MathiasS skrev:
Förhoppningsvis inte. Fukten underifrån måste få komma fram.

Man brukar väl säga att det endast är lokalt i duschar man lägger tätgummi i källare av denna typ.

Exakt, någonstans läste jag att man skulle täta i kanten vägg - golv samt runt golvbrunnen där det blaskas en del med vatten.

I övrigt öppet för fuktvandring.

Alternativet är ju något av de fuktspärrsystem som är diffusionsöppna , ungefär som en Gore-Tex jacka, släpper igenom ånga men inte stora vattendroppar.

Hade jag byggt ett badrum i källaren, hade jag definitivt valt en sådan fuktspärr, men för en tvättstuga känns det som overkill.

/Per
 
MathiasS skrev:
Förhoppningsvis inte. Fukten underifrån måste få komma fram.

Man brukar väl säga att det endast är lokalt i duschar man lägger tätgummi i källare av denna typ.
OK, makes sense.

Någon som har förslag på fabriakt på diffussionsöppna tätskikt?
 
martar skrev:
Golvet skall vara helt platt och jag tänkte lägga några raka reglat att dra av betongen mot. Men hur skall man fixera dem? De ligger ju ovanpå armeringsnätet som inte ligger still som ligger ovanpå frigolit som också rör sig om man klivet runt på det. Någon som har tips?
Byggaren som hjälpte mig satte vertikala reglar på väggarna. På dessa satte han sedan horisontella reglar som vägdes av typ 100 mm över färdigt golv. Sen gjorde han ett par "rakor", avpassade för dom olika rummen som skulle gjutas, som såg ut som ett T (ett väldigt brett T!) Den övre delen på T:et löpte på dom horisontella reglarna och den undre delen rakade av betongen. Lite förarbete men det förenklade avjämningen ordentligt när vi gjöt.
 
krillek skrev:
OK, makes sense.

Någon som har förslag på fabriakt på diffussionsöppna tätskikt?

http://www.ardex.se/ ARDEX 8+9

Citat;
"Användningsområde: ARDEX 8+9 är ett diffusionsöppet (ångtryck), tvåkomponents tätskikt som används på underlag av betong, lättbetong, puts eller murverk. Det används bakom kakel- och klinkerbeklädnader på golv och vägg i utrymmen där det finns risk för tillskjutande fukt, t ex på källarväggar och betongplatta på mark.
ARDEX 8+9 kan också användas som skydd mot inträngande fukt på terrasser och balkonger. ARDEX 8+9 går att använda både inom- och utomhus men skall alltid täckas av keramik."

Borde väl göra jobbet :)

/Per

 
Dags för en lägesrapport:

Stora delar av tvättstugan är kaklad, några rader återstår samt fogning.

tvattstuga4.jpg
 
Två saker:

1. Tummen upp för denna projekttråd - det vore kul med FLER projekttrådar här på forumet.

2. Det pratades om diffussionsöppna tätskikt - är inte det en omöjlighet per definition? Det släpper inte igenom vatten men det släpper igenom vatten? Uppenbarligen finns det ju sådana produkter men jag fattar inte...
 
MathiasS skrev:
Två saker:


2. Det pratades om diffussionsöppna tätskikt - är inte det en omöjlighet per definition? Det släpper inte igenom vatten men det släpper igenom vatten? Uppenbarligen finns det ju sådana produkter men jag fattar inte...

