För ett par år sedan köpte vi ett nyproducerat hus. Efter slutbesiktningen, på en av mitt försäkringsbolags utförd besiktning, hittades i groventrén bomljud i flera klinkerplattor närmst tröskeln in mot vardagsrummet. Vi reklamerade detta och fick då dessa utbytta och bomljuden försvann. Inget protokoll eller liknande skrevs. Kanske inte behövs?

Inför garantibesiktningen i höstas kollade jag efter bomljud men fann inga. Efter byte ytterdörren, en punkt som åtgärdades någon vecka efter GB, hittade jag bom på plattorna närmast den utbytta ytterdörren. Firman som bytte säger att de var så försiktiga att de omöjligen kan ha varit orsaken till det, och därför inte tar på sig att åtgärda. Jag reklamerade därför felet till säljaren och hävdade byggfel.

Säljaren svarade att detta inte föranleder någon åtgärd och hänvisar till firman som gjorde det, vilka sagt att detta inte är något som ska åtgärdas. Byggfirman motiverar det med att de pratat med en besiktningsman som uppgett att
Det får vara bom på 30% av plattorna och att det är mer regel än undantag med bom längst ut på plattorna närmast tröskeln”.

Känns väldigt konstigt då besiktningsmannen från mitt försäkringsbolag slog ner på exakt samma sak (fast i andra änden) och då åtgärdades det direkt. Vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga här. Tycker varken säljaren eller byggfirman de anlitat för att släcka punkter är särskilt samarbetsvilliga. Någon som har tips?
 
Hemmakatten
Ligger klinkerplattorna på ett betonggolv eller på träbjälklag?

Där jag bor numera i södra Europa är det alltid betongbjälklag. Klinker har man överallt, både ute och inne, allt ligger stumt även om det är 30 år gammalt. (Förresten, i vårt hus från 1964 hade vi marmor (i bl.a. hall) mosaik och nån slags tegel på en altan, var aldrig något

Har haft, sten, marmor, mosaik, tegeloch klinker i Sverige, aldrig varit med om att bomljud accepteras, garanterat inte 30% av läggningen.

Byggfirmans kommentar om att "man" accepterar 30% bom, tror jag inte ett ögonblick på.
 
  • Gilla
Östgöte89
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Ligger klinkerplattorna på ett betonggolv eller på träbjälklag?

Där jag bor numera i södra Europa är det alltid betongbjälklag. Klinker har man överallt, både ute och inne, allt ligger stumt även om det är 30 år gammalt. (Förresten, i vårt hus från 1964 hade vi marmor (i bl.a. hall) mosaik och nån slags tegel på en altan, var aldrig något

Har haft, sten, marmor, mosaik, tegeloch klinker i Sverige, aldrig varit med om att bomljud accepteras, garanterat inte 30% av läggningen.

Byggfirmans kommentar om att "man" accepterar 30% bom, tror jag inte ett ögonblick på.
Tack för svar! På betongbjälklag. Med 30% tror jag han menade att hans besiktningsman sagt att det är ok om det är bomplattor, så länge respektive platta inte är bom på mer än 30% av plattan. Alltså inte 30% av hela läggningen. Jag tycker i och för sig att det är lika märkligt, udda och oklart oavsett vad han avsåg.

Visst bör bom klassas som byggfel? Byggfirman kommer absolut inte ta på sig att de orsakade det iaf, så det är nog reklamation av byggfel som gäller.
Får väl dra hit en besiktningsman och gå till ARN (?) med protokollet som hänvisning.
 
Hemmakatten
Precis, besiktningsman är rätt väg att gå. Svaret, om det visar på fel, skickar du till företaget och begär att de rättar till det felaktiga.

Men här har du ett företag som skyller på plattläggaren och vice versa. Hoppas besiktningsmannen kan urskilja en skyldig kandidat.

ARN är ganska tandlösa nuförtiden och många företag struntar i deras utlåtande (de har ingen rätt att utfärda giltiga juridiska beslut).

Men med hjälp av besiktningsmannen borde du kunna skriva en enkel och lättfattlig skrivelse (inga 9 sidor) till tingsrätten och begära att golvet blir omlagt där det behövs. Tänk bara på att en besiktningsman kan kosta uppåt 10tkr.

