Då förstår jag.
Vi har som sagt en veranda i vinkel men det är en balkong ovanpå med tätt räcke, vilket gör att jag inte har någon bild som visar taket. Det är nog som du säger bara valmat åt ett håll (hoppas jag nu när jag börjar fundera på det...;))
Men att göra ett tak som är valmat åt ett håll kan väl vara ett alternativ här?

Jag tänker att det blir snyggast propositioner om verandan inte är lika djup som hela djupet i vinkeln.
 
Jiji Jiji skrev:
Men att göra ett tak som är valmat åt ett håll kan väl vara ett alternativ här?
Absolut! Valmningen gör att verandataket inte konkurrerar så mycket med taket på husgaveln. Jag tror dock att man skulle kunna rita ett uterum som både har ett modernare uttryck men samtidigt anpassar sig till miljön.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Gaveln till höger på bilden är förlängd, vilket tyvärr har fördärvat husets proportioner. Förlängningen är dessutom slarvigt utförd med bristande känsla för detaljerna. Det går att göra ett snyggt uterum som matchar omgivningen, men ett sådant finns inte att köpa färdigt, utan man får bygga det själv. Bland annat bör man använda en fönsterindelning som tar upp spröjsverket på de befintliga fönstren. En bra färgsättning, kanske åt ockrahållet, kan också få det att lyfta.

En annan sak är att faluröda fasader med kritvita knutar, vindskivor mm, trots sin tradition inte är särskilt vackert. Det strider mot färgsättningens grunder att man bör välja samma mättnadsgrad på de olika kulörerna på ett hus. Att måla om knutarna skulle kunna vara ett relativt enkelt sätt att höja utseendet.
Ja, det där va ju ord och inga visor och dessutom om ett helt annat ämne
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Det var inte min mening att vara elak, utan ett försök att argumentera mot ytterligare en förlängning av en gavel. Läs gärna min artikel om att bygga till ett hus: https://www.byggahus.se/olika-satt-att-bygga-till-huset-guide-och-jamforelse. Jag vet att alla trådar har väldigt många läsare, det försöker jag tänka på när jag skriver.
Färgsättningen tycker jag är en relevant aspekt på ett uterum. Men, det är ert hus, ni bestämmer. Mina synpunkter kan ni bortse fullständigt ifrån.
 
  • Gilla
16386
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Tänkte du ett uterum som tar upp hela ytan i vinkeln eller skulle det fungera med ett som är grundare? Jag har ingen bild tyvärr just nu men en glasveranda med brutet tak kanske skulle fungera, dock inte lika djup som utrymmet i vinkeln.

Ett annat alternativ är som sagt att göra ett fristående uterum och som föreslagits göra en grusad yta i vinkeln med rabatter, krukor och utemöbler. Ev en pergola...

Edit: hittade en bild som jag lånat från Pinterest. Det är en modell på ett hus men visar vad jag menar.[bild]
Tack för svar! Det är precis sådär som jag vill ha men är lite osäker på om det är genomförbart iom att vinkeln är ungefär lika bred som djup? Vet du om det skulle funka?
 
J justusandersson skrev:
Absolut! Valmningen gör att verandataket inte konkurrerar så mycket med taket på husgaveln. Jag tror dock att man skulle kunna rita ett uterum som både har ett modernare uttryck men samtidigt anpassar sig till miljön.
Hej!
Tror du att den valmningen funkar när det blir ungefär lika djupt som brett?
 
J justusandersson skrev:
Det var inte min mening att vara elak, utan ett försök att argumentera mot ytterligare en förlängning av en gavel. Läs gärna min artikel om att bygga till ett hus: [länk]. Jag vet att alla trådar har väldigt många läsare, det försöker jag tänka på när jag skriver.
Färgsättningen tycker jag är en relevant aspekt på ett uterum. Men, det är ert hus, ni bestämmer. Mina synpunkter kan ni bortse fullständigt ifrån.
Tack för länk till intressant artikel.
 
