Frågar åt en vän.
Är det rimligt att begära högre lön när man fyller 65 då företaget man jobbar på inte längre betalar arbetsgivaravgift?
Den ligger på ca 31% så lite hävstång borde man kunna få.
 
Det tycker jag. Arbetsgivaravgiften är ju egentligen bara en förtäckt skatt på lönen så att begära åtminstone hälften är inte orimligt.
 
Är det verkligen noll arbetsgivaravgift? Fick för mig att den var reducerad till typ 10 men men kan ju vara bra att ha siffrorna helt korrekt innan förhandlingen.

Jag tycker det är fullt rimligt att begära högre lön när arbetsgivaravgiften sänks.

Kanske arbetsgivaren kontrar med att äldre arbetstagare har en större benägenhet att bli sjuka.

Vad är syftet med lägre arbetsgivaravgift? Kn ju vara bra att knyta argumentationen till regleringens syfte men i slutändan handlar det ju enbart om hur arbetsgivaren värderar arbetstagararens arbete, oavsett arbetsgivaravgift.
 
Fast man har väl heller ingen garanti att man får stanna kvar heller?
 
Men tänk pa att man betalar full AGA hela året som man fyller 65
/B
 
C
D Derbyboy skrev:
Är det verkligen noll arbetsgivaravgift? Fick för mig att den var reducerad till typ 10 men men kan ju vara bra att ha siffrorna helt korrekt innan förhandlingen.
Nej, det är väl avsättningen till allmänna pensionen på ca. 10% som försvinner(?)
 
Här finns svaret (och säkert på andra ställen också):

https://www.pensionsmyndigheten.se/orange-bloggen/orange-bloggen/lagre-skatt-fran-aret-du-fyller-66

Att arbetsgivarens kostnader för arbetstagaren minskar är väl ett bra argument att föra fram vid löneförhandlingen.

Men att säga att kostnaden minskar med 17 procent och att arbetstagaren därmed borde få en löneförhöjning på 17 procent är väl att hårdra det lite väl. I slutändan handlar det ju om hur arbetsgivaren värderar arbetsinsatsen.
 
Man får kanske väga det mot att risken för sjukfrånvaro ökar med högre ålder. Rent statistiskt.
 
Min fru har nyligen gått i pension. Men ”återanställdes” direkt, på deltid. Hon fick 20% lönelyft utan att fråga om det. De hade inte lyckats rekrytera ngn ersättare, och den delen av jobbet är lagstadgat.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Försöka går ju, precis som man kan argumentera och förhandla om sin egen lön, när som helst. Det är märkligt hur regeringen höjt pensionsåldern till 67, men har kvar systemet med lägre arbetsgivaravgifter OCH ingen inbetalning till tjänstepension, efter 65. Flera företag jag känner till har en tydlig policy att lägre inbetalningar inte får kompenseras. Stat och kommun känner jag inte till.
Ett annat argument är att den högre lönen bara gäller nåt år eftersom vännen inte kommer jobba mer än nåt år ytterligare. Företaget/chefen slipper problemet med lönegliding utanför avtal.
Klart vännen ska prova förhandla. Det sämsta som kan hända är ett nej.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Frågar åt en vän.
Är det rimligt att begära högre lön när man fyller 65 då företaget man jobbar på inte längre betalar arbetsgivaravgift?
Den ligger på ca 31% så lite hävstång borde man kunna få.
Om man är privattjänsteman så ligger man ju i ITP 2 för tjänstepension. Och den är slutbetald vid 65, så där försvinner en stor utgift för arbetsgivaren. Där kan man förhandla om kompletterande pension i någon annan lösning, tex ITP 1. Hur det ser ut för andra avtalsområden vet jag tyvärr inte.
 
K
Seniora medarbetare som i företaget jag jobbar på, som vi velat behålla på övertid över 65, så har vi låtit denne ta hela kakan som morot för att stanna ett tag till.
 
Utsättaren Utsättaren skrev:
Det tycker jag. Arbetsgivaravgiften är ju egentligen bara en förtäckt skatt på lönen så att begära åtminstone hälften är inte orimligt.
?! Arbetsgivaravgiften är innehållen redan förhandlad lön som skickas in till staten för förvaltning tills folk går i pension, blir sjuka/invalidiserade osv. Utan denna skulle vi få ett USA där man ger ut hela lönen till folk.
Vad som oftast händer är att gemene man sätter sprätt på pengarna och inte har någon pension eller sjukersättning på gamla dar.

Att slopa arbetsgivaravgiften är det samma som att stjäla från löntagarnas framförhandlade lön. Klart att arbetsgivare vill ta en del av sina anställdas löner så därför vill de gärna ta bort arbetsgivaravgiften. MEN isåfall skulle de tvingas att betala ut ca 20-25% högre löner till sina anställda så att de kan skaffa privata försäkringar och pensionssystem
 
10,21% från 66 år
 
RoTe
D droopy skrev:
?! Arbetsgivaravgiften är innehållen redan förhandlad lön som skickas in till staten för förvaltning tills folk går i pension, blir sjuka/invalidiserade osv. Utan denna skulle vi få ett USA där man ger ut hela lönen till folk.
Finns ju jobb där man i USA får pension efter 25 arbetade år oavsett vid vilken ålder man började arbeta. Allt är inte så svart och vitt som det är i Sverige och arbetsgivaravgiften är en skatt som till stor del går till all möjlig skit, alltså sk allmän löneavgift. Detta borde ligga på inkomstskatten och inte som en dold skatt. Hela arbetsgivaravgiften borde förövrigt redovisas på lönebeskedet, men man vet ju att svensson kommer gå i taket då...
 
  • Gilla
J Vos och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.