Har plockat in tre offerter från olika företag för att installera en värmepump i en sidobyggnad (se denna tråden för detaljer https://www.byggahus.se/forum/threads/konvertering-av-fd-stall-garage-till-gym.402470/)

Utrymmet är 36 kvm, helt öppet. Dåligt/obefintligt isolerar. Södra Skåne. Kommer användas som gym, så behöver inte vara fullt uppvärmt hela tiden.

Så min kravlista var:
- Underhållsvärme
- Wifi styrning (så jag kan köra igång pumpen en kvart innan jag går ut och tränar)

De tre alternativ jag funderar mellan är:
- Daikin Solo XRH 25, 22.3 kSEK
- Daikin Caldo II R25, 19.9 kSEK
- Thermia AURA S 2, 22 kSEK
- Thermia AURA T 2, 25 kSEK


Thermia alternativet är från samma firma som installerat min bergvärme för ett år sedan, varit hyfsat nöjd med dem, men verkar inte lika engagerade i att sälja en LLVP som de var med bergvärme för en kvarts miljon.

Daikin Solo är från ett företag som varit här och tittat, och gett ett bra intryck.

Daikin Caldo från ett som lämnat offert baserat på bilder endast.

Vad borde jag välja?
 
Daikin Caldo har jag i fritidshuset, men R32. Huset är 85 kvm och det fungerar mkt bra. R25 kommer att räcka mer än väl.
 
Thermia är nog samsung modell så borde vara betydligt billigare med en samsung klisterlapp om du fastnat för den.
 
Jag lutar väl egentligen åt Daikin Solo för tillfället, har hört tidigare att Thermia pumparna bara är en re-brand, samt jag inte tyckte deras säljare verkade så engagerad när jag försökte få lite mer information runt om jag borde gå på S2 eller T2 modellen.
 
A ajn82 skrev:
Hittade ett par produktblad nu, enda fördelen med Solo över Caldo som jag kan se det är att Solo är lite mindre? Vilket jag inte känner är avgörande i mitt fall. Caldo verkar ha högre effektivitet och prestanda, och i mitt fall verkar den även bli ett par tusen billigare, vilket nästan känns bakvänt utifrån databladen.

[länk]
[länk]
Priser kan även bero på tillgång eller att en modell tillverkas i mindre volymer och kanske då får ett högre pris.
Är det modeller från ”riktiga” återförsäljare av daikins modeller och inte postorderföretag så visas inga priser hos återförsäljare för att hålla upp priserna och det bör finnas rätt bra prutmån
 
C Comfort Thomas skrev:
Priser kan även bero på tillgång eller att en modell tillverkas i mindre volymer och kanske då får ett högre pris.
Är det modeller från ”riktiga” återförsäljare av daikins modeller och inte postorderföretag så visas inga priser hos återförsäljare för att hålla upp priserna och det bör finnas rätt bra prutmån
ja, är lokala företag utan prislistor ;)

Har mailat de båda och bett dem argumentera för sitt val jämfört med den andra pumpen, kan kanske ge lite insikt. Eftersom båda säljer Daikin borde de vara väl insatta i båda modellerna.
 
A ajn82 skrev:
ja, är lokala företag utan prislistor ;)

Har mailat de båda och bett dem argumentera för sitt val jämfört med den andra pumpen, kan kanske ge lite insikt. Eftersom båda säljer Daikin borde de vara väl insatta i båda modellerna.
Ja det är väl lustigt att ingen visar priser :cool:
 
Såg att jag gjort en miss i sammanställningen ovan, Caldo 2 var inte XRH modellen utan denna

- Daikin Caldo II R25

Vilket jag tolkar som en lite äldre utgåva?

Fick svar från "Solo"-firman att Caldo II XRH skulle kosta mig ca 1.5k extra hos dem, och att den hade lite funktioner de inte tycker jag behöver. Så min analys ovan att Caldo borde vara den dyrare modellen stämmer, men faller ju lite på att jag i verkligheten behöver jämföra mot en äldre generation?
 
Efter lite mer mailande med de två firmorna så visar det sig att de båda kan erbjuda samma modeller, och priset blir i princip identiskt. (Caldo II R / XRH samt Solo R / XRH)

Kan spara 2k på Caldo II R25 jämfört med Solo XHR 25, Solo har lite mer effekt (som egentligen inte behövs), lite färre features (som jag ändå inte behöver som jag förstår det).

Kanske dags att rådfråga estetiska rådet om vilken som är minst ful
 
A ajn82 skrev:
Har plockat in tre offerter från olika företag för att installera en värmepump i en sidobyggnad (se denna tråden för detaljer [länk])

Utrymmet är 36 kvm, helt öppet. Dåligt/obefintligt isolerar. Södra Skåne. Kommer användas som gym, så behöver inte vara fullt uppvärmt hela tiden.

Så min kravlista var:
- Underhållsvärme
- Wifi styrning (så jag kan köra igång pumpen en kvart innan jag går ut och tränar)

De tre alternativ jag funderar mellan är:
- Daikin Solo XRH 25, 22.3 kSEK
- Daikin Caldo II R25, 19.9 kSEK
- Thermia AURA S 2, 22 kSEK
- Thermia AURA T 2, 25 kSEK


Thermia alternativet är från samma firma som installerat min bergvärme för ett år sedan, varit hyfsat nöjd med dem, men verkar inte lika engagerade i att sälja en LLVP som de var med bergvärme för en kvarts miljon.

Daikin Solo är från ett företag som varit här och tittat, och gett ett bra intryck.

Daikin Caldo från ett som lämnat offert baserat på bilder endast.

Vad borde jag välja?
Installerade nyligen en Mitsubishi Ln35 för 21300kr
Av Treza solitions AB. Den har wifi.
 
S Skyflakes skrev:
Installerade nyligen en Mitsubishi Ln35 för 21300kr
Av Treza solitions AB. Den har wifi.
Ja, ser det är en model som finns till bra pris på många ställen online, vill dock gärna gynna någon av de lokala installatörerna och var ingen som offererade Mitsubishi
 
A
gör det enkelt för dig!
köp en mitsubishi 25 LN HERO
ta den i rött din är skitsnygg även fjärren är röd
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Blodsoppen
Välj ingen av dom. Har en Gree Lomo 35 i stugan min på 45 kvm. Inbyggd WiFi. Jag gav 12000 med installationen och är nöjd. Har sen oftast på 18 gr och får ändå en bra bit över 20 i rummen.
Jag ser ingen anledning att lägga mycket mer pengar när du endast ska ha den i gymmet och värma upp då och då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.