Vilket är det bästa, billigaste & effektivaste sättet att värma upp en pool på? 6x3 meter.

Nybyggt hus som ska ha bergvärme.
 
B
En poolvärmepump installeras billigt, och dessa får bra cop I och med att luften är varm under poolsäsongen. Förmodligen varmare än berget sommartid. Jag antar att den inte håller 28C året om?

Snyggast är väl en lösning med bergvärme, om ni vill slippa ljud från en värmepump, och inte vill se den. Men det kostar mer.
 
  • Gilla
P Ala
  • Laddar…
Borra djupt nog och kör med bergvärme. Funkar kanon för mig.
 
  • Gilla
P Ala
  • Laddar…
Kanske inte det mest praktiska men antagligen det roligaste, bygg en death ray o värm vattnet med den.
 
  • Gilla
P Ala
  • Laddar…
Värma med bergvärmen gör vi också. Men det hänger ju lite på hur poolen är placerad i förhållande till var bvp ska stå. Dvs om det är smidigt att dra rör från bvp till värmeväxlaren som värmer poolvattnet. Men tror driftskostnaderna blir snarlika en vanlig luft "poolvärmepump".

Så kanske bara att ta in offert på båda lösningarna från din installatör och jämföra?
 
  • Gilla
P Ala
  • Laddar…
Vi värmer med poolväermepump (luftvärmepump), det funkar utmärkt.

Jag har hört att det är bra att låta bergvärmehålet vila på sommaren för att inte "trötta ut" hålet genom att suga ur värme året om (+ att man tvärt om gärna kan skicka ner värme om man kyler huset på sommaren). Men jag vet inte om det finns någon relevans i det – vi har inte bergvärme, så är inte så insatt.
 
  • Gilla
P Ala
  • Laddar…
jag tänker att bergvärme är ett trevligt alternativ, men kompressorn får jobba hårdare, hålet måste vara djupare och du måste dra in vattenanslutningar till utrymmet där bergvärmepumpen står, inte helt okomplicerat.

En poolvärmepump är en betydligt enklare lösning om du frågar mig, ekonomiskt sett skulle jag bli förvånad om man fick så mycket lägre driftskostnader med en bergvärmepump.

/S
 
  • Gilla
P Ala
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.