B
Jag har sett olika varianter av gruppförteckning, i de ena varianterna benämns en trefasgrupp med samma gruppnummer ex 4-4-4 Spis. I den andra varianten benämns en 3-fasgrupp som 4-5-6 Spis. Se bild nedan, vad är mest "korrekt"?

Tabell som visar fyra alternativ för elektrisk gruppförteckning för en spis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En trefasgrupp är en grupp och har således bara ett nummer. Så alternativ 1 och 2 är rätt.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
En spis är säkert en normalspis 3-fas och ska ha en säkring 3 st sammankopplade säkringar X amper och bryter alla samtidigt . Då är lämpligt med Allt 4 , lika med andra 3 fasiga objekt , i övrigt så nummreras dom i en följd i centralen
 
Alternativ 2 har använts hos mig. En grupp, en siffra.
 
Ok jag ger mig till viss del. den dagen det blir en häll så blir det lite annorlunda .märkning, men det blir då det..
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Alternativ 1 är bäst, alt 2 ok om det tydligörs att alla tre säkringarna tillhör samma grupp (kan markeras med en tjock ram runt dessa
Är det en diazed central så ska nästa grupp ha beteckningen 7, är det en normcentral så blir det grupp 5
Alternativ 4 är helt ok för normcentral ifall både gruppförteckning och central är märkt med positionsnummer
Jag använder en kombination av modulplats och grupp nummer när det gäller normcentral
Då blir det ännu tydligare
Är det en gruppförteckning för diazed så finns det ett rutnät längst ner till vänster där säkrinngars/grupper ska skrivas in
Som grädde på moser kan även en centralmärkning i klartext användas :cool:
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
E
Normcentraler märker jag alltid efter positionsnummer som i alternativ 4. Alla färdiga märkremsor som antingen följer med kapslingar eller köps som tillbehör är i nummerföljd där varje modul har ett eget nummer.

Jag har inte riktigt tänkt på hur det ser ut när vi installerar färdigbyggda, eftersom allt utgående då ligger på plint.
 
E Emil_K skrev:
Normcentraler märker jag alltid efter positionsnummer som i alternativ 4.
Man anger väl positionsnummer separat på gruppförteckningen?

Tom gruppnummerförteckning för elcentral med kolumner för modulnummer och ledararea.

Annars kommer ju första gruppen att få nummer 7 om man har en huvudbrytare och jordfelsbrytare först på raden. Och man vill ju ha olika gruppnummer på olika rader i centralen.
 
E
Så här kan det se ut
Bild på en centralförteckningstabell för elektriska installationer med kolumner för position, utrustning och specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag gör centralförteckningar utifrån en egenkomponerad mall.
 
  • Gilla
Mce1978 och 3 till
  • Laddar…
Jag googlade ämnet lite inför en dokumentation av mina elcentraler och landade då på elgubbarnas forum på Fluxio. Om man ska sammanfatta den diskussionen så verkar det vara så att alla föreslagna alternativ används + märkning i klartext och alla gör på det sätt de tycker passar.

För egen del slutade det i alt 1. Konstigt nog blev bara numreringen i centralen klar, själva gruppförteckningen blev aldrig printad.....
 
  • Gilla
jbr
  • Laddar…
B
Jag tyckte det kändes bekvämt att direkt kunna se vilka faser som belastades så det blev "alternativ 1" för min del.

Tabell över elektriska faser och belastning för olika grupper, som huvudbytare och laddbox.
 
B bygges skrev:
Jag tyckte det kändes bekvämt att direkt kunna se vilka faser som belastades så det blev "alternativ 1" för min del.

[bild]
Det jag kan reagera på där, är att HB och JFB inte är några grupper.
Elpannan skulle vara grupp nr 1
 
B
U Uffe A skrev:
Det jag kan reagera på där, är att HB och JFB inte är några grupper.
Elpannan skulle vara grupp nr 1
Det verkar vara ganska vanligt att man benämner huvudbrytare och jordfelsbrytare som grupper?
 
Om man använder en gruppförteckningsmall där det finns en kolumn för positionen så behöver man inte benämna huvudbrytare och jordfelsbrytare som grupper.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
B bygges skrev:
Det verkar vara ganska vanligt att man benämner huvudbrytare och jordfelsbrytare som grupper?
Även om det är vanligt så betyder inte detta att det är rätt :cool:

useless useless skrev:
Om man använder en gruppförteckningsmall där det finns en kolumn för positionen så behöver man inte benämna huvudbrytare och jordfelsbrytare som grupper.
Som Useless skriver så kan en gruppförteckning vara en kombination av positionsnummer och gruppnummer.
Som du ser på bilden så är det positionsnummer och gruppnummer på den.
Det är så jag föredrar att skriva en gruppförteckning.
Men det finns ju inget sätt som är mer rätt än något annat
Allt är ok bara det tydligt framgår vilka säkringar som skyddar vad
Jag väljer också att markera med en tjock yttre kantlinje vid flerfasgrupper, HB och JFB för att ytterligare förtydliga
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.