig om att jag både behövde det och att jag skulle kunna få det att funka där det ursprungligen var tänkt. Det känns bra att ha fått dem på plats och nu kan jag flytta ut mer pinaler från "tarmen" för att så småningom göra plats för alla "bildelar" som ska förvaras inne. Nu hade dessutom färgen torkat ordentligt från första strykningen, så jag kunde dra på ett lager till, den här gången med inte mycket spädning alls.

Ser väldigt blankt ut när det är nymålat, en mer passande finish när det torkat:
Nyligen målade luckor i grå färg liggande på ett arbetsbord i en verkstad med verktygsförvaring i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med vetskapen om hur jag skulle göra med skåpen kunde jag därför gå vidare till att avsluta arbetet med att installera kompressorn. Först mäter jag ut och kapar till en lagom längd rör, efter det irrar jag runt i mina lådor och påsar med olika kopplingar för att hitta olika alternativ för hur jag ska dra röret. Till slut bestämmer jag mig för att böja röret istället. Med röret fixerat i städet kunde jag börja plocka fritt från hyllorna för att komma åt och borra med borrhammaren. På kompressorn sätter jag en kulventil på den anslutning som nu inte längre används då jag inte hittar något "ändstopp" i rätt dimension. efter ytterligare frisering av rörets längd, kan jag nu ansluta det i båda ändar och därpå klamra. Först röret, sen ledningen för kontrollampan.

Inkopplat, klamrat och klart!
En arbetsplats med en grå betongvägg och hyllor med förvaringslådor, en tryckluftsinstallation med rör och ventiler längs väggen och en arbetsbänk med verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag provkör kompressorn ansluten för första gången läcker det ju såklart lite här och var. Det är smidigt med "huvudavstängningen" när man ska felsöka läckor, på så vis behöver jag inte slå av kompressorn. Det är flera kopplingar jag inte dragit åt särskilt hårt, men efter att ha korrigerat det i ett par upprepade försök så är det till slut tätt. Känns helt otroligt tillfredsställande att ha den riktiga tryckluften tillbaks i lokalen igen! Nu behöver jag inte den lilla kompressorn som får jobba järnet om man så ens ska blåsa rent litegrann.

En bild på luft?
Väggmonterad tryckluftsanordning med mätningsinstrument, filter och reglage ovanför två vita eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kanske kommer en anslutning till någonstans senare framöver, det finns lite material över för en sån operation. Beroende på vilken utrustning som slutligen blir en del av den fasta installationen kommer jag vilja utöka med något uttag till. Men något av finessen med "slingan" är att man kan grena ut var som helst längs väggarna utan särskilt stort ingrepp. :geek:

Det sista av kompressorinstallationen kvarstod dock och det var kontrollampan. Jag har valt att sätta den en bit ner på väggen, den kommer därför hamna under det tredje överskåpet, men ändå fullt synlig mitt på väggen. När jag kopplar in den och sedan sätter en 150lm päronlampa i den så framstår skillnaden mellan den och glimlampan rätt tydligt. Om man släcker i lokalen och glömmer kompressorn på så är det röda skenet rätt tydligt.

Nu är det inte lika lätt att glömma att stänga av kompressorn
Ett väggmonterat vitt skåp och elledningar ovanför en arbetsbänk med en tänt rött signalljus och strömbrytare märkt 'KOMPRESSOR'.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här tog jag en liten paus i arbetet, så ja satte mig en stund och kollade lite på YT och njöt av en kall öl framför brasan. Men efter någon timme eller så kände jag att jag var för inspirerad för att låta bli att fortsätta.

I min plan att optimera utrymmena och framförallt väggytan, har jag grunnat på att utnyttja det avstånd som är mellan verktygstavlorna bättre. det blev ju så pga den diagonala dragningen av rören till värmepumpen. Där satte jag ett vägguttag som sen förser "rampen" med ström. Dock kunde jag inte låta bli att notera att platsen var perfekt för det sista av mina små plåtkabinett och som passande nog är svart. Så jag kortade dragningen till rampen, monterade ett enkeluttag på andra sidan, vände rampen upp och ner för att kabeln skulle räcka. På andra sidan monterades skåpet upp och av spillbiten kabel som blev över monterade jag upp dubbeluttaget längst bort istället.

Flyttat lite uttag och fått upp ett skåp till:
Verkstadsinteriör med verktygstavlor, värmepump, eluttag och oorganiserade verktyg och material på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det här är faktiskt en mycket bättre lösning. Dels behöver rampen bara matas med ett enkeluttag då den i sig ju erbjuder nio nya, dels får jag ett dubbeluttag lite längre bort i hörnet där det behövs bättre och dessutom får jag plats för ett sortimentsskåp i mitten.

