A
Z Zippi skrev:
Electrolux Spis EKC7051BOW (vit) 400 Volt - Elgiganten
klarlagt!
 
BirgitS BirgitS skrev:
Men det går ju att ta reda på.

Zippi: Kan du ta en bild på vad du har för anslutning på väggen?
 
  • Smutsig vit eluttag på vägg med synliga skruvar och damm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS BirgitS skrev:
Men det går ju att ta reda på.

Zippi: Kan du ta en bild på vad du har för anslutning på väggen?
Bilden på vägguttaget hamnande längre ner i tråden, hoppas du hittar den.
 
Jag vet inte om det är ett problem för dig med spänningen. Är det ett korrekt installerat perilexuttag till spisen så spelar det ingen roll om den är 230 V eller 400 V. Med detta sagt råder det en viss förvirring där leverantörer och ibland till och med tillverkare inte är så tydliga med vad som gäller. Du kan alltså inte för ett ögonblick lita på att spisen har 400 V elementspänning bara för att det står 400 V på elgigantens hemsida.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
står ingenstans att den är på 400V och polackerna har gjort 16 olika varianter av denna så..
A Avemo skrev:
Jag vet inte om det är ett problem för dig med spänningen. Är det ett korrekt installerat perilexuttag till spisen så spelar det ingen roll om den är 230 V eller 400 V. Med detta sagt råder det en viss förvirring där leverantörer och ibland till och med tillverkare inte är så tydliga med vad som gäller. Du kan alltså inte för ett ögonblick lita på att spisen har 400 V elementspänning bara för att det står 400 V på elgigantens hemsida.
Bild baksida befintlig spis.
 
  • Anslutningsschema för 400V 2- och 3-fas på baksidan av en spis.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för alla råd.

Det jag undrar över och önskar tips på nu när jag ska köpa en ny spis är.

Tycker ni jag ska behålla samma Electrolux modell eller rekommenderar ni något annat som kan vara bättre?
 
Z Zippi skrev:
Bild baksida befintlig spis.
Märkskylten brukar vara tydlig. Så även här. Din nuvarande spis har 400 V elementspänning. Men man kan generellt inte lita på uppgiften på Elgigantens hemsida.
 
Z Zippi skrev:
Tycker ni jag ska behålla samma Electrolux modell eller rekommenderar ni något annat som kan vara bättre?
Varför skall du alls byta om det inte är till något bättre? Jag skulle som sagt rekommendera en spis med induktionshäll.
 
BirgitS
Z Zippi skrev:
Bilden på vägguttaget hamnande längre ner i tråden, hoppas du hittar den.
Då vore det bra om du bryter strömmen till spisen genom att ta bort säkringarna (propparna) till den resp. slå av brytarna för spisen i elcentralen (beroende på vad för sorts säkringar du har) för att sen skruva av locket på spisens perilex-uttag för att se efter hur många trådar det finns där. Det ska vara 5 st om det är korrekt utfört men ibland finns det bara 4.

Med 5 anslutna trådar kan du ha vilken spis som helst men med bara 4 går det bara med spisar för 400 V, vilket utesluter induktion.

Varför vill du byta ut spisen du har?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.