Har ett riktigt skumt fel med en frys som börjar isa igen. Grejen är att isbildningen börjar vid elkontakterna på insidan av frysen och sen blir mer och mer.

Har funderat på om det är antingen värmebildning i kontakterna eller om det släpper in varmluft i nåt litet hål där kablarna kommer in.

Har ingen aning och vet inte riktigt vad jag ska testa. Har redan testat att isolera hålet där kabeln kommer in, det höll i 3-4 månader.
 
  • Isbildning på elektriska kontakter inne i en frys.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
E ElecTriX skrev:
Har ett riktigt skumt fel med en frys som börjar isa igen. Grejen är att isbildningen börjar vid elkontakterna på insidan av frysen och sen blir mer och mer.

Har funderat på om det är antingen värmebildning i kontakterna eller om det släpper in varmluft i nåt litet hål där kablarna kommer in.

Har ingen aning och vet inte riktigt vad jag ska testa. Har redan testat att isolera hålet där kabeln kommer in, det höll i 3-4 månader.
Hålet skall vara tätar med permagum
 
electroluxaren skrev:
Hålet skall vara tätar med permagum
Det är någon sort skumisolering på baksidan av hålet. Min tanke var också att det kommer igenom luft där.. Vad kan man täta lite extra med? Silikon?
 
A
E ElecTriX skrev:
Det är någon sort skumisolering på baksidan av hålet. Min tanke var också att det kommer igenom luft där.. Vad kan man täta lite extra med? Silikon?
Permagum
Elastiskt och isolerande
 
  • Gilla
ElecTriX
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Permagum
Elastiskt och isolerande
Ska jag ta bort det som redan finns, eller lägga på ytterligare? Är det möjligt att ha det på insidan av frysen där kablarna kommer in eller måste jag skruva isär hela frysen för att applicera på baksidan? :(
 
A
E ElecTriX skrev:
Ska jag ta bort det som redan finns, eller lägga på ytterligare? Är det möjligt att ha det på insidan av frysen där kablarna kommer in eller måste jag skruva isär hela frysen för att applicera på baksidan? :(
det borde väl räcka att dra fram frysen och täta på baksidan som det skall vara gjort från fabriken?
 
electroluxaren skrev:
det borde väl räcka att dra fram frysen och täta på baksidan som det skall vara gjort från fabriken?
Drog ut frysen nu och man kommer inte åt kablarna från utsidan. Hela baksidan är en panel.
 
Nissens
Det är inte så att den är självavfrostande?
På bilden ser det ut att hänga en vattendroppe ovanför kablaget. Kanske kommer vattnet uppifrån?
 
A
E ElecTriX skrev:
Drog ut frysen nu och man kommer inte åt kablarna från utsidan. Hela baksidan är en panel.
Dom där ungarna förnekar sig inte
 
Ska inte måla gubben på väggen. Men du kan ha fått kondens bakom plasten där och då är det säkert is i isoleringen med. Har plasten bågnat ut så är det is innanför och det får du inte bort. Frostar du av så rinner smältvatten ner på insidan av plasten. Hade en gammal frys där det blev otät i dörren och dörren blev som en fotboll efter några månader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.