En väg i min närhet har haft problem med översvämningar ett par månader, idag körde en bil fast illa när den försökte väja för vattnet (antar jag) och istället hamnade i det vattenfyllda diket. Lokaltidningen uppmärksammade och intervjuade lämpliga personer och jag blev lite förvånad över denna meningen;
"Enligt N.N. är översvämningarna inte är Trafikverkets ansvar."
Länk till artikel.

Nu till min fråga - hur mycket är då Trafikverkets ansvar? Var slutar deras "gräns"? Om vatten på vägen inte är deras ansvar, finns det andra hinder som är det tex fallna träd eller vad är det egentligen Trafikverket gör? För när en granne för ett par år sedan klagade på att vattnet rann undan dåligt i ett dike längs med en väg precis utanför mig så kom det bums dit gubbar och grävde om rör och annat och när jag frågade de som grävde sa de att de var där på Trafikverkets uppmaning. Så varför grejade Trafikverket utanför mig men inte på vägen i artikeln? :thinking:

Bil fast i vattenfyllt dike vid översvämmad väg med frostiga träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bil fast i vattenfyllt dike bredvid översvämmad väg med snö och is.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Arg
  • Ledsen
Maria T och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Det finns olika "ägare" till vägar, förutom Trafikverket kan det vara kommunen eller en person/samfällighet, kanske ytterligare något alternativ.
 
  • Gilla
Lassebo och 1 till
  • Laddar…
Leta reda på din väg här så ser du vem som äger/ansvarar för den.
https://nvdb2012.trafikverket.se/SeTransportnatverket

Som + kan man få en otroligt högupplöst satellitbild
Skärmdump från Trafikverkets NVDB med öppet sidofält som markerar "Ortofoto 0.16" alternativet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Precis som det står i artikeln är det respektive fastighetsägares ansvar att vattnet i dikessystemet kan ta sig fram. Trafikverket har vägrätt för vägen och ansvarar endast för väganläggningen inklusive vägtrummorna men inte för själva vattnet som passerar under vägen.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Bägge vägarna är statliga så ingen skillnad där.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Precis som det står i artikeln är det respektive fastighetsägares ansvar att vattnet i dikessystemet kan ta sig fram. Trafikverket har vägrätt för vägen och ansvarar endast för väganläggningen inklusive vägtrummorna men inte för själva vattnet som passerar under vägen.
Men varför grävde de då om utanför mig?
 
Claes Sörmland
Dalbotant Dalbotös skrev:
Men varför grävde de då om utanför mig?
De gräver det som behöver grävas i själva väganläggningen. T ex vägdiket och trummor. Men de kan precis som det står i artikeln inte gräva utanför vägområdet. Det ingår inte i vägrätten.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
P
Länsstyrelsen har tillsynsansvar för vattenverksamhet så Trafikverket har gjort helt rätt i att be Länsstyrelsen om hjälp med att komma tillrätta med översvämningsproblemet.

Jag tycker nog att det vore lämpligt att Trafikverket stänger av vägen tills problemet är löst. Det är billigare att köra en mil extra än att bli bärgad ur ett dike.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
P
Det är generellt väldigt svårt att få ersättning för skador man fått på fordon där trafikverket (I egenskap av väghållare) är ansvariga.

De avslår kategoriskt alla anspråk på ersättning p.g.a. skador på väg och räknar med att enskilda privatpersoner inte orkar eller vågar driva ärendet vidare via rättssystemet.
Det har till och med skrivits i tidningar om hur svårt det är trots att orsaken till fordonsskador solklart är vägskador. Till och med så allvarligt att bärgning erfordras.

En vän drabbades t.ex. av två förstörda framfälgar p.g.a en uppgrävd väg som inte återställts korrekt och inte heller skyltats eller avskärmats. Fotobevis fanns, men ändå ingen ersättning.

Och hur långt inne satt det inte när motorcyklister dött p.g.a. för låg friktion på vägbana? Först när Sveriges motorcyklister centralorganisation drog saken vidare och media uppmärksammade saken, gjorde de något.

Jävla skithuvuden!
 
  • Gilla
Jättefranskan
  • Laddar…
C
P pemu skrev:
De avslår kategoriskt alla anspråk på ersättning p.g.a. skador på väg och räknar med att enskilda privatpersoner inte orkar eller vågar driva ärendet vidare via rättssystemet.
Kan inte annat än hålla med. Vi sökte ersättning av en helt annan anledning. De menade dels att man inte kan framställa ersättningsanspråk på något annat sätt än via deras hemsida, dels avrådde de uttryckligen från att söka ersättning eftersom de menade att de ändå skulle vinna en rättslig prövning (utan att ens veta vad ersättningsanspråket gällde).

På hemsidan är det ett komplicerat formulär med flera sidor och när man fyllt i allt och kommit till sista sidan och trycker skicka får man bara upp ett tekniskt felmeddelande.

Kan inte tolka det på annat sätt än att de satt i system att så långt som möjligt försöka kollra bort alla ersättningsanspråk.
 
Varför kör man så långt åt sidan så man kör av vägen för att undvika att köra i vatten?
 
  • Gilla
Peter_Ker och 3 till
  • Laddar…
X
C cpalm skrev:
Kan inte annat än hålla med. Vi sökte ersättning av en helt annan anledning. De menade dels att man inte kan framställa ersättningsanspråk på något annat sätt än via deras hemsida, dels avrådde de uttryckligen från att söka ersättning eftersom de menade att de ändå skulle vinna en rättslig prövning (utan att ens veta vad ersättningsanspråket gällde).

På hemsidan är det ett komplicerat formulär med flera sidor och när man fyllt i allt och kommit till sista sidan och trycker skicka får man bara upp ett tekniskt felmeddelande.

Kan inte tolka det på annat sätt än att de satt i system att så långt som möjligt försöka kollra bort alla ersättningsanspråk.
De har ingen rättslig rätt att enbart hänvisa till ett formulär på en hemsida. Du kan insända via brev, eller fax, eller e-post, eller formulär, ...
 
X
J JanneMo skrev:
Varför kör man så långt åt sidan så man kör av vägen för att undvika att köra i vatten?
Ytterkurva. Halt. Du håller ut. Missräknar greppet och kanske även avståndet. Du glider av. Krävs Extremt lite i sådan situation.
 
  • Gilla
Harpgear
  • Laddar…
Jo, men köra i en vattenpöl är väl för sjutton inget man undviker? Eller är det bara en teori? De kanske har glidit av vägen bara för att det är halt, som du säger…
 
Dalbotant Dalbotös skrev:
Nu till min fråga - hur mycket är då Trafikverkets ansvar? Var slutar deras "gräns"?
I den länkade artikeln står det rätt tydligt

Vattnet rinner under vägen och sedan förbi tre-fyra fastigheter och mot gamla Stärkebotippen för att till slut rinna ut i en bäck vid E 45. Någonstans längs flödet kommer inte vattnet fram som det ska, vilket gör att det stiger vid vägen.
Trafikverket har inte befogenheter gå in på någon annans fastighet och genomföra åtgärder. Nu tar man ärendet vidare för att kunna lösa problemen.
På enklare svenska: vägen är översvämmad för att det är stopp i avrinningen längre bort. Det får inte Trafikverket göra något åt och att pumpa bort vattnet är inte möjligt.

Vad är det du vill ska hända här?
 
  • Gilla
Peter_Ker och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.