PS svetsa på ny bultskalle på befintlig bult ds
 
  • Gilla
658933
  • Laddar…
Är det inte en skruv? :thinking:
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Skruv är en spetsig sak används mest i trä . Bult är en gängad sak som används hålla maskin delar på plats
 
Nja... Tekniska Nomenklaturcentralen är inte riktigt överens om din definition.

Skruv:
Utvändigt gängad cylindrisk eller konisk kropp, avsedd för fastsättning, hopfogning, kraftöverföring eller överföring av rörelse i sin längdriktning.

Bult:
Ogängad cylindrisk kropp med ansats(er) i form av huvud e d, avsedd att användas utan att undergå plastisk formändring.
 
  • Gilla
hyggabus
  • Laddar…
Du är inte klok. Har lagat många hundra sågar . Har dock aldrig hört någon nämna att man sätter fast en klinga med en skruv. Vill du ha hjälp att laga sågen eller har du en skruv lös
 
Nej, jag behöver ingen hjälp. Men tack ändå.
 
  • Gilla
hyggabus och 1 till
  • Laddar…
E einar.claesson skrev:
Du är inte klok. Har lagat många hundra sågar . Har dock aldrig hört någon nämna att man sätter fast en klinga med en skruv. Vill du ha hjälp att laga sågen eller har du en skruv lös
1. Nej det är inte en bult, oavsett hur många sågar du har lagat. (Troligast är väl ändå att det är en axel som är gängad i ena änden)
2. Det är muttern som är runddragen och bör ersättas.

Tillägg: tittade på bilden igen, kanske inte är en mutter. Men en bult är det oavsett inte. Möjligtvis en skruv :)
 
Redigerat:
På mina två sågar sitter klingan med en skruv i ett gängat hål i axeln. Jag trodde det var vanligast? Men det kanske skiljer mellan kap-/gersågar och lite kraftigare bordsågar.
 
E einar.claesson skrev:
Du är inte klok. Har lagat många hundra sågar . Har dock aldrig hört någon nämna att man sätter fast en klinga med en skruv. Vill du ha hjälp att laga sågen eller har du en skruv lös
Han har faktiskt rätt, men sedan har man börjat kalla vissa skruvar för bultar, så även jag.;) så ords betydelse ändras över tiden.
 
En och annan skulle även kunna kalla det maskinskruv. Och så finns det franskskruv som man driver in med hammare. Hur som helst har jag pratat med bjurklundsmaskin och sernbrandts där säger dom det kan vara antingen höger eller lika gärna vänstergänga. Ingen som minns hur det var på knapp maskinerna. Jag har ställt frågan på ett amerikanskt forum där jag såg att någon hade en knapp maskin, får se om jag får något svar.
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
E einar.claesson skrev:
Du är inte klok. Har lagat många hundra sågar . Har dock aldrig hört någon nämna att man sätter fast en klinga med en skruv. Vill du ha hjälp att laga sågen eller har du en skruv lös
Du kommer att bli evigt deprimerad av mitt svar men det kan det vara värt. På min DW743 vändsåg så monteras klingan med en vänstergängad insexskruv, pos 13. Simma lugnt eller varför inte skruva lugnt.
Illustration av DW743 vändsåg med markerad position för vänstergängad insexskruv vid pos 13.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En klinga lossas åt samma håll som den roterar.
Det finns undantag, men det är väldigt ovanligt.

Har du testat att värma den lite?

Då skallen ser lite "trött" ut redan, så gör det ju inget om rörtången åker fram heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.