Problemet är att tar man upp bara några plattor (plattor går också lätt sönder) så är det problem att få de nya i våg. Även färgskiftningar förekommer mellan nya och äldre batchar.

Dessutom kan den ena eller båda företagen anlita egna jurister och bestrida ditt krav. Förlorar du kan du åka på deras rättegångskostnader. Tar iofs givet att du har rättsskydd i din hemförsäkringen. Men det är ett begränsat belopp och självrisken hög.

Har du krav understigande ett halvt basbelopp (ca 24tkr) blir det ett sk förenklat förfarande där vardera parten betalar sina egna kostnader.

Men min stora fråga är? Är det verkligen värt att sätta igång en rättslig process för x antal lösa plattor innanför en ytterdörr? Är det inte enklare och billigare att bara låta plattläggarna fixa dessa lösa plattor?
 
Redigerat:
  • Gilla
Östgöte89
  • Laddar…
H
Vilken storlek är det på plattorna?
Jag lyckades få en platta med bom ljud i mitten.
Men den sitter runt om.
Mina är 30*60 plattor tror ja.
Jag kommer leva med det för plattan sitter som satan förutom i mitten.
 
  • Gilla
Östgöte89
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Precis, besiktningsman är rätt väg att gå. Svaret, om det visar på fel, skickar du till företaget och begär att de rättar till det felaktiga.

Men här har du ett företag som skyller på plattläggaren och vice versa. Hoppas besiktningsmannen kan urskilja en skyldig kandidat.

ARN är ganska tandlösa nuförtiden och många företag struntar i deras utlåtande (de har ingen rätt att utfärda giltiga juridiska beslut).

Men med hjälp av besiktningsmannen borde du kunna skriva en enkel och lättfattlig skrivelse (inga 9 sidor) till tingsrätten och begära att golvet blir omlagt där det behövs. Tänk bara på att en besiktningsman kan kosta uppåt 10tkr.

Problemet är att tar man upp bara några plattor (plattor går också lätt sönder) så är det problem att få de nya i våg. Även färgskiftningar förekommer mellan nya och äldre batchar.

Dessutom kan den ena eller båda företagen anlita egna jurister och bestrida ditt krav. Förlorar du kan du åka på deras rättegångskostnader. Tar iofs givet att du har rättsskydd i din hemförsäkringen. Men det är ett begränsat belopp och självrisken hög.

Har du krav understigande ett halvt basbelopp (ca 24tkr) blir det ett sk förenklat förfarande där vardera parten betalar sina egna kostnader.

Men min stora fråga är? Är det verkligen värt att sätta igång en rättslig process för x antal lösa plattor innanför en ytterdörr? Är det inte enklare och billigare att bara låta plattläggarna fixa dessa lösa plattor?
Tack ännu en gång för all bra input!
Detta är bara en av otroligt många delar som blivit fel, ej levererats enligt avtal och överenskommelser. Allt har dessutom skötts oerhört osmidigt. Jag vill såklart helst vill göra upp i godo, men jag tänker absolut inte acceptera rena byggfel och/eller att tydliga avsteg mot överenskommelser ej hålls.

Skulle kunna skriva en hel bok, men senaste exemplet är när vår andra dörr byttes, ~2 år efter att vi blev lovade, så bytte de som en överraskning även färger på ”karm” under sidoljuset och tröskel osv. Från färger som matchade allt runtomkring till en mörkbrun färg som inte lirar. Frågade lite hur de tänkt och att vi ville ha som innan, då byggaren kommunicerat att det skulle bli som innan. Fick till svar från byggaren att jag ska vara nöjd att jag fick en dörr på plats & att vi själva får köpa fönsterfärg och måla vitt om det inte duger..
Detaljbild av en mörkbrun karm vid en dörrtröskel som inte matchar de omgivande vita färgerna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dörr med sidoljus och tröskel där karmen är målad i avvikande mörkbrun färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H Hallerudsbo skrev:
Vilken storlek är det på plattorna?
Jag lyckades få en platta med bom ljud i mitten.
Men den sitter runt om.
Mina är 30*60 plattor tror ja.
Jag kommer leva med det för plattan sitter som satan förutom i mitten.
Det är små, typ 20x20.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.