Hej
Jag tittar på bostadsrätter i ”radhusformat” på Hemnet o likn. Där existerar inga uppgifter om besiktningar. Är det så att det inte anses viktigt på bostadsrätter? Hade exakt samma byggnad sålts som ett radhus hade det ju varit självklart med en besiktning. Märkligt.
Jag vet ju att man som bostadsrättsägare bara ansvarar för ytskikten så att säga. Resten ansvar föreningen för. Men visst är det väl av värde att veta om man flyttar in i en förening som har problem typ med fuktiga betongplattor och mögliga syllar eller andra konstruktionsfel?
 
Du begär en köparbesiktning innan avtalet. Säljarens ev besiktning är inte samma sak som dig som köpare, läs gärna på om det samt om skillnader mellan äganderätt och bostadsrätt.
 
Claes Sörmland
När man köper ett bostadrättsradhus så har men ju mycket att undersöka vad gäller föreningen eftersom man köper in sig inte bara på det hus ens egen lägenhet ligger i utan även alla ens grannars. Så läs årsredovisningar (ofta av lägre kvalitet) och ring ordföranden och hör dig för om underhållsbehovet och byggnadernas status. Du har ingen rätt att börja besiktiga föreningens hus när du köper lägenheten i huset. En annan sak du ska titta på är exakt vad gränserna går för underhållsansvaret som du som bostadrättsinnehavare och BRFen har vad gäller installationerna i radhuset. Kolla stadgarna. Huset är ju föreningens ansvar.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
När man köper ett bostadrättsradhus så har men ju mycket att undersöka vad gäller föreningen eftersom man köper in sig inte bara på det hus ens egen lägenhet ligger i utan även alla ens grannars. Så läs årsredovisningar (ofta av lägre kvalitet) och ring ordföranden och hör dig för om underhållsbehovet och byggnadernas status. Du har ingen rätt att börja besiktiga föreningens hus när du köper lägenheten i huset. En annan sak du ska titta på är exakt vad gränserna går för underhållsansvaret som du som bostadrättsinnehavare och BRFen har vad gäller installationerna i radhuset. Kolla stadgarna. Huset är ju föreningens ansvar.
Hmm…så jag har alltså inte en rätt att undersöka vad jag köper in mig i?
Känns väldigt fel kan jag tycka
 
Brf är en delvis antik form av äganderätt, bra till mycket men långtifrån allt. De flesta europeiska länder har och har alltid haft äganderätt på sina lägenheter.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
C CPHB skrev:
Hmm…så jag har alltså inte en rätt att undersöka vad jag köper in mig i?
Känns väldigt fel kan jag tycka
Bra fråga, jag har aldrig funderat på det på det sättet. Men jag antar att det är så som det förhåller sig. Du får ju rättigheter gentemot föreningen först när du blir medlem. Och du ansöker om medlemskap först efter att överlåtelseavtal har skrivits.

Men vid köpet gäller köplagen i din relation med säljaren. Så du kan ställa vissa krav på säljaren att upplysa dig om varan. Och säljaren har ju vissa rättigheter som medlem i föreningen. Men besiktiga fastigheterna tror jag spontant inte ingår i en medlems rättigheter enligt bostadrättslagen.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Brf är en delvis antik form av äganderätt, bra till mycket men långtifrån allt. De flesta europeiska länder har och har alltid haft äganderätt på sina lägenheter.
Ja det känns som en mycket underlig form av blandägande. En del äger jag själv, resten äger jag tillsammans med andra. Äganderätt känns tydligare.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Du äger väl inte nått annat än en del i föreningen
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
BirgitS
E elmont skrev:
Du äger väl inte nått annat än en del i föreningen
Man äger rätten att bo i just den specifika lägenheten (bostadsrätt).
 
C CPHB skrev:
Ja det känns som en mycket underlig form av blandägande. En del äger jag själv, resten äger jag tillsammans med andra. Äganderätt känns tydligare.
Ja om det är radhus förstår jag inte riktigt vitsen med bostadsrätt.

Men gäller det lägenhet i flerfamiljshus så förstår jag inte riktigt vitsen med ägarlägenheter vs bostadsrätt. Eller rättare sagt, jag ser inte riktigt skillnaden. Även med ägarlägenheter så kommer man inte ifrån att det måste finnas en förvaltning av de gemensamma delarna av fastigheten. Stammar, tak, vind, källare, trappuppgångar osv. Jag antar att det sköts genom en samfällighetsförening. Vilket är ungefär detsamma som en bostadsrättsförening, i praktiken.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
E elmont skrev:
Du äger väl inte nått annat än en del i föreningen
Beror nog lite grann vad man menar med ägande. Vi hamnar nog i rättsfilosofi här...

Där underhållsansvaret ligger på bostadrättsinnehavaren enligt bostadrättslagen ("inre underhållet") så har jag svårt att se skillnad mot ren äganderätt. Bostadrättsinnehavaren har t ex rätt att ta bort kylskåpet, kaklet eller duschblandaren. Enda skillnaden mot rent ägande är att det finns en skyldighet att hålla lägenheten i gott skick, d v s man måste återställa delar av det som man bortför. Å andra sidan finns inga sanktioner om man inte återställer så även det är i praktiken valfritt om skada inte riskeras på andra delar av huset/fastigheten.
 
H hempularen skrev:
Ja om det är radhus förstår jag inte riktigt vitsen med bostadsrätt.

Men gäller det lägenhet i flerfamiljshus så förstår jag inte riktigt vitsen med ägarlägenheter vs bostadsrätt. Eller rättare sagt, jag ser inte riktigt skillnaden. Även med ägarlägenheter så kommer man inte ifrån att det måste finnas en förvaltning av de gemensamma delarna av fastigheten. Stammar, tak, vind, källare, trappuppgångar osv. Jag antar att det sköts genom en samfällighetsförening. Vilket är ungefär detsamma som en bostadsrättsförening, i praktiken.
Man slipper ha en granne vars hus och tomt ser ut som fan själv.
Bor själv i ett BR område med par/trippelhus.
Ett lika dant område uppfört samtidigt 1992 gick i konkurs några år senare och blev ägarrätter.
Fasader i olika färger, röda, vita, rosa, gröna, bruna i en salig blandning, vissa helt original med flagnande färg, mossigt tak och trädgård som mer liknar en skog.

Till TS fråga. Be o få titta på föreningens underhållsplan, och avsatta medel för underhåll.
 
  • Gilla
Förortstjejen
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Man äger rätten att bo i just den specifika lägenheten (bostadsrätt).
Man köper ju in sig i föreningen också. En viss procentandel så att säga. Om lägenheten/byggnaden är behäftad med stora fel så drabbar detta föreningen och alltså mig ekonomiskt (i form av ökade lån och höjd avgift) Likaväl som att jag undersöker föreningens ekonomi och så borde jag också kunna få göra en teknisk besiktning.
 
Man får nog nöja sig med vad man kan se utifrån och innefrån på visningen. Men visst man köper grisen i säcken. Men har du tur så skriver mäklaren att föreningen är stabil och välskött. För inte skulle mäklaren slira på sanningen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.