Med kompressorn installerad, alla skåpen snart på plats och verktygstavlorna ännu "tomma", väntar nästa stora moment och det är att börja strukturera upp verktygen och förbrukningsmateriel. Och jag bävar lite inför det, dels för att jag kan bli så velig om det finns två lösningar där ingen känns klockren, dels för att det är så mycket som ska sorteras och även om jag har ett hum om hur det ska sorteras så är jag osäker på om platsen kommer räcka.:rolleyes: Men det blir bra att få allt på plats igen, för det är tröttsamt att behöva leta och att sortera kan vara väldigt tillfredsställande om man känner att ordningen blir bra. Men det blir i påsk och säkert massa annat också.

På morgonen dagen därpå var det dags att åka till jobbet igen, innan jag far kan jag vända på skåpluckorna och dra på ett lager färg på baksidan så jag utnyttjar det faktum att jag inte är där på ett tag nu så färgen får torka rejält. Under natten har det snöat ymnigt och trots att vi är en bit in i april och dagarna är ljusa till en bit efter åtta om kvällarna, så var det regelrätt vinter utanför och allt annat än bekvämt väglag att köra i. Och det får bli denna gångens bonusbild.

Det här är inte aprilväder, 20cm nysnö och snöborsten ligger i en annan bil:
En röd bil täckt med snö under ett kraftigt snöfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det var allt för denna gången. På återhörande!:heart:
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Peter_Bromma och 15 till
  • Laddar…
Jag är så otroligt tacksam och glad för alla "likes", det ger hopp om mänskligheten när det mest verkar vara de dåliga sidorna hos "folk" som kommer fram.:heart: Eller är det kanske för att jag inte är van vid sociala medier och har aldrig fått "likes" tidigare?:thinking:

Nåväl, sedan sist har det hänt en hel del, jag har helt ovetandes haft en sex dagar lång ledighet på mitt schema och den kom ju såklart att tillbringas på stugan och med detta projekt.

Men berättelsen börjar redan några dagar innan avfärden då jag nosat fatt på ett gäng skåp på blocket till salu för en vettig peng. Så en söndag efter jobbet åker jag till Östermalms finare kvarter och hämtar upp fyra plåtskåp från en skönhetssalong, jag kan inte låta bli att tänka på kontrasten i vad dessa skåp skulle fått uppleva om de vore ett levande väsen, mitt garage på landet är nog raka motsatsen till en skönhetssalong vid Karlaplan.

Jag satt med ratten i knät och kunde knappt komma i och ur bilen:
Nermonterade plåtskåp från IKEA lastade i bakluckan på en bil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag kommit hem med skåpen upptäckte jag att de är av en ganska enkel och billig modell från IKEA, men det som var bra var att de var lätta att plocka isär, på så vis tar det avsevärt mycket mindre plats och jag kunde få med mig både dem och massa annan packning jag hade inför min sexdagarssemester.

På plats på stugan efter att jag lastat ur det mest nödvändiga som ska in i kylskåp osv, så kan jag dra på mig arbetsstället och sätta igång med stordåden igen. Först blir ju såklart att sätta upp luckorna till väggskåpen som nu torkat ordentligt, man är ju nyfiken på att se hur det ser ut.

Schnajdigt, frågan är hur snyggt det blir om färgen skavs bort och det gula tittar fram:
Grått plåtskåp monterat på vitmålad vägg över arbetsbänk med slangupprullare och verktyg till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De nyinköpta plåtskåpen kommer hamna på väggen till höger om dessa, men jag skulle kunna få plats med ett skåp till, bara det vore lite kortare. Jag kollar snabbt på blocket och inser vilket bra pris jag måste fått dessa för och jag hittar inget relevant för de struntsummorna jag är beredd att lägga. Jag har ju trots allt ett tredje skåp redan och med ringa peng jag investerat kunde man ju våga sig på att kanske modifiera detta? Jag låter tanken vila och sätter igång med nästa steg, något jag skjutit på ett tag nu, börja plocka upp verktygen.:sweat:

Jag bävar inför uppgiften, då jag dels har rätt mycket jag vill ha på tavlorna och dels då jag vill optimera ytorna på tavlorna så bra som möjligt och det innebär alltid en massa omflyttningar och beslut och velande. Men jag resonerar att det bara är att börja någonstans och ta det goda med det onda, det är ju trots allt väldigt skönt att ha allt på plats.

