Hej,

Undrar om någon med lite kritiska ögon skulle kunna granska min nyinköpta bandsåg. Enligt etiketten ska det vara en BS-50-ME. Då tänker jag att den borde ha variabel hastighet. Den är dock direktdriven, så då finns frekvensstyrning kvar, men det verkar inte heller finnas.

Mailade EJCA med bilder och de svarade att de inte visste varför den hade "ME" märket. Deras bedömning var att det var en helt vanlig BS-50.

Undrar därför om den är ombyggd eller att någon bara mixtrat med etiketten?

/Adam

Typskylt på en bandsåg märkt "BS-50-ME" från EJCA Verkstads AB, med information om tillverkare, maskintyp och år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grön bandsåg BS-50-ME i en verkstad, möjligen omärkt eller ombyggd, utan synlig frekvensstyrning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grön bandsåg av modellen BS-50 i ett verkstadsutrymme, utan synliga tecken på variabel hastighet eller frekvensstyrning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag trodde me bara stod för metall, dvs att den har en lägre hastighet jmf med träbandsågar.
 
Fick manualen från EJCA också. Enda jag kunde luska ut där var att motorn ska gå med 900 r/min. Det är i så fall normal träbearbetningshastighet om jag inte har fel för mig.

Försöker bifoga pdf-filen.
 
T Thealternative skrev:
Fick manualen från EJCA också. Enda jag kunde luska ut där var att motorn ska gå med 900 r/min. Det är i så fall normal träbearbetningshastighet om jag inte har fel för mig.

Försöker bifoga pdf-filen.
Vad står det för rpm på motorn då?
 
Det stämmer med skylten på motorn, 900 r/m. Kan tyvärr inte ta bild för mobilen kommer inte åt då det är trångt
 
T Thealternative skrev:
Det stämmer med skylten på motorn, 900 r/m. Kan tyvärr inte ta bild för mobilen kommer inte åt då det är trångt
Finns ingen anledning med bild om du kollat :)
 
Tänkte mer om något annat av alla siffrorna kunde vara av intresse i "utredningen " :) Klarade av att med min högst begränsade minneskort komma ihåg 1,1 kw i effekt också.

Men stora frågan är egentligen vad skillnaden mellan BS-50 och BS-50-ME egentligen är. Måste ju finnas någon anledning till att man trots allt bekymrade sig över att skapa fler modellbeteckningar att hålla reda på!
 
Vad sa ejca att en ejca bs-50-me ska ha?
 
De sa inget om det, var väldigt kortfattade svar då de säkert är mer intresserade av att sälja deras nya maskiner än att hjälpa oss laga deras gamla
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.