GoreTex? ;)
Det står ju att det släpper igenom vattenånga men inte vatten i flytande form, precis som GoreTex.
Ångmolekylerna är betydligt mindre än vattendropparna
 
frasse skrev:
GoreTex? ;)
Det står ju att det släpper igenom vattenånga men inte vatten i flytande form, precis som GoreTex.
Ångmolekylerna är betydligt mindre än vattendropparna
Ok jag fattar:
Betong
Primer
Skidbrallor
Kakel


:)
 
frasse skrev:
GoreTex?   ;)
Det står ju att det släpper igenom vattenånga men inte vatten i flytande form, precis som GoreTex.
Ångmolekylerna är betydligt mindre än vattendropparna
så gör också vattenglas om den målas på en mineralisk underlag ( tegel, betong,puts). Den bygger kristalnet som stoppar vatten men släper ångan genom ;)
Att pensla på kroppen som ersättning för skidbyxor är den nog ej lämplig ;D
gaia
gaia
 
MathiasS skrev:
Två saker:

1. Tummen upp för denna projekttråd - det vore kul med FLER projekttrådar här på forumet.
Man tackar och instämmer !

Jag blev väldigt inspirerad av din badrumstråd och ville inte vara sämre själv !

Fortsättning följer naturligtvis, jag har i fönster forumet efterfrågat hur man sätter glasblock som källarfönster, tyvärr inga svar, men konsekvensen är ju att jag får dokumentera mina egna försök så att forumet kan ta del av erfarenheterna.

/Per
 
Psamuels, några frågor (om du har tid såhär i slutförandet av ditt projekt):

Hur tjock är betongkakan?
Står något tungt på den nygjutna kakan?

Hur tjock gjutning krävs för att bära en 300 kg värmepump som kompletteras med 200 liter vatten?

 
Wigert skrev:
Psamuels, några frågor (om du har tid såhär i slutförandet av ditt projekt):

Hur tjock är betongkakan?
Står något tungt på den nygjutna kakan?

Hur tjock gjutning krävs för att bära en 300 kg värmepump som kompletteras med 200 liter vatten?

Hej,

Slutförande?, tar aldrig slut känns det som ! ;-)

Dags för en liten uppdatering dock, tvättstugan är så gott som klar, skall byta ut alla fönster till glasblock, men i övrigt är allt klart !



tvattstuga5.jpg

Betongkakan varierar något i tjocklek, men är som tunnast 5 - 6 cm.

Jag har inget tungt, min värmepump stod redan på plats, så det fundamentet fick stå kvar, ingen isolering eller värmeslang under den alltså.

Jag är ingen expert på hållfasthet, men skulle tro att 10cm betong med lite extra armering står pall för Dina +500kg.

Någon annan på forumet som vet ?
 
Wigert skrev:
Psamuels, några frågor (om du har tid såhär i slutförandet av ditt projekt):

Hur tjock är betongkakan?
Står något tungt på den nygjutna kakan?

Hur tjock gjutning krävs för att bära en 300 kg värmepump som kompletteras med 200 liter vatten?
Man brukar väl gjuta ca 7cm för att få bra bärighet i golvet, och då är det inga problem att ställa några kilo VP på det. Jag har en lövtun kaka i källaren, på den gjöt jag 45 mm med armering i - på detta ställde jag sedan en acktank med 500 liter vatten i, en elvb på 200liter + en Nibe bergvp som väl kan väga kring 250kg som den står. Inte känns det som om källargolvet tänker falla i småbitar pga detta iaf.... :)
 
Wigert skrev:
Psamuels, några frågor (om du har tid såhär i slutförandet av ditt projekt):

Hur tjock är betongkakan?
Står något tungt på den nygjutna kakan?

Hur tjock gjutning krävs för att bära en 300 kg värmepump som kompletteras med 200 liter vatten?
Ger mig på en vild gissning;
är det gjutet på fast jämt underlag så skulle jag gissa på 2cm.:)
Har själv akvarium på 500liter, det har stått bra på alla trägolv, laminat hittils, och står nu i källaren.
Tror din panna har en större anläggningsyta till underlaget(betongen) än vad mitt akvarium har(fyra tunna små ben) och därför lär underlget säkert hålla för mycket mer.

 
Hej.

Ville bara säga att det blev kanonfint i tvättstugan psamuels, gött jobb.

Mvh
//Tobben
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.