Att göra en tavla utan att göra en tavla, notera allt som kommer flyttas på i kommande bilder:
Verktygstavla med ordnat handverktyg och skruvnycklar i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag ägnar någon timme till åt detta och kommer lite längre:
Välorganiserad verkstad med verktygsförvaring på väggtavlor och arbetsbänk med diverse verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att få lite variation och för att jag under plockandet kommer på småsaker jag kan göra för att ytterligare optimera förvaringen så gror en tanke inom mig jag haft ett tag nu och det är att planka, eller rättare sagt, återinföra en förvaringslösning jag hade tidigare, med en liten hylla precis under arbetsbänken där man kan förvara långa, smala eller platta saker. I mitten på den långa bänken har jag ju en "glugg" och efter lite mätande kommer jag fram att två klossar som skruvas i bänkskivans framkant utgör tillsammans med bärlisten i bakkant, bra fästpunkter för ett extra hyllplan.

Ett par klossar skruvas för en "smygförvaring" precis under bänken:
Två träklossar skruvade under en arbetsbänk håller upp ett trähyllplan mot en svartmålad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter att hyllplanet, återigen, spillbitar som blivit över från den gamla inredningen, kapats och putsats till rätt form får detta samt "klossarna" lite svart färg på sig för att matcha bänken. Medan det torkar utomhus plockar jag lite till med verktygen på tavlorna. Mycket velande blir det.

Klockan syns dåligt, men nu har jag plockat i runt sex timmar, förstås med pauser:
Välordnad verkstadsvägg med upphängda verktyg och förvaringslådor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag märker hur jag ibland kompromissar och tänker "jag kan göra om det sen" och "det ska ändå inte bli någon altartavla" osv. Ofta är verktygstavlor jag sett på bild och uppställda i diverse varuhus, så luftiga och jag skulle kunna drista mig till att säga "verklighetsfrånvända". Nog för att jag har mer verktyg än man behöver, men ytan ska ju optimeras. Enkla saker som att tängerna som sticker upp, men inte nedåt, får vara högst upp och blocknycklarna som samtliga hänger neråt får hänga ner utanför tavlan är bra att börja med. För att inte stanna upp för mycket hade jag en back där jag la allt "det får jag ta sen", för att få till den grova strukturen och känna att jag gick framåt.

Med detta hade det gått och blivit rätt sent och jag var trött, jag kommer då på att jag "glömt" mitt målade hyllplan ute och det har kommit kondensvatten som förstört finishen på det. Men lyckligtvis behöver detta inte vara blankt, det kommer nog ändå bli repigt av alla verktyg, dessutom kommer det knappt att synas.

Den här finishen kallas "frost effect" och är helt avsiktlig.:lying::p
Ett svartmålat hyllplan med frost effektfinish ligger mot en verkstadsbetonggolv, nära mätverktyg till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dag två kommer åter att bestå av idel plock, egentligen ganska tråkigt att redovisa här. Jag har halvt om halvt samtidigt med tavlorna plockat även med annat, bland annat sånt som ska förvaras i lådorna under bänken. Även bland dessa försöker jag få lite av en sortering. Framförallt elverktygen där jag tidigare haft allt ihopknökat i det enda skåpet jag hade då. Det var så proppfullt att ville man ha en slipmaskin, fick man en sticksåg och en klinga med sig i famnen på samma gång.:crysmile:

En av hurtsarna, slipmaskiner och tvingar, skönt med lite ordning:
En öppen verktygslåda med elverktyg och tvingar ordnade i en verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I och med att jag har två olika modeller på hurtsarna så har jag lite större lådor i de med tre lådor och lite mindre lådor i de sektioner som har fyra lådor. På så vis kan jag sortera lite mer skrymmande i de större lådorna och det som inte tar lika mycket plats i den mindre. Här återstår det om jag får göra om framöver, man jag är rätt nöjd med hur det blev. Till några av lådorna har jag skaffat sorteringsfack modell "besticklåda". De är egentligen inte avsedda för dessa lådor, men passar ganska bra. De dödar en del volym, men för närvarande är det mer värt att ha lite bättre ordning, än maximal volym. Behöver jag förbättra det i framtiden kanske jag svetsar in avdelare i lådorna istället.

