Hej, tänkte höra om det går att få lite synpunkter på detta.

Har köpt en sommarstuga i ett sommarstugeområde där jag tänkt ansluta till kommunalt va. Kommunens rör går en bit ifrån så det finns en avloppsförening man måste gå med i för att kunna ansluta i tomtgräns.

Man har gjort en i mitt tycke ful grej genom att höja priset på anslutningen med 10 000 kr, detta efter att jag pratat med en person i styrelsen för föreningen och meddelat att jag vill gå med. Man anger inflation som motiv för prishöjningen, men höjningen var ungefär 4 gånger större än inlationen varit sedan förra höjningen. Vi hade inte lämnat in någon formell ansökan innan man tog beslut om prishöjningen och dom använder detta som motiv för att jag måste betala det nya priset. Känner mig ganska maktlös och är väl tvungen att betala, men får det verkligen gå till på detta sättet...?

Min tomt har servitut för ledningarna precis som de andra tomterna, men har alltså inte varit ansluten. Vad gäller egentligen, är man helt i händerna på vad föreningen bestämmer? Om jag skulle vilja gräva egna rör fram till kommunens rör, vilket väl servitutet ger mig rätt att göra, kan jag gräva parallellt med de befintliga rören? Om det inte får plats...har jag på något sätt ändå rätt att använda de rör som finns?

Tacksam för synpunkter :=)
 
Claes Sörmland
Ok, vi får börja med att reda upp av avloppsföreningen är. Är det kanske en samfällighetsförening som förvaltar en s.k. gemensamhetsanläggning (GA) som har Lantmäteriet har beslutat med hjälp av anläggningslagen att din fastighet är delägare i?

Eller är det en helt privat ekonomisk förening som du kan gå med i?

Du skriver om servitut. Menar du då att din fastighet har härskande servitut för att lägga avloppsledningar på en annan tjänande fastighet? Eller menar du att GA:n (ovan) för avloppsledningar har servitut för detta?

Beroende på dina svar så gäller olika lagrum.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ok, vi får börja med att reda upp av avloppsföreningen är. Är det kanske en samfällighetsförening som förvaltar en s.k. gemensamhetsanläggning (GA) som har Lantmäteriet har beslutat med hjälp av anläggningslagen att din fastighet är delägare i?

Eller är det en helt privat ekonomisk förening som du kan gå med i?

Du skriver om servitut. Menar du då att din fastighet har härskande servitut för att lägga avloppsledningar på en annan tjänande fastighet? Eller menar du att GA:n (ovan) för avloppsledningar har servitut för detta?

Beroende på dina svar så gäller olika lagrum.
Jag är osäker på föreningstypen, kan jag kolla upp detta någonstans? "Avloppsföreningen" brukar man säga bara.

Servituten tror jag ger min fastighet rätt att lägga ledningar på marken som inte är min. På lantmäteriet sida ser jag bara att rättigheten finns, inte vad det står mer exakt, detta finns i riksarkivet...
RättsförhållandeFörmån
RättighetstypAvtalsservitut
BeskrivningAvloppsledning mm

Förstår att detta kanske var lite knapphändigt...borde jag beställa innehållet från riksarkivet?
 
Claes Sörmland
D dogpox skrev:
Jag är osäker på föreningstypen, kan jag kolla upp detta någonstans? "Avloppsföreningen" brukar man säga bara.

Servituten tror jag ger min fastighet rätt att lägga ledningar på marken som inte är min. På lantmäteriet sida ser jag bara att rättigheten finns, inte vad det står mer exakt, detta finns i riksarkivet...
RättsförhållandeFörmån
RättighetstypAvtalsservitut
BeskrivningAvloppsledning mm

Förstår att detta kanske var lite knapphändigt...borde jag beställa innehållet från riksarkivet?
Ja du måste beställa servitutet för att veta exakt vad du har för rättigheter enligt detta. Servitutstexten med eventuell tillhörande karta är nyckeln för att förstå detta.

