yonna yonna skrev:
Jag biter mig i tungan för att avhålla mig från språkkritik i forumet :p. De och dem... Skorrar otroligt falskt - det är skönt att jag inte är ensam om att reagera.
I övrigt håller jag med Marlene om att vi ska vara snälla.
Ett inlägg från Österlen om att något skorrar falskt. Tur att det är ett forum för text och inte för inspelat tal med dialekter.
 
  • Haha
yonna
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Ett inlägg från Österlen om att något skorrar falskt. Tur att det är ett forum för text och inte för inspelat tal med dialekter.
Men vad menar du, skånskan är ju det vackraste språket som finns.
Det är så melodiskt och vackert.
Dessutom så är det förstbart för andra nationaliteter också.
Kan man prata skånska så behöver man inte kunna något annat språk :cool:;)(y)
 
U Uffe A skrev:
Men vad menar du, skånskan är ju det vackraste språket som finns.;)
... jag måste erkänna att jag, som utvandrad stockholmare, hade vissa problem då jag anlitade lokala byggare till mitt hus... Inget ont sagt om skånskan som språk men ibland förstår jag inte;), fortfarande inte :cool:
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
S
Finns också ett uttryck som används på BH som är grammatiskt felaktigt nämligen ”forat” i bestämd singularis.
”Här på forat”, istället för ”här på forumet”.
Fora är plural för forum.
 
  • Gilla
Blazermannen
  • Laddar…
nikasp
S sinuslinus skrev:
Finns också ett uttryck som används på BH som är grammatiskt felaktigt nämligen ”forat” i bestämd singularis.
”Här på forat”, istället för ”här på forumet”.
Fora är plural för forum.
Där ser man, det där har alltid skavt lite i mig men visste inte att det var fel också. Har tänkt att antingen är det någon som ska stila med ett onödigt högtravande ord alt. att vederbörande är 80+ år gammal.
 
Det roliga och sorgliga är att de som skriver "forat" gör det väldigt medvetet och troligen för att markera att de vet bättre än alla andra. Tyvärr är de inte lika medvetna om att det är fel.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
S
Hep Hep skrev:
Det roliga och sorgliga är att de som skriver "forat" gör det väldigt medvetet och troligen för att markera att de vet bättre än alla andra. Tyvärr är de inte lika medvetna om att det är fel.
Så nu har vi raljerat över det och slagit oss för bröstet så nu kan vi blicka framåt. ;)
 
Hep Hep skrev:
Det roliga och sorgliga är att de som skriver "forat" gör det väldigt medvetet och troligen för att markera att de vet bättre än alla andra. Tyvärr är de inte lika medvetna om att det är fel.
Jag har, tills nu, trott att de som skrivit ”forat” har gjort det av lathet, dvs skapat en egenpåkommen förkortning av ordet forumet i syfte att spara ett par knapptryckningar. :)
 
Redigerat:
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Jag har, tills nu, trott att de som skrivit ”forat” har gjort det av lathet, dvs...
Snälla du!
Ordet lathet är en förskräcklig förenkling av det ord som avses, nämligen lättja!

Dvs meningen i citatet ovan borde börja så här:
Jag har, tills nu, trott att de som skrivit ”forat” har gjort det av lättja...
 
  • Gilla
  • Älska
DTanner och 3 till
  • Laddar…
F FGLIN skrev:
Kanske inte juridik men det handlar om regler i varje fall. Tar det som en separat tråd i stället för att hoppa på något enskilt inlägg.
Väldigt många skriver dem när det borde vara de.
Du själv skriver ganska risigt och din text innehåller såväl slarv som rena felaktigheter. Det är lite svårt att ta dig på allvar då. Själv stör jag mig till exempel något enormt på alla som inte kan använda citationstecken.

Jämför följande två meningar:

Väldigt många skriver "dem" när det borde vara "de".
Väldigt många skriver dem när det borde vara de.


Meningarna har helt olika innebörd och din svensklärare vänder sig i graven över sitt misslyckande. Mitt tips är att du återkommer som språkpolis när du själv behärskar grunderna. Det blir lite ironiskt annars.
 
  • Haha
  • Gilla
Hasse C och 1 till
  • Laddar…
S
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Snälla du!
Ordet lathet är en förskräcklig förenkling av det ord som avses, nämligen lättja!

Dvs meningen i citatet ovan borde börja så här:
Jag har, tills nu, trott att de som skrivit ”forat” har gjort det av lättja...
Det är en modernisering av språket.
 
nikasp nikasp skrev:
Var och vart har jag hakat upp mig på ett längre tag nu. Många som inte alls har koll på det där med rörelse och riktning.
När jag hör någon säga "Vart är du?" så tycker jag att det låter som barnspråk. Men vad kan man göra? Man kan ju inte hålla på och rätta folk. Det enda man kan göra är att säga rätt själv.
Var är du?
Vart är du på väg?
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
tio_Pepe tio_Pepe skrev:
När jag hör någon säga "Vart är du?" så tycker jag att det låter som barnspråk. Men vad kan man göra? Man kan ju inte hålla på och rätta folk. Det enda man kan göra är att säga rätt själv.
Var är du?
Vart är du på väg?
Alla vet ju att man säger "vars är du på väg":)
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
nikasp och 2 till
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Och ”ett x antal…” istället för ”x antal…” skär lite i öronen på en ingenjör.
X antal något?

Om jag stöter på det i text jag bedömer, som handledare eller examinator, brukar jag fråga "hur många antal, och vilka är antalen - det står inte i din text".
 
U Uffe A skrev:
Men vad menar du, skånskan är ju det vackraste språket som finns.
Mycket möjligt men jag kan tyvärr inte det språket. ;) Det är väl därför det "skorrar otroligt falskt" i öronen på de som tror att det är språket svenska som är gemensamt i diskussionen. :rofl::crysmile::p
 
  • Haha
Uffe A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.