i 2 år har jag haft en 57cm Weber grill.Tot har jag grillat kanske 20 ggr. Lyckades - 0ggr! Maten är alltid bränd! Fast jag försøker så gott jag kan! En påse briketter. 3 dl tändvätska. 30 minuters väntan och sen hinner inte mf det. Otrolig värme o bränd fläsk!
Ska spjälen vara øppna?
 
3dl? 1dl brukar räcka gott och väl...

1påse? Det är ungefär det som går åt om jag grillar till 12 personer... (dra ner på kolet och lägg det i en hög i mitten då du tänder och peta ut det sen då det fått en vit färg)

Personligen lämnar jag alltid lockets ventil fullt öppen och reglerar värmen med nedre spjället (stäng och på med locket för att få ner värmen innan du grillar).

Om du har bråttom och inte orkar vänta så dubbelvik aluminiumfolie som du lägger i utkant för att lägga upp det du grillat på då det fått färg/yta.

Welcome to Weber.com
 
Vi grillar flera gånger i veckan utan att det blir bränt, har en klotgrill som vi använder briketter i.
I med briketter på med tändvätska, vänta 5 minuter tänd
Under tiden det brinner rengör galler
Efter 10-15 min brukar det bli en grillbar glöd och då kommer köttet/korven på grillen och grillas. Det är inte jag som är grillmaster hemma utan sambon men lite har jag snappat upp. ventilationen är öppen under grillning, efter grillning stängs ventilerna igen och locket läggs på och man kan åteanvända briketterna :)

Lycka Till
 
hej
kul tråd. Vi har också en 57cm weber. När vår glöd är färdig så stänger vi två av tre bottenventiler och lägger på locket med dess ventil halvstängd. Efter en kort stund så lägger vi sedan på köttet (oftast välmarinerad kyckling) och sedan snabbt på med locket igen. Så får den ligga där i en halvtimme ca. Då och då lyfter vi på locket och vänder dem eller så men man ska akta sig för alltför mycket syretillförsel. På detta sätt blir köttet inte bränt, knappt ens hårt men vääldigt gott :)))
När vi grillar korv eller annat småplock så gör vi som tiggre, vi använder litet briketter (kanske 15 - 20 st) som vi sedan sprider ut, vi använder dessutom ofta de där sidogallren som du säkert också fick med till din grill.
trevlig grillsommar!!
PS Om det rinner ner fett på kolen så att det börjar brinna kan man ha en vattenspruta, typ blomspruta och försiktigt spruta på det stället med, så att man slipper bränd korv ...DS
 
TUSEN TACK!!!

Verkligen bra tips!

Jag tror jag ber Marlene att öppna en ny FLICK eller vad det nu heter. Där man skulle kunna lära sig mer om grillningen, recept, olika grilltyper, tester...

Vad säger NI?
 
Investera i en elektrisk grilltändare. Funkar utmärkt, innebär mindre jobb, är snäll mot miljön och osar inte som tändvätska. Dessutom slipper man tändvätskerester som går in i köttet. Vi köpte en förra sommaren och jag ångrar att vi inte handlade en tidigare.
 
Annars kan jag rekommendera denna

Weber Performer Charcoal Grill Review

Men har du en befintlig så är elektrisk tändare guld (polares far som alltid kört med det på landet vid midsommar)

Nästa års investering är en gasgrill... så man kan köra dubbelt upp, tycker det är snorkul att ha grillfester :)
 
Många använder sin klotgrill osm en öppen grill vilket går men inte blir optimalt.

Jag brukar ta relativt lite kol men av hög kvalitet = stora kolbitar och inte en massa smulor. Kolet lägger jag antingen i en hög på mitten eller på ena sidan av grillen. För att tända använder jag antingen tändvätsk men hellre skorstenständare med lite tidningspapper. När kolen fått fin färg (grå) så lägger jag på köttet vid sidan om kolet, alltså inte direkt ovanför. Sedan på med locket med spjällen öppna både nertill och i locket, man kan givetvis strypa lite om man tycker det känns för hett. Där får köttet ligga i ca 3 min (beroende på tjocklek, detta är då man har ca 3 cm tjocka bitar) sedan öppnar jag försiktigt locket och vänder på bitarna på med locket och grillar dem 3 min till på andra sidan. Sedan lägger jag köttet inlindat i amuminiumfolie och de får "vila" tills vi äter dem ca 5 min.