Avdragare nu samlade och låda för småprylar:
Öppen verktygslåda med sorteringstråg och olika avdragare i en ordnad verkstadsinredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mellan plocket med förbrukningsmateriel och maskiner i lådhurtsarna, plockas det med verktygen på tavlorna, det finns ingen riktig agenda. Ibland plockar jag med krokarna på tavlorna när jag hittat något nytt jag vill ha upp, ibland kan det kännas mer befriande att få loss plats från golvet genom att plocka med något annat. Så småningom är nittio procent av tavlorna fyllda, men vissa verktyg hänger fortfarande inte rätt.:geek:

Suboptimalt att ha ett sånt avstånd mellan verktygen, jag vet:
Välorganiserad verkstadsinredning med verktygstavlor, förvaringsskåp och diverse verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag hade under tiden grunnat på skåpsituationen på andra sidan rummet. Och nu kändes tiden mogen att bryta av plockandet med annat. Även om det finns en del verktyg kvar att plocka, så ger det inte så mycket i form av "ordning" eller utrymme, men om jag kunde få upp väggskåpen, så kunde jag börja fylla dem med annat som är desto mer skrymmande.

Jag mätte mig fram till att jag behövde korta skåpet ungefär 20cm, från 92 till 72 i bredd. Jag börjar med att dra ur spikarna ur bakstycket och sen skruva isär gavlarna. För att "fräsa ur" för de speciella skruvtapparna IKEA använder på det nya stället efter att längderna kapats, behövde jag egentligen ett 14mm-borr, men den dimensionen hade jag inte, så jag fick köra med ett 12mm-borr och sen ta upp hålet med en roterande rasp till rätt passform. Spånskiva är mjukt och inte slagtåligt, men en fördel när man ska jobba i det.

Den bortre änden är kapad, blyertsstrecken visar var jag borrat för tapparna:
En vit spånskivepanel med skruvar i hörnen, liggande på ett verkstadsgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



För att skåpet ska funka på väggen måste jag modifiera det lite till. För att komma åt "huvudavstängningen" för tryckluften måste jag hålsåga ut ett åtkomsthål och för att kunna hänga upp skåpet kan jag inte ha två fästpunkter i ovankant utan får sätta dem diagonalt. Jag drar även i ett par extra spik i bakstycket då några av de befintliga hålen kändes lite "slappa". Jag hade även lite tur att det råkade bli skåpet där de haft någon form av vägguttag installerat tidigare och därför ett par extra hål i bakstycket, för iom att jag kortade skåpet kunde jag kapa bort den biten. Det var en detalj jag inte ens avsett att tänka på

Jag räds inte modifieringar, här gillar vi kustom::rofl:
Delvis isärtaget vitt plåtskåp liggande på en betonggolv, visar dess inre och gångjärn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att hänga detta skåp på väggen hade jag länge grunnat på hur jag skulle göra med reglar och infästningar. Iom att det råkar sitta en kopplingsdosa i just det övre högra hörnet fick jag placera reglarna lite udda. Men efter lite måttande och letande i "spillbingen" lyckades jag uppbringa ett par av de sista spillbitarna, virke en normal byggare inte ens använt som kaffeved.:rofl:

Hade jag vetat att det skulle sitta ett skåp här, hade jag dragit ledningarna annorlunda:oops::
Elledningar och träreglar monterade på en vitmålad vägg, förberedelse för skåpsinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu återstår den sista biten av skåpet att modda, luckan. För detta skulle jag borra fyra nya hål för gångjärnets placering. Det är ju enkelt i teorin att låta bli att borra för djupt och rakt igenom luckan, men något jag måste jobba på i såna här sammanhang är att vara noggrannare, två av hålen gick rakt igenom såklart.:oops: Luckan skulle ju ändå målas en omgång till då den fått lite färgsläpp och nu hade en nysågad kant, så snickerispacklet åkte fram. Hade jag haft högre krav hade jag slipat och lagt på ett lager spackel till, men det här får duga.

Spacklad lucka, kapningen gjordes med handsåg för bästa resultat:
Nyligen kapad hyllplans hörn med spacklade kanter och ett halvfärdigt frost effekt-finish, redo för ommålning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu behövde ju spacklet torka ett tag och sen ska det ju på färg som också behöver torka, det skulle med andra ord inte bli klart idag heller, men allteftersom pusselbitarna fallit på plats för denna fram tills ganska nyligen, oinredda vägg, så har jag nu bestämt mig för var jag ville ha några till uttag. Det var ju lämpligt att innan skåpet kommer på plats, dra kabel från dosan som sen kommer döljas och dessutom utnyttja att jag kan dra kabel bakom skåpet där det inte syns. Under tiden jag pysslar med detta kommer jag på att jag vill ha ett uttag till lite längre bort, så det får bli en förgreningsdosa på vägen. Lättare och snyggare än att gå vidare från det första uttaget.