Vad gäller avloppsföreningen, har de ingen hemsida som förklarar vad de är för organisation? Annars ring några engagerade människor i föreningen och fråga vad det är för juridisk konstruktion och fråga efter namn och organisationsnummer. Jag gissar att det är en samfällighetsförening som förvaltar en eller flera GA.

Står det något om gemensamhetsanläggningar (GA) på sin sida på Lantmäteriets nättjänst Min fastighet? D v s är din fastighet delägare i en GA?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja du måste beställa servitutet för att veta exakt vad du har för rättigheter enligt detta. Servitutstexten med eventuell tillhörande karta är nyckeln för att förstå detta.

Vad gäller avloppsföreningen, har de ingen hemsida som förklarar vad de är för organisation? Annars ring några engagerade människor i föreningen och fråga vad det är för juridisk konstruktion och fråga efter namn och organisationsnummer. Jag gissar att det är en samfällighetsförening som förvaltar en eller flera GA.

Står det något om gemensamhetsanläggningar (GA) på sin sida på Lantmäteriets nättjänst Min fastighet? D v s är din fastighet delägare i en GA?
Kan inte se några GA, vet du isåfall vad som gäller? Som jag tolkat det hittills av de jag pratat med kan jag inget göra...
 
Claes Sörmland
D dogpox skrev:
Kan inte se några GA, vet du isåfall vad som gäller? Som jag tolkat det hittills av de jag pratat med kan jag inget göra...
Jag frågade om GA eftersom det kanske skulle innebära att du via din fastighet redan är medlem i samfällighetsföreningen som jag tror avloppsföreningen är. Det skulle ge dig viss rättigheter och också tillgång till dokumenten kring anläggningen. Men nepp, är din fastighet inte delägare av en GA så är den inte.

Det kan fortfarande vara en samfällighetsförening och i så fall handlar det om att du ska sluta en överenskommelse med dess styrelse om att inträda i den enligt anläggningslagen och få del av GA:n. Men det kan också vara en helt privat sak, t ex en ekonomisk förening. Ring de som vet!
 
A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag frågade om GA eftersom det kanske skulle innebära att du via din fastighet redan är medlem i samfällighetsföreningen som jag tror avloppsföreningen är. Det skulle ge dig viss rättigheter och också tillgång till dokumenten kring anläggningen. Men nepp, är din fastighet inte delägare av en GA så är den inte.

Det kan fortfarande vara en samfällighetsförening och i så fall handlar det om att du ska sluta en överenskommelse med dess styrelse om att inträda i den enligt anläggningslagen och få del av GA:n. Men det kan också vara en helt privat sak, t ex en ekonomisk förening. Ring de som vet!
Jag tror att de säger inflation, men helt enkelt menar att allt har blivit mycket dyrare senaste två åren. Priserna på alla former av byggrelaterade produkter har gått upp vansinnigt mycket och det kanske ger en prisökning till dig?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Hemmakatten
Normalt sett är det en (rätt stor) avgift man får betala till kommunen för att ansluta till kommunens avsloppsnät.

Är detta verkligen kommunens avloppsnät? Blir osäker när TS skriver om nån "avloppsförening" som verkar ha hand om detta. Det finns "avlippsföreningar" som själva, ellet tillsammans med kommunen lagt ner ett nätverk med avlopp inom fritidshusområdet ochdär avloppsledningarna sedan ansluts till kommunens avloppdledningar.

Låter lite för invecklat för att veta hur det är. Du måste berätta lite mer. Hsr din fastighet (inte du som fastighetsägare) tidigare betalat någon avgift till "avloppsföreningen" eller kommunen? Och i så fall hur mycket?

Låter som "avloppsföreningen" skulle kunna vara en GA (GemensamhetsAnläggning) med en samfällighetsstyrelse. Kolla upp detta med LM (lantmäteriet). De har anlöggningsbeslutet och även protokoll som de kan skicka till dig.

Om det bars är en löst sammansatt förening får du leta reda på ordföranden eller nån styrelsemedlem och be om att gå se protokollen från senaste årsmötena där kostnaderna nämns.
 