Felet många gör är att man grillar på alldeles för hög värme och alldeles ovanför kolbädden. Klotgrillen fungerar ju som en ugn där värmen cirkulerar innanför locket och grillar köttet. Lägger man kött eller korv mm direkt där det är som varmast slutar det oftast med en vidbränd yta och ett rått innandöme.

Om man följer mina råd så får man oftast ett mört och saftigt kött med god grillsmak. Använd gärna en "glace" som man penslar på under grillningen för att få en fin yta med god smak.

Jag skulle vilja hävda att marinering av kött innan man grillar är onödigt då det inte tillför mycket annat än att marinaden droppar ner i grillen och det ofta blir eld som endast bränner köttet. Krydda hellre köttet så det inte dryper av olja som antänds och eller använd glace som penslas på försiktigt.

Enkelt recept på glace enligt mitt eget tycke:
2 delar olja (valfri, jag brukar ha olivolja)
1 del soja
1 del sweet chilisås
och salt efter eget tycke

sedan kan man själv exprimentera med andra tillsatser tex Teriyaki sås, grillkrydda, ostronsås, vinäger, svartpeppar osv

För att tipsa om tändning så är det bästa som jag ser det skorstenständning med tidningspapper, det går snabbt, blir bra glöd och är miljövänligt.
Tändvätska är också snabb men kan blir kvar lite rester som förångas och ger en bismak åt köttet.
Elektrisk tändning är bra men lååångsamt, så det använder jag aldrig numera.
Andra saker som tändpapper och stickor av olika slag känns dyrt och onödigt.

Något som är roligt och mycket gott är att grilla en hel kyckling, detta kan man göra med Webers klotgrillar och man har särskilda stöd för kolen så den håller sig på sidorna. Sedan en kyckling mitt på och en aluminiumform under kycklingen för det droppar friskt. Denna kyckling blir saftig och god och skinnet härligt knaprigt. Detta är dock mycket tidskrävande ca 45 min och kan kräva att man fyller på kol då denna hinner glöda upp :) Prova gärna för det är lite kul och inte så vanligt att man grillar hela kycklingar.

Lycka till!
 
WeeBe:)
Händer det möjligen att du använder något träslag för att få extra smak på röken?
Vad i så fall? Tallkottar är ju tyvärr inte så nyttigt.

Jag tycker att marinad är trevligt när köttet får ligga i minst ett dygn. En marinad vi gör ibland till nötkött innehåller rödvin, morötter, litet citron, litet olja, vitlök blandade kryddor ... alltså CajPs oljeblandning fastnar liksom bara utanpå, en sjysst marinad ska i mitt tycke inte vara särskilt fet utan den ska ta sig in innuti köttet.
 
Jag tycker inte man generellt kan säga att locket ska vara på eller av eller hur mycket ventilerna ska vara öppna.

Jag har sett skräckexempel både på de som alltid slänger på locket bara för att de har ett eller som inledande inlägg som har alldeles för varmt.

Man måste vara aktiv när man grillar, ha öppna ventiler om det är för dåligt drag, stänga ventiler och kanske tom kväva glöden med locket ett litet tag om det är alldeles för varmt.

Beroende på vad jag grillar så gör jag lite olika med i princip så kör jag utan lock först för att få en härlig grillyta och för att ”stänga köttet” så att saften stannar kvar. Är det sedan något kött (tex helstekt fläskfile, kyckling ed) som behöver bli genomstekt lägger jag på locket (då med helt öppna ventiler) för att det ska bli genomstekt utan att brännas.

Tro inta att grillningen går automatiskt bara för att ni har en weber. Det ni kan spara tid på är att köpa en klotgrill på OK för 150 kronor som ni slänger på hösten. Då slipper man göra rent grillen vilket jag tycker är skönt, det är tillräckligt jobb med gallret. De billiga är lika bra bara de används rätt.
 
fialottabus skrev:
en sjysst marinad ska i mitt tycke inte vara särskilt fet utan den ska ta sig in innuti köttet.
kan inte mer än hålla med, coca cola och vin bryter ner köttet vilket inte är dumt :)

sen det viktigaste som jag tror vi missat i tråden... köttet skall vara rumstempererat då man slänger det på grillen (viktigt att ta fram det i god tid)...

mycket enklare att få det jämnt genomstekt då...
 
puu skrev:
Tro inta att grillningen går automatiskt bara för att ni har en weber. Det ni kan spara tid på är att köpa en klotgrill på OK för 150 kronor som ni slänger på hösten. Då slipper man göra rent grillen vilket jag tycker är skönt, det är tillräckligt jobb med gallret. De billiga är lika bra bara de används rätt.
tror inte det blir nån större skillnad på en Weber och en OK klotgrill om man är duktig... dock är jag helt emot slit och släng mentaliteten :(
 
tiggre skrev:
tror inte det blir nån större skillnad på en Weber och en OK klotgrill om man är duktig... dock är jag helt emot slit och släng mentaliteten :(
Jo, det är klart att det kan vara onödigt med så mycket slit och släng.

