Jag håller med ovan. Att ändra fasaden skulle ligga långt ned på min priolista. Hade mkt hellre lagt lite krut på att göra några fina planteringar runtomkring huset. Då lägger du kanske personligen lite mindre fokus på fasaden och lite mer på några träd/buskar/rabatter eller annat jox man kan ha i trädgårdar :)
 
  • Gilla
udihow och 8 till
  • Laddar…
R Rikardl2000 skrev:
Hej

Jag har köpt ett fritidshus i Hälsingland.
Alla hus i området är såklart röda med fina träfasader.
Även mitt hus är rött, men fasaden är inte "tidstypisk" för området.

Nu till mitt problem.
Mitt hus har lockpanel (från 1980/90 talet) som jag tycker är ful.
Jag leker med tanken att kanske ta bort den yttre panelen, såga av den på längden så att den får plats mellan de bakre panelerna för att sedan sätta lockläkt över de nya skarvarna, är det värt besväret? det kommer bli ganska tätt mellan alla skarvar samt att det blir en hel del läkt som ska upp? Eller måste jag ens ha läkt över skarvarna? finns det någon fiffig lösning?

Min andra fundering på lösning på mitt "i-lands-problem" är att låta lockpanelen sitta kvar och att jag istället "fyller ut" hålrummet mellan lockpanelen med ytterligare en panel. Dvs att jag köper panel som är typ 5 cm bred och bara spikar upp i varje glipa.

Jag tror att en "slätare" fasad kommer göra att jag tycker om huset mer. Därav denna fråga.

Är jag ute och cyklar med mina tankar?
Går det att göra detta utan att jag på något sätt försämrar mitt hus?

Alla svar tas varmt emot.
Jag förstår inte riktigt hur du menar rent praktiskt? Innebär inte ditt förslag att det blir olika bredd på panelbrädorna och därmed olika avstånd mellan de nya lockläkten?

/Krille
 
Fundera på hur huset skulle se ut med annan färg. Enklare att måla om än att också börja byta panel för att få annat utseende.
Huset ser tidsenligt ut med nuvande.
 
  • Gilla
udihow och 1 till
  • Laddar…
Personligen skulle jag måla om i en kulör som jag gillar och även förändra lite saker som staket till farstukvist m.m.
Skulle inte få för mig att byta panel om det inte var något annat än estetiskt fel på den.
 
P-plats P-plats skrev:
Personligen skulle jag måla om i en kulör som jag gillar och även förändra lite saker som staket till farstukvist m.m.
Skulle inte få för mig att byta panel om det inte var något annat än estetiskt fel på den.
Ser ut som slamfärg i mina ögon
 
Huset har ju ett otroligt klassiskt utseende. Allt arbete som behövs för att få bort skarven ser jag ingen större poäng i. Huset utseende förändras 10 gånger mer av att byta färg om du ska göra något.

Tror inte ens många tänker på att det är lockpanel det är så vanligt att man filtrerar bort det.
 
  • Gilla
MariaT75
  • Laddar…
Jag ser inga problem med husets utseende och jag säger som några andra att personligen hade jag lagt energin på annat. Kanske en carport till bilen? Eller nått annat som känns mer nyttigt.

Men det är jag det.
 
  • Gilla
Järkhöjden och 3 till
  • Laddar…
@
R Rikardl2000 skrev:
Och långsida...
Va nöjd å gl@d! Det ser väl jätte fint ut som det gör!
 
  • Gilla
Grumsgrums och 2 till
  • Laddar…
Lägg din fritid i ditt fritidshus på att njuta i stället för att jaga ”rätt” utseende. Vad spelar det för roll egentligen? Ser ju schysst ut som det är
 
  • Gilla
Grumsgrums och 5 till
  • Laddar…
Det där huset ser ju ut som urtypen för normalhus i Sverige.

Vill du ha ett torp, sälj huset och köp ett torp. Byta panel räcker inte.

Möjligtvis måla om, det vita till mörkgrönt och det röda svart typ
 
  • Gilla
Rikardl2000
  • Laddar…
Världens tråkigaste panel! hade sånt på mitt hus, slet ner det och satte lock med läkt, som man hade mer av förr, mycket snyggare
 
  • Gilla
Ulltand och 4 till
  • Laddar…
Håller med de som menar att mycket lite ändras av att du byter panel. Det är i större utsträckning proportioner, fönstersättning och detaljer som sätter prägel på huset.

Det är vanligt att folk snöar in på någon aspekt och tror att det är det som gör huset eller rummet. Man ser det hela tiden när folk bygger om. Det kräver enorm skicklighet att föra över fragment från ett hus av annat typ eller epok. Oftast blir det hela bara ännu värre och avståndet till förebilden blir extra smärtsamt tydligt när ett fragment står i fel epok.
 
  • Gilla
TRJBerg och 5 till
  • Laddar…
Uppenbarligen spridda åsikter här!

Jag tycker iaf att fönster och panel är bland det viktigaste på ett hus för en snygg helhet.
Färg är mer en fråga om tycke och smak.
Gillar själv faluröd slamfärg.
 
  • Gilla
Rikardl2000
  • Laddar…
S
Ska du göra något över huvud taget med panelen ska du väl riva den o spika dit liggande panel.
 
  • Gilla
Bengt72 och 1 till
  • Laddar…
Håller med TS. Otroligt trist paneltyp.
Olyckligtvis har vår gamla skånelänga också blivit skändad med sådan panel på 80-t, och jag har velat byta den sedan vi köpte för drygt 20 år sedan, men trots det har jag inte bytt mer än en gavelsida än. Gavelsidan vetter mot sydväst och började bli dålig. Det finns så mkt annat att göra på vår gamla gård så en ful men fungerande panel får vara kvar, tills den inte är fungerande längre.

Ditt hus ser ut att vara relativt modernt, max 40 år? Isf lär inte panelbyte göra så stor skillnad. Snarare risk att husets utseende blir oharmoniskt. Då kanske det är fönster och dörrar som känns fel, sedan taket, sedan...
Så, då det ser ut att vara ett relativt välhållet hus så rekommenderar jag liksom flera andra att försök gilla läget och fokusera på andra saker.
 
  • Gilla
TRJBerg och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.