Det bästa tipset är att höra med bekanta, bekantas bekanta, kollegor, barnens bekanta, föräldrarnas vänner, grannar osv….

Sprid ordet att du ska göra ditt badrum och söker hantverkare.

Jag fick tag i en granne i området som var elektriker genom områdets FB-sida. Elektrikern rekommenderade i sin tur en byggare. Det visade sig bli succé. Bra arbete, rimlig faktura och bra dialog.

Har ni någon FB-sida i BRF:en, samfälligheten, villaområdet?

Varningsflagg på:

1) De kan ta jobbet snarast. Brukar innebära lycksökare eller underentreprenörer som är lycksökare i en överhettad bransch.

(Inte orimligt att behöva vänta 3-12 månader på en seriös hantverkare med goda vitsord.)

2) Förskottsbetalningar
 
  • Gilla
hempularen och 2 till
  • Laddar…
C
Anlitade M5 för en enklare/mindre insats i ett dusch-rum med toalett. Som skrivits ovan är det lite av ett säljföretag där inhyrd personal inte är särskilt kompetent.
Förskottsbetalning kom inte på fråga, och det var inte heller något de föreslog så bra där.
Resultatet blev ok, men jag jobbade under tiden hemifrån och övervakade arbetet i detalj, med frekventa samtal till ansvarig (ägaren) för att han skulle komma och kontrollera och dokumentera tätskiktet osv innan arbete fortskred.
Upplevde dem som lösningsorienterade, och resultatet blev ok men inte utan betydande insatser från mig kring att verifiera tillverkarens instruktioner för brunn, tätskikt, väggfärg. Med andra ord skulle jag inte anlita dem igen.
 
Jag hade rena skräck resan med det företag vi gick på (vilket jag tror ofta jobbar åt M5 för dom på Konradssonskakel trodde det var samma bolag). Vi har några vänner som låtit renovera 2 badrum förra året och deras resa var rena drömmen, de var klart på några veckor och de var supernöjda. Dom använde Palma Bygg (palmabygg.se)
Vi renoverade som sagt med "hjälp" av ett annat bolag ett badrum och en tvättstuga och det som skulle tagit någonstans runt 1.5 -> 2 månader tog 5månader. Vi började i november och de trodde sig kunna vara klara till Jul men slutdatum var 7 Jan tror jag, dom var klara i slutet av Mars. Det jag lärt mig på detta är att det inte räcker att ha med ett slutdatum i kontraktet utan även tydligt skriva ut vad som händer om datumet går över dvs det måste böra kosta % av totalkostnaden direkt och bli dyrt nog för att man ska vara top prio.
 
  • Gilla
Morgan Ahlebom
  • Laddar…
Vi valde Baranowsky för att göra ett badrum i centrala Stockholm. Bra och proffsiga. Dåderman lämnade också offert men mycket dyrare.
Detta var något år tillbaka och varje firma är inte bättre än den personal de har för dagen.
 
Jag har också hört väldigt mycket positivt om dåderman. Ett antal i min bekantskapskrets har anlitat dem och varit otroligt nöjda. Det badrum jag sett dem göra var mycket välgjort
 
BirgitS
En släkt till släkten anlitade KM Living Construction förra året och de var nöjda med allt som jag förstod det och rekommenderade andra att anlita dem. De har många egna anställda men jag har ingen aning om prisbild.
 
Tack för alla tips, jag ska kika igenom dem och ta in offerter. Återkommer när arbetet är klart och ger feedback vilket kanske kan vara intressant.
 
BirgitS
S saltet skrev:
Vi valde Baranowsky för att göra ett badrum i centrala Stockholm. Bra och proffsiga. Dåderman lämnade också offert men mycket dyrare.
Detta var något år tillbaka och varje firma är inte bättre än den personal de har för dagen.
Kan du länka eller ge komplett företagsnamn för jag hittar inte rätt när jag söker.
 
MrJay
BirgitS BirgitS skrev:
Kan du länka eller ge komplett företagsnamn för jag hittar inte rätt när jag söker.
Bolagsnamn: OLIVER BARANOWSKI AB
Sajt: http://www.baranowski.se
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
  • Gilla
moonsire
  • Laddar…
Det verkar som han har lagt av. Gått i omsättning från 6 mkr till 0,5.
 
Tänkte återkoppla, vi anlitade KM Living och jag kan starkt rekommendera dem. Rimlig offert, trevliga arbetsledare samt duktiga och ordentliga arbetare. De lämnar en noga städad arbetszon efter varje arbetsdag ex v. Vissa hantverkare är underentreprenad, men jag tror det bara var elektrikerna vilket inte är något konstigt.

Överlag känns det som att företaget verkligen anstränger sig för att vara så öppna som möjligt och de bjuder hellre på mindre arbete som krävs för att slutföra jobbet än att bråka om extra småsummor.

Kommer rekommendera dem till mina bekanta samt anlita dem framöver för andra renoveringar.
 
  • Gilla
maximm och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.