Jag lever inte riktigt som jag lär, är faktiskt inne på 3e sommaren på min 150 kronors grill och den har bara några rostfläckar på benen även att den står ute hela sommarhalvåret.

Men min tanke när jag valde grill var just att jag kan köpa 10 sådana för samma pris som en weber så jag kan kosta på mig att byta ut min när det blir dags.
 
fialotta, jag använder inte så ofta någon tillsatt träslag för att få annan smak. Man kan ju prova enris om man vill ha den smaken eller så köpa olika smaker på någon välsorterad butik som har detta. Lite dyrt i min smak och jag tycker nog att det oftast räcker med grillkolets smaksättning.
Jag skulle däremot aldrig skaffa en elgrill elelr gasolgrill för då kan man lika gärna steka köttet i ugnen eller på spisen (enligt min ringa åsikt)
Gällande marinad så håller jag med dig att om det ska göra någon nytta så ska det marineras länge och med inte alltför mycket olja.

Beträffande Weber och OK grill så vill jag hävda att det finns stora skillnader och inte bara i pris :)
Jag har själv tidigare (för många år sedan) haft OK grillar och deras enda förtjänst är att de är billiga och går att grilla med. Sedan 3 år tillbaka tröttnade jag på att ha en OK grill som rostade och var så ranglig att man undrade om den skulle stå upprätt vid nästa grilltillfälle. Då köpte jag en Weber 57 cm Silver (guld och platinamodellerna blir läskigt dyra och man får inte någon nämnvärt bättre grill) för strax under 1000-lappen.
Jag har aldrig ångrat mig, grillen står stadigt som en fura, hjulen sitter kvar, den är rymlig då man vill grilla mycket, gallret och grillen är helt förskonad ifrån rost, emaljen är tjock och rejäl och den känns mycket gedigen att hantera.
Jag är så nöjd så jag köpte en till likadan till min nybyggda villa nu i våras (den gamla står i stugan). Den nya kostade 895:- på K-rauta. Så nu har jag 2 fina grillar där de behövs och med rätt omvårdnad kommer de att hålla livet ut.
Visst kan de som så önskar köpa en ny grill på OK varje sommar men det känns inte riktigt vettigt att slösa så med naturens resurser. Dessutom får man ju de facto en stadigare och rymligare grill om man köper en rejäl på en gång.

Viktigt att komma ihåg är att tömma all aska då man grillat, aska drar åt sig fukt som en svamp och det kommer för eller senare att rosta om man inte avlägsnar askan. För att hålla gallret i fint skick så använder jag en mässingsborste, mycket effektivt.

Köttet skall mycket riktigt vara rumstempererat. Jag gjorde misstaget att försöka grilla spett med grönsaker och kyckling. Då det blev tidsbrist och gästerna var otåliga så började jag grilla innan kycklingen hade tinat ordentligt och kolen var för varm. Fullständig katastrof och jag fick slänga in alltihopa i ugnen för att genomsteka kycklingen riktigt. Så även om man grillar mycket och tycker man kan det så sker misstag och maten blir bränd eller illa genomgrillad. Spett för övrigt kan vara trevligt men jag uuplever det som svårt att få köttet genomstekt utan att grönsakerna tex paprikan liknar kolet man hällde i grillen innan man började. Bättre och lättare är då att inte blanda allt på spett utan grilla var för sig. Kanske någon har bra tips hur man lyckas med grillspett för det ser onekligen trevliga ut i olika färger.
 
Nu ville inte jag föra upp en diskussion om billiga grillar vs weber utan mitt huvudinlägg var att man ska grilla aktivt för att få ett bra resultat, som när man kokar potatis, kokar det över sänker man värmen.


Vill bara lägga ett ord till för billighetsgrillarna. Klotgrillarna som finns idag är riktigt stabila och funkar bra, de finns i samma storlekar som weber så kom inte och säg att ni får mer plats i en weber för då har ni bara köpt en större variant. Däremot har weber säkert bättre emalj och står emot rost bättre men de jag menar att man kan byta ut sin billighetsgrill lite då och då i stället för att pusta på sin weber för de måste ju också bli skitiga och dana efter ett par år av aska och fett.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.