B byabin skrev:
Visst kan du få till något vettigt av det där! Jag tänker något som nedan. Ber om ursäkt för begränsade ritskills.

[bild]

Det ska föreställa en utbyggnad längs husets väggar och ett pulpettak som dras ut 2-3 dm, ungefär som befintlig takfot. Skjutfönster som är praktiska och tillräckligt snygga för att inte störa (tycker jag) med panel i samma stil som huset ovan och under.

Vanlig jävla altandörr att gå in genom. Eller ut om man vill.

Hängränna framtill på pulpettaket, man kan med fördel leda om befintlig ränna på på högerkanten så den leder in i rännan framtill. Rännan "baktill" på huset kan tas bort om det behövs, vattnet får rinna på pulpettaket.

Om man vill kan man fundera på plasttak, beroende på hur du vill ha med ljusinsläpp, annars takpapp. Takpapp kan du ha låga vinklar på (ca 4 grader) om det är ett behov för takhöjden. Plasttak vill helst ha större vinkel (ca 14 grader) för avrinning, men många bygger med lägre vinkel. Det funkar oftast bra, men kan behöva spolas rent något oftare.

Feel free att tänka helt annorlunda, men lite input iaf.
Tack för svar! O tack även för att du ritat ett förslag. har du förslag på app att använda för att rita?
 
vcx vcx skrev:
I så fall hade jag gjort som Justus föreslog och byggt ett kvadratiskt uterum med takbrytningen diagonalt från innerhörn till utehörn:

[bild]

Gör du en riktig grund och isolerar ordentligt kan du få som ett extra vardagsrum om du sågar upp väggen och sätter in en (fönster)dörr.
Tack för svar o bild! ☺️
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
Om uterummet ska vara en integrerad del av bostaden bör du ha en dörr som leder dit inifrån huset. Jag gissar att det finns två tänkbara lägen. Dels att använda fönsteröppningen, dels att ta upp ett hål i den tillbyggda delen (yttre delen av vinkeln till höger på bilden). Övriga delar av ytterväggarna tror jag är liggtimrade och därför olämpliga för dörrupptagningar.
 
Anna Pettersson2 Anna Pettersson2 skrev:
Tack för svar! O tack även för att du ritat ett förslag. har du förslag på app att använda för att rita?
Jag använde inkscape, det funkar bra till mycket. Det kanske inte är det mest intuitiva, men finns bra videos och är trevligt att jobba med när man lärt sig (någorlunda iaf, som jag - se bild :crysmile:).
 
Här är en enkel illustration till lösningen med ett tårtbitstak. Ta det inte för bokstavligt.
Illustration av ett hus med ett tårtbitformat tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Här är en enkel illustration till lösningen med ett tårtbitstak. Ta det inte för bokstavligt.
[bild]
Jag tror verkligen på den takkonstruktion som din bild visar. Jag är fundersam över det avhuggna hörnet, ifall det passar ihop med huset? Kanske kan det se bra ut ifall man placerar dörrar/pardörrar där?
Tack för bild och tips
 
Det naturliga sättet att göra ett uterum till ett gammalt hus är att utforma det som en veranda med snickarglädje, men den lösningen ställer vissa krav på symmetri som inte finns här. Därför tänker jag att man kan testa en lite ovanlig utformning som inte leder till jämförelse med verandor. Att placera pardörrar i det avskurna hörnet tycker jag är en bra idé. Se min bild som en idéskiss.
 
  • Gilla
Anna Pettersson2
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.