S
Har en fråga som min kommun inte kan/vill svara på med mindre än att jag ansöker och betalar avgifter…
Frågan gäller en industrifastighet med en befintlig byggnad upprättad i betong. Byggnaden ligger 15 m från en allmän väg med 80 km/h hastighetsbegränsning.
Omkringliggande fastigheter är bostäder, samt kombinationer av bostäder och industri-/butiksbyggnader.
Jag har tidigare undersökt möjligheterna att upprätta en mindre bostadsbyggnad 30-40 m2 på tomten men fått klart för mig att det är uteslutet då hela fastigheten ligger inom det 30 m. långa säkerhetsavståndet från vägen.
Ställde då en fråga till Länsstyrelsen (då kommunen ej ”kunde” svara) om det kunde vara möjligt att minska säkerhetsavståndet och bygga bostad om man bygger en vall eller annat skydd som hindrar fordon att köra av vägen och in på fastigheten. Svaret blev att det kan vara möjligt men att det kan vara mycket kostsamma lösningar.

Idag slog det mig att det kanske skulle vara möjligt att upprätta bostaden om den byggs b a k o m min befintliga industribyggnad. Det ligger förvisso inom de 30 m säkerhetsavstånd men den befintliga byggnaden bör väl kunna erbjuda ett tillräckligt skydd mot avåkande fordon?!…
 
Claes Sörmland
Är det inte Trafikverket som du ska skriva till och begära dispens för en ny byggnad nära deras väg?
 
Det låter nästan som du ska ta kontakt med en konsult som arbetar inom riskbedömning eftersom det gäller skyddsavstånd till väg osv.
 
windestal
Är det verkligen säkerhetsavståndet som är 30 m? När jag läser på Trafikverkets hemsida verkar det som att den tillståndspliktiga zonen kan vara 12, 30 eller 50 m, men att för en 80-väg är säkerhetszonen för de mest trafikerade vägarna (över 8000 fordon per dygn) i normalfallet 8 meter, och går ner till 5 meter om det är mindre än 1000 fordon per dygn. Kurvor och annat kan göra att det är mer, men att det ska bli 30 meter känns otroligt...

https://www.trafikverket.se/for-dig...gar/sakerhetsavstand-vid-byggande-intill-vag/
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Är det inte Trafikverket som du ska skriva till och begära dispens för en ny byggnad nära deras väg?
Under bygglovsprövningen av ärenden som detta brukar kommunen skicka en remiss (innehållande sökandes ritningar mm) till Trafikverket så de får yttra sig i frågan.

Har du kollat att det är okej att uppföra en bostad på industrifastighet? Vad säger detaljplanen?
 
Redigerat:
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.