Jag har Ftx ventilation med köksfläkt som jag tycker utsuget fungerar dåligt på . När jag kollade rördragningen såg att röret för fläktens utsug gick upp på vinden för att tvärt vika längs golvnivå och släppas ut under takfoten.
Min fråga är skulle det fungera bättre om jag drog om röret så att utsläppet gick rakt upp genom taket .
Fläkten är nästan ny av märket AceTec EvoAir A70T EPP
 
Sorryd Sorryd skrev:
Jag har Ftx ventilation med köksfläkt som jag tycker utsuget fungerar dåligt på . När jag kollade rördragningen såg att röret för fläktens utsug gick upp på vinden för att tvärt vika längs golvnivå och släppas ut under takfoten.
Min fråga är skulle det fungera bättre om jag drog om röret så att utsläppet gick rakt upp genom taket .
Fläkten är nästan ny av märket AceTec EvoAir A70T EPP
Tolkar jag dig rätt att köksfläkten är ansluten mot ftx-aggregatet? Är det en köksfläkt med en egen fläkt eller är det enbart en kåpa?
 
Det är en ftx med inbygd köksfläkt som man öppnar utsug vid matlagning men frågan är om utsuget hämmas sv att det går vågrätt på vinden och blåser ut nedåt vid takfoten istället för att dras rakt upp genom taket
 
Varje 90gr-böj medför ett tryckfall, i runda slängar lika mycket som 1m extra rör hade gjort, så om det är lönt eller inte beror på hur långt du måste dra för att gå ut genom taket.

Har du tillräckligt tilluftsflöde? När vi bodde i radhus med en liknande köksfläkt/FTX-kombo märkte jag stor skillnad på fläktens effektivitet om jag ställde köksfönstret på glänt först eftersom det inte blev så stort undertryck i huset då.
 
Sorryd Sorryd skrev:
Det är en ftx med inbygd köksfläkt som man öppnar utsug vid matlagning men frågan är om utsuget hämmas sv att det går vågrätt på vinden och blåser ut nedåt vid takfoten istället för att dras rakt upp genom taket
vart kommer draget ifrån? Om det sitter någonting som blåser ut nära takfoten så är det inga problem. Luften sugs in av undertrycket. Om utblåset däremot sedan ska genom många/långa rör och svängar så kan de påverka lite. Så vart sitter motorn som bär fläkten?
 
Det liggande röret efter 90gradersböjen är 4meter om man drar rakt upp blir röret ca 2,5 meter Kan det skapa andra problem? Såsom kallras . Motorerna sitter i ftx injusterig av luftflöderna är utfört av fläktmontören ftx sköter om in och utluft blandning
 
Redigerat:
Sorryd Sorryd skrev:
Det liggande röret efter 90gradersböjen är 4meter om man drar rakt upp blir röret ca 2,5 meter Kan det skapa andra problem? Såsom kallras . Motorerna sitter i ftx injusterig av luftflöderna är utfört av fläktmontören ftx sköter om in och utluft blandning
Att justera dragningen på vinden kommer ge några Pa mindre tryckfall kanske men ger ingen betydande skillnad för funktionen.

Vad säger injusteringsprotokollet att det är för luftflöde vid köksfläkt?
 
Vet inte har inget protokoll får göra en ny rengöring och injustering .Tack för alla svar
 
Sorryd Sorryd skrev:
Vet inte har inget protokoll får göra en ny rengöring och injustering .Tack för alla svar
om installation är nästan ny kommer inte en rengöring hjälpa dig.

Har du kollat instruktionerna så aggregat är högfart ? Forc

hur ser filtret ut under fläktkåpan? Kör det i diskmaskinen

där röret mynnar i takfoten 4 meter bort sitter det ett galler, hur stort är det ? Då installation är ny borde det inte va ett problem men efter 2-3 år kan nätet bakom gallret fetta igen av matos. Gör då rent det med avfettning. ”Insektsnätet bakom förhindrar skadedjur getingar mm”
 
H
Kan problemet vara att det blir stort undertryck i huset när du kör fläkten? Hur funkar det om du gläntar på ett fönster när du kör fläkten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.