Tjena allihopa!

Jag är nyutbildad entreprenad ingenjör och försöker nu bygga en kalkyl för bygg offerter.
Mitt problem som nyexamerad är att jag saknar erfarenhet ifrån branschen och har svårt för tidsåtgången åt olika moment. I Mallen jag bygger kommer jag snabbt kunna ta fram priser för byggen. Istället för att köpa färdiga program tänkte jag bygga en, dels för utbildningssyfte men också för att det är roligt.

Tänkte höra här om lite hjälp så jag kommer på banan igen. Jag kommer att ställa lite frågor här nedan och om ni är intresserade får ni gärna hjälpa mig. Det jag är ute efter är genomsnittstider eller grovt planering :).

1. Vad tar det i snitt att färdigställa ett plåttak med allt som ingår? Tid per m2
2. Vad tar det i snitt att färdigställa ett tak med pannor, med allt som ingår? Tid per m2
Räkna bort takstolar då de kommer klara och monteras vid leverans!!

3. Bygga en yttervägg i svensk standard? Tid per m2
4. Bygga en innervägg? Tid per m2

5. Gjuta en platta? Tid per m2
6. Göra en plint grund? Tid per m2

Tackar på förhand!
MvH Emil

Skärmbild av en kalkylmall för byggprojekt med tomma fält för material, enhet, pris och arbetstid.
 
Hej och välkommen till gebitet kanske... :)

Du ställer väldigt stora frågor med väldigt små svar.

Jag fattar du tänker lite mellan tumme och pekfinger men det går liksom inte svara så.
Plåttak t.ex tänker du en högprofilerad trp med isolering och papp, eller oisolerat med bara trp20 på åsar, är det en bandtäckning med många vinklar, planplåt i rostfritt eller en panneplåt i 45⁰ lutning på råspont?

Samma med yttervägg och platta, ska du få någon säkerhet i det där måste du dela det i mycket mindre byggdelar och sedan plocka ihop den byggdel du är ute efter, det hade nog typ kunnat funka.
Sedan också stor skillnad om vi pratar friggebodar, villor, ridhus eller lagerhallar.

Men då är det nog enklare (om än inte roligare) att plocka enhetstider och priser från typ sektionsfakta eller liknande (inte min favorit men för just detta fungerar det bra)
När man jobbat några år märker man att man har ett 10-tal olika lösningar som förekommer mer frekvent och då hade ditt ark kanske varit lättare att hålla enkelt och lättarbetat.

Annars är det ju ett kalkylverk du upprättar och då är det nog säkrare att köpa ett, jag gillar MAP.

Och är det mycket enhetstider vi pratar så får man kolla ackordstidslistan, vet i te om det kommit någon efter 2019.

Inte mycket till hjälp kanske men har du mer specifika frågor ska jag försöka svara mer rakt på sak
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.