Då får jag förtydliga lite om det inte var klart i mitt första inlägg. Kommunens anläggning befinner sig en bit ifrån sommarstugeområdet, varför det finns en förening (av någon sort) som har anlagt avloppsrör fram till kommunens rör.

Min fastighet är inte sedan tidigare inte inkopplad på föreningens avlopp.

Själva beloppet som de höjt avgiften med är ju en sak, en annan sak är att jag meddelat min avsikt att gå med till en person i styrelsen innan prishöjningen skedde.
 
Och för att förtydliga ytterligare, ingenting kommer anläggas av föreningen åt mig, jag får stå för allting själv, jag köper bara in mig i föreningen och de befintliga ledningarna som jag får gräva mig fram till själv (som förvisso går utanför tomtgräns)
 
Någon som vet hur äganderätten till ledningarna som ligger på "servitut-marken" ser ut?
 
När du har en samfällighet "mellan" dig och det kommunala nätet, så tar kommunen en anslutningsavgift från föreningen. Den är oftast uppbyggd som en (hög) grundavgift och sedan en avgift per bostad som finns inom samfälligheten. De kommunala avgifterna ligger ofta i storleksordningen 20 - 50 000 ber bostad. Samma avgift om du hade haft en direktanslutning till kommunen kan vara 400 000 ++. Kommunen skriver upp sina avgifter årligen, och det kan öka avsevärt mer än vanlig inflation, ex. om kommunen gör stora investeringar i nätet.

Om du ansuter dig till samfälligheten, så kommer kommunen att ta ut den avgift som gäller just då, via samfälligheten. Det kan vara något sådant du drabbas av här.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
H hempularen skrev:
När du har en samfällighet "mellan" dig och det kommunala nätet, så tar kommunen en anslutningsavgift från föreningen. Den är oftast uppbyggd som en (hög) grundavgift och sedan en avgift per bostad som finns inom samfälligheten. De kommunala avgifterna ligger ofta i storleksordningen 20 - 50 000 ber bostad. Samma avgift om du hade haft en direktanslutning till kommunen kan vara 400 000 ++. Kommunen skriver upp sina avgifter årligen, och det kan öka avsevärt mer än vanlig inflation, ex. om kommunen gör stora investeringar i nätet.

Om du ansuter dig till samfälligheten, så kommer kommunen att ta ut den avgift som gäller just då, via samfälligheten. Det kan vara något sådant du drabbas av här.
Nej, jag kommer betala kommunen helt separat från detta som en separat avgift. Föreningen blir inte debiterad extra av kommunen för att jag ansluter. Men föreningen debiterar mig också för anslutningen. Och frågan är ju alltså om en sådan här förening helt godtyckligt kan höja priset när dom vet att någon måste ansluta sig....
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
D dogpox skrev:
Någon som vet hur äganderätten till ledningarna som ligger på "servitut-marken" ser ut?
Det finns nog två alternativ.

Är det en gemensamhetsanläggning (GA) så äger alla deltagande fastigheter dessa rör samfällt. Om din fastighet blir delägare av GA så blir fastigheten en av de delägande fastigheterna. Vid din fastighets inträde i samfälligheten ska du utge ersättning för andelens värde av GA. Får t ex din fastighet 1% av andelarna vid inträdet så betalar du 1% av GAns värde samt 1% de pengar som finns i överskott hos samfällighetsföreningen.

Är det t ex en ekonomisk förening så äger förneningen rören. Ja, jag vet inte hur regelverket för att köpa in sig ser ut. Någon som kan förklara?
 
Jag tror att TS fastnat i principer om rättvisa. Att bygga något eget lär bli mångdubbelt dyrare än att gå med i föreningen, både att bygga något parallellt och när en anslutning till det kommunala nätet eventuellt blir av.

Att det därtill ens skulle finnas ett eget servitut för just din fastighet till en kommunal anslutningspunkt långt från denna känns extremt osannolikt.

Ge upp. Lägg ner. Betala.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.