Hej,

Jag och min sambo har nyligen köpt ett trähus från 1936. För en tid sedan stod vi mellan valet att dränera eller bygga helt ny inglasad altan, men efter att Anticimex dömt ut den befintliga dräneringen så föll valet enkelt på det.

Vi har idag en halvt inglasad altan (sidorna med glas och framme är det öppet) som gissningsvis har ett par tiotal år på nacken, som jag bedömer är i illa skick. Vår långsiktiga idé är att bygga upp en helt ny inglasad altan men då dräneringen kommer före så får det vänta, alltså för en ekonomisk anledning.

Trallen och delvis väggarna är ganska nya, pappen undertill golvet har jag ingen aning om. Men den blir ganska blöt då det är öppet framtill. Skicket på taket ser ni själva, misstänker svartmögel. Vi har fått lägga presenning på taket tillfälligt för pappen är helkass.

Nu till min fråga: hade ni försökt rengöra på djupet och bytt papp eller bytt ut hela taket, eller hade ni bara låtit det va tills vi river allt, dvs ~5 år. De bärande balkarna är sedan tidigare oljade och verkar iallafall vara i bättre skick än resterande tak.

Tacksam för alla lösningar och svar ni kan ge mig!
 
  • Halvt inglasad altan med trätrall, synliga reglar på taket med mögelskador och en presenning syns utanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad trall på en altan med tecken på mögel och vattenintrång, som visar svartmögel och fuktskador på träet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal träaltan med synlig fukt och mögelskador på takbrädor och bärande balkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske byta takpapp och råspont till våren iaf?
 
  • Gilla
Flk
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kanske byta takpapp och råspont till våren iaf?
Funderar på det, räknar med ungefär 7000:- för råspont och papp.
 
Någon som har en input?
 
Jag är ingen expert på trä, men min erfarenhet säger mig att det oftast är smart att inte riva. Bättre då att byta helt ruttet virke och använda det som går.

/FWIW
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.