Har installerat en kamin contura 520t med tillluft i skorstenen. Kortare skorsten med fläkt.
När man ska fylla på ved så börjar det lukta rök inne i huset.
Nån som vet felet ?
 
Öppna ett fönster eller ytterdörren lite på glänt under tiden som du öppnar luckan.
Många hus har undertryck pga frånlufts fläktar och då tar dom luften från kaminen om den är den lättaste.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Prova och öppna luckan lite grand och stanna där i en sekund innan du sakta fortsätter öppna.
Öppningen av luckan kan skapa ett tillfälligt undertryck som drar ut rök i rummet.
Försök öppna så lite som möjligt också.
Lycka till.
/W
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Öppna ett fönster eller ytterdörren lite på glänt under tiden som du öppnar luckan.
Många hus har undertryck pga frånlufts fläktar och då tar dom luften från kaminen om den är den lättaste.
Kan det då hjälpa med att sätta dit en ventil genom vägen vid kaminen ?
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Prova och öppna luckan lite grand och stanna där i en sekund innan du sakta fortsätter öppna.
Öppningen av luckan kan skapa ett tillfälligt undertryck som drar ut rök i rummet.
Försök öppna så lite som möjligt också.
Lycka till.
/W
Har prövat att öppna så sakta det bara går och även väntat, det hjälper tyvärr inte.
 
R Rooobban skrev:
Kan det då hjälpa med att sätta dit en ventil genom vägen vid kaminen ?
Har mekanisk frånluft i huset
A Argastesnickaren skrev:
Öppna ett fönster eller ytterdörren lite på glänt under tiden som du öppnar luckan.
Många hus har undertryck pga frånlufts fläktar och då tar dom luften från kaminen om den är den lättaste.
R Rooobban skrev:
Har prövat att öppna så sakta det bara går och även väntat, det hjälper tyvärr inte.
 
Jag har samma problem med mitt FTX system som när det går normalt och det är lite undertryck drar in rök varje gång jag öppnar kaminen, mer vid start och mindre ju varmare skorstenen blir (och draget ökar).
Dock har jag ett "elda" läge på mitt FTX system som ökar på tilluften tillfälligt i 15min och skapar övertryck och då har vi inga problem med röklukt (och det blir faktiskt lite lättare att tända med).
 
Jag har två kaminer.
Den äldre släpper aldrig ut rök.
Men den nyare gör det om ngt ligger och ryker där inne.

Jag fyller bara på den när det är en fin glödbädd och inget annat kvar där inne.
Öppna först försiktigt - sen släng in ved och stäng snabbt.
 
Nissens
Jag har ett relativt nytt hus med detta ”problemet”. Det är som någon skrev tidigare normalt när man har frånluftsfläkt i huset. Jag öppnar alltid ett fönster när jag skall tända i murspisen. Så fort elden tagit sig då blir det självdrag i rökgången och man kan stänga fönstret igen. :)
 
  • Gilla
Argastesnickaren och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.