B
I mitt hus sitter mätarskåp på fel sida av huset för parkering. Istället finns två kopplingspunkter inne i huset nära "rätt" yttervägg med antingen 4 mm2 trefas eller 2,5 mm2 trefas till centralen.

Elpannan sitter idag på 4mm2 men är effektbegränsad till 16A trefas. Kopplingspunkten med 2,5 mm2 trefas är ledig.

Laddbox kommer befinna sig ca 20 meter från kopplingspunkten. Idag tycks få bilar ha AC-omvandlare som klarar mer än 16 A trefas, dvs 11 kW.

Hade ni låtit elpanna (eller annat framtida värmesystem) sitta kvar på 4 mm2 och satt laddbox på 2,5 mm2 eller hade ni bytt plats med laddbox på 4mm2 och värmesystem på 2,5 mm2? Ska man be elektrikern att hänga upp 1,5 m kabel för att i framtiden kunna göra bytet (ca 1,5 m i höjdled mellan kopplingspunkterna)?
 
Vad är husets effektbehov av värme inkl. varmvatten vid DVUT?
 
Och jag frågar hur stort är bilbehovet, kör du batteriet tomt varje dag.
Vår elbil går egentligen väldigt lite så vi klarar oss med enfas 10A några gånger i veckan.

Protte
 
B
prototypen prototypen skrev:
Och jag frågar hur stort är bilbehovet, kör du batteriet tomt varje dag.
Vår elbil går egentligen väldigt lite så vi klarar oss med enfas 10A några gånger i veckan.

Protte
Just nu 200 mil / mån. Men det handlar väl om att försöka tänka framåt, större batterier kommer ta längre tid att ladda, möjlighet kanske kommer till trefas 20 A?
 
Det som avgör är väl inte i första hand batteriets storlek utan hur mycket man kör. Så fundera först på hur dina bilresor kommer att utvecklas.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
B
E elmont skrev:
Det som avgör är väl inte i första hand batteriets storlek utan hur mycket man kör. Så fundera först på hur dina bilresor kommer att utvecklas.
Jo det gör det, har haft både elbil och nu hybrid. Med elbil kunde man ibland avstå ladda för att man hade mycket i batteriet. I det läget blir det viktigare att snabbare kunna ladda vid färre tillfällen. En hybrid eller elbil med mindre batteri måste man ladda vid varje tillfälle, om man vill köra på el.

Hur mycket man kör varierar beroende på en stor mängd livsfaktorer som är svåra att förutse..

Men, nu var inte detta frågan utan frågan är om det är overkill med 4mm2 och trefas 20A för en elpanna eller värmesystem i hus om ca 160 kvm?
 
Var står huset? 1-plan eller 2-plan etc? När är det byggt? Är det tilläggsisolerat? Kör man en enkel schablon på 70 W/kvm vid -20° blir det 11,2 kW värmebehov vid -20°.
 
B bygges skrev:
Men, nu var inte detta frågan utan frågan är om det är overkill med 4mm2 och trefas 20A för en elpanna eller värmesystem i hus om ca 160 kvm?
Jo det är precis det som är frågan, hur snabbt vill du kunna ladda? Dvs mer än 3 x 16 A?

Elpannan vet vi är begränsad till 16 A. Men hur ofta den går, dvs vilken energi den kräver för en normal vinter behöver du försöka lista ut. Elräkningen borde ge en hygglig fingervisning. Om elpannan normalt går med 16 A under halva tiden så är det vad som blir över till elbilen.

Detta ska ställas mot mätarsäkringens storlek och den maximala laddström man önskar. Och man behöver titta på hur eventuell lastbalansering fungerar.
 
B
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jo det är precis det som är frågan, hur snabbt vill du kunna ladda? Dvs mer än 3 x 16 A?

Elpannan vet vi är begränsad till 16 A. Men hur ofta den går, dvs vilken energi den kräver för en normal vinter behöver du försöka lista ut. Elräkningen borde ge en hygglig fingervisning. Om elpannan normalt går med 16 A under halva tiden så är det vad som blir över till elbilen.

Detta ska ställas mot mätarsäkringens storlek och den maximala laddström man önskar. Och man behöver titta på hur eventuell lastbalansering fungerar.
Lastbalansering via RJ12 port i elmätare.

Laddbox är som med all ny teknik, det är svårt att idag säga hur framtidens behov ser ut. Elpanna lite mer mogen teknik. Dvs vill helst inte göra om installation senare och dra ny kabel för att kunna ladda med mer ström. Säkrar man upp huset till 25A finns absolut möjlighet att ladda 3-fas 20A under sommarhalvåret på nätter t.ex.

Men, det kanske fortfarande är så att en elpanna har ett större behov av denna kopplingsgrupp om 4 mm2 och 3x20A, det är det jag försöker komma fram till.
 
Du säger ju att elpannan är begränsad till 16 A, och det räcker uppenbarligen, eller? Då behöver den inte 4 mm². Är du osäker så får du väl dra en ny ledning till laddstationen.
 
B
Jag tror 16a / 2.5mm2 räcker bra även för framtiden.

Tar ett exempel, 2 personer som i var sin bil arbetspendlar 4 min enkel resa, laddar allt hemma, har en jul som förbrukar 3kWh/mil. Energibehovet blir då ca 2x4x3x2 = 48kWh/dygn. Med 11kW laddning som begränsning så tar det i sådana fall 4.5h per dag att ladda bägge bilarna.

Jag tror nog att extern snabbladdning de få tillfällen som inte 11kW räcker lär vara få, och dessutom tror jag effekttaxa på villanivå kommer bli standard.

Utöver detta har jag för mig att både batteriets livslängd och verkningsgraden på laddning sjunker vid snabbladdning. Jag inbillat mig att jag inte hade känt mig speciellt begränsad av 16A /11kW laddning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.