Som tur är bygger reglarna precis lite mer än kopplingsdosorna:
Öppet väggskåp med en vattenkokare, elinstallationer och reglar på en vit texturerad vägg, förberett för vidare renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att ta en paus från kopplandet inser jag nu att mitt hyllplan till bänken nu har torkat och går att montera dit och det känns som ett roligt avbrott i pågående arbete för att kunna se det färdiga resultatet och pröva ut det. En bugg i beräkningen är att det inte är så djupt som jag skulle vilja ha det. Hyllplanet är 50cm, men regeln i bakkant snor säkert 5cm av detta. det går att använda ändå, men jag kanske behöver tänka om hur jag ska använda det.:thinking:

Varje utrymme räknas, här är det tänkt att förvara långsmala saker:
Nyinstallerat hyllplan av trä under en arbetsbänk mot en bakgrund av röda tegelväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att färdigställa installationen av mina två nya uttag, behöver jag ta bort nästa skåp också om jag ska göra det korrekt, eftersom kabeln går bakom skåpet behöver den ju inte klamras för estetikens skull, men mitt samvete skulle aldrig tillåta en kabel som hänger, sen finns det säkert någon regel eller föreskrift som förbjuder det, men hela jag är ju förbjuden så det argumentet är lite "null".:crysmile:

Vad är väl att lossa på två skruv om man kan göra arbetet bättre och enklare?
Eluttag och en nödstoppknapp monterade på en vitmålad vägg med synliga träreglar och elinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lappverket av spillbitar och fula efterhandskonstruktioner döljs snabbt när skåpen sen väl kommer på plats. Eftersom jag försnillat (eller aldrig fick med) ett av de små "nyckelhålsblecken" som används för att hänga upp skåpen, får jag fabricera ett själv. Om det är något jag lärt mig i detta projekt så är det att kolla om alla lösa beslag och delar finns med när du köper en möbel beggat. det går ju ofta att lösa, men kan ju få vara en prisfråga. Sen gäller det att hålla koll på grejerna efteråt också, det kan ju varit jag som slarvat bort det.

Det sista skåpet ser ut att sitta snett, men jag har vägt in det! En synlig villa?:surprised:
Väggskåp monterat i verkstad med verktyg och sladdvinda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eftersom jag var lite missnöjd med djupet hos förvaringsfacket under bänken, så tänkte jag att jag kunde använda den gamla och djupare bänken istället. Jag hade ju trots allt lite plats bredvid trähurtsen som nu skruvats fast och blivit en del av bänken. Men den platsen har sedan ganska tidigt varit dedikerad åt min plasmaskärare som inte haft någon bra plats tidigare. Så jag behövde plocka fram den och ställa den på plats för att se om den tillät en liknande lösning. Men det visar sig att maskinens handtag inte skulle gå in på höjden så jag avfärdade den iden. Däremot gör sig plasmaskäraren bra där och jag hade även en speciell "takkrok" jag kunde använda för att hänga upp jordkabel och slangpaket under bänken.

Det är en lögn, arbetsstrålkastare behöver inte alls förvaras i kyla::crysmile:
Vit förvaringslåda med text "FÖRVARAS I KYLA" under arbetsbänk med verktyg och slangar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är jag snart uppe i tjugo bilder, så det får bli mitt sätt att välja brytpunkt. Än finns det mycket att berätta, men jag avslutar här och avrundar med att resten av kvällen kom mest att ägnas åt att fundera över hur jag ville lägga de sista pusselbitarna i det här komplexa pusslet. Ett annat "fynd" jag gjort nyligen, en grej jag egentligen inte visste var jag skulle placera och om jag ens behövde, var en liten hurts av snarlik modell som jag redan har en annan av. Den var så billig att jag inte förlorar så mycket på att inte använda den, men innan jag släckte lampan så ställde jag dit den i hörnet mellan arbetsbänkarna för att smaka på idén. Den dödar ganska effektivt ett rätt stort utrymme bakom den, men fick man upp den en bit skulle det kanske kunna funka?

Det SER ju rätt prydligt ut, men jag är inte så säker på att det blir bra::thinking:
Förvaringslösningar i verkstad med olika hurtsar, inklusive en vit bredvid svarta enheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det blir tyvärr ingen bonusbild den här gången, BH tillåter inte fler bilder, det här forumet är nog det bästa jag varit på, men begränsningen av bilder kom som en överraskning. Men tills den rafflande uppföljningen av denna tråd kommer så får ni hålla tillgodo med de tjugo bilder jag hittills delat.

Tills dess; på återhörande!:heart:
 
  • Gilla
  • Älska
Bombus pratorum och 15 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.