Skadat originaltak bakom nedsänkt innertak, synlig isolering och träreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träreglar i tak med synliga skador och sprickor, gamla gipsrester samt sänkt takhöjd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadade träreglar och spruckna gipsskivor i ett tak som är under renovering, med synliga tecken på skador och reparationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis öppnat innertak som visar skadad originalstruktur, träreglar och isolering med sänkt gipstak nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skada i ett sänkt innertak med synliga träreglar och sprickor i takskivan, synligt genom ett öppnat hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,

Vi har köpt en lägenhet i ett hus från 1929, vi har tagit in snickare för att renovera. Vi såg tidigt att innertaket var sänkt i lägenheten och vi slog upp ett hål i den nya gipsen för att se efter. Mycket riktigt var taket sänkt ca 15-20 cm. Taket var dock betydligt mer skadat än vi först trodde. Se bild. Snickaren säger att det kommer bli väldigt svårt att laga och väldigt dyrt och föreslår istället nya gipsskivor på reglarna. Är det någon här inne som lagat något likande? Är det bara att ge upp orginaltakhöjd?
 
Vassmatta med puts på , kanske träbjälklagmed, blir som sägs mycket svårt att få ordning på , allt måste nog ner och göras om. Vill ni ha högre i tak så lyft upp reglarna. Säkert är isoleringen för att ta bort ljud från LGH ovanför. Inte ovanligt i äldre hus att det hörs när grannen ovanpå flyttar något eller går med skor.
 
J jonaserik skrev:
Vassmatta med puts på , kanske träbjälklagmed, blir som sägs mycket svårt att få ordning på , allt måste nog ner och göras om. Vill ni ha högre i tak så lyft upp reglarna. Säkert är isoleringen för att ta bort ljud från LGH ovanför. Inte ovanligt i äldre hus att det hörs när grannen ovanpå flyttar något eller går med skor.
Så där såg vårt kökstak ut, det var också "svårt" att fixa enligt byggare. Det är svårt för att de inte är murare.
Jag är inte murare men har nu lagat två sänkta tak. De var nog dock något mindre skadade än det där. Om jag INTE skulle vilja putslaga snyggt skulle jag putslaga lite snabbt med gipsputs (då puts tätar, isolerar och brandskyddar) och sen sätta renoveringsgips direkt mot putsen. Aldrig skulle jag accpetera att ha kvar det sänkta taket.

Jag har i båda rummen jag renoverat använt gipsskivor på väggar. Då har jag putsat ihop vägg och tak så det blir en slät övergång (hålkäl) och det har inte spruckit eller liknande och är väl 2 resp 4 år sen jag gjort det. Ena rummen har ett snetak som var så trasigt att jag inte orkade putsa om det, där satte jag gips istället för puts helt och hållet, men då rev jag och gjorde om mycket mer där.

Men, att sätta renoveringsgips på putsen tror jag på. Jag har börjat göra det i ett av källarrummens tak, då jag inte orkar skrapa och spackla taket, får se hur det blir, det ligger några månader fram i tiden innan det är klart... Det kommer fortfarande gå att att tex putsa ett putsat hålkäl osv. om man sätter renoveringsgips.

Men, att ha kvar sänkt tak. Det skulle jag bara göra om det gick tex el och ventilation i en lägenhet där dessa dragits mellan lägenheterna och så att säga inte gick att flytta med mindre än att göra om även i andra lägenheter.

Men. Att putsa tak är mycket svårare än att putsa vägg. Men om jag kunde lära mig göra det så det blev så bra att man inte kan se var jag lagat ser jag inte att en murare inte skulle kunna fixa det.

Det jag tror de inte vill är lämna garanti. Kalkputs på vassmatta kan få små sprickor om huset rör sig. Men herregud, så har man byggt i århundraden och det har inte plötsligt fallt ned om det är rätt gjort. Förvånansvärt hållbart är det. Vi har puts på vassmatta i alla tak och på alla väggar i hela huset. Det verkar hållit i +100 år på de ställen där man inte byggt om och rivit.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Säkert är isoleringen för att ta bort ljud från LGH ovanför. Inte ovanligt i äldre hus att det hörs när grannen ovanpå flyttar något eller går med skor.
Kanske kan lite gullfiber isolera något, men jag tror syftet var att det i nya hus var lägre i tak, så man ville få en modernare look. Det är som att sätta plastbackspeglar på en jaguar etype. Inget blir bättre, ser nyare och fulare ut. Men på den tiden det gjordes var det modernt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.