Anna Pettersson2 Anna Pettersson2 skrev:
Tack för svar! Det är precis sådär som jag vill ha men är lite osäker på om det är genomförbart iom att vinkeln är ungefär lika bred som djup? Vet du om det skulle funka?
Jag tror att det blir snyggare om uterummet/verandan inte fyller ut hela utrymmet i vinkeln. Platsen framför skulle kunna bli en trevlig grusad uteplats med rabatter och rosor tex.

Om uterummet fyller hela ytan tror jag att det kommer att se ut som ett uterum med hus, istället för hus med uterum.

Huruvida takkonstruktionen går att genomföra för hela ytan kan jag inte uttala mig om.

Ni har inte funderat på ett fristående uterum? Som en paviljong.
 
  • Gilla
justusandersson
  • Laddar…
Antingen placerat i hörnet eller som en fristående byggnad tror jag är alternativen. Lite beror på väderstreck och vad som finns innanför fönstret bakom utemöbeln. Det bör inte fylla ut hela ytan. Ett uterum i hörnet kan ha en kvadratisk planform eller vara en kvarts del av en månghörning (t.ex. oktagon). I det senare fallet gör man taket med hjälp av kilar. Man kan hitta på många olika taklösningar. Vill man valma taket måste man tänka på att om de lutande takdelarna har olika djup kommer också taklutningen att bli olika.
 
Jag tänker att det också går att överväga uterum i form av en rektangel. Jag tänker då att den inte går ända ut i "kanten" utan ligger indragen.

Enklast är nog att rita upp huset skalenligt och testa olika former och storlekar i ytan inom vinkeln.

(Och inte förkasta idén om ett fristående uterum.;))
 
Jiji Jiji skrev:
Jag tänker att det också går att överväga uterum i form av en rektangel. Jag tänker då att den inte går ända ut i "kanten" utan ligger indragen.

Enklast är nog att rita upp huset skalenligt och testa olika former och storlekar i ytan inom vinkeln.

(Och inte förkasta idén om ett fristående uterum.;))
Det här torpet är min permanentbostad och iom att det är litet så vill jag ha ett uterum som även blir ett sätt att öka boytan.
Fristående uterum tror jag inte att jag kommer att ha så mkt användning av ☺️
 
Anna Pettersson2 Anna Pettersson2 skrev:
Det här torpet är min permanentbostad och iom att det är litet så vill jag ha ett uterum som även blir ett sätt att öka boytan.
Fristående uterum tror jag inte att jag kommer att ha så mkt användning av ☺️
Jag förstår.
Rita upp huset och testa olika storlekar och former så tror jag att du kommer att hitta en lösning.
 
  • Gilla
Anna Pettersson2
  • Laddar…
Anna Pettersson2 Anna Pettersson2 skrev:
Det här torpet är min permanentbostad
Det tycker jag är en viktig aspekt, men då bör man också ta in planlösningen i övervägandena.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Visst kan du få till något vettigt av det där! Jag tänker något som nedan. Ber om ursäkt för begränsade ritskills.

Skiss av utbyggnad med pulpettak och skjutfönster längs röd stuga, integrerad med befintligt hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det ska föreställa en utbyggnad längs husets väggar och ett pulpettak som dras ut 2-3 dm, ungefär som befintlig takfot. Skjutfönster som är praktiska och tillräckligt snygga för att inte störa (tycker jag) med panel i samma stil som huset ovan och under.

Vanlig jävla altandörr att gå in genom. Eller ut om man vill.

Hängränna framtill på pulpettaket, man kan med fördel leda om befintlig ränna på på högerkanten så den leder in i rännan framtill. Rännan "baktill" på huset kan tas bort om det behövs, vattnet får rinna på pulpettaket.

Om man vill kan man fundera på plasttak, beroende på hur du vill ha med ljusinsläpp, annars takpapp. Takpapp kan du ha låga vinklar på (ca 4 grader) om det är ett behov för takhöjden. Plasttak vill helst ha större vinkel (ca 14 grader) för avrinning, men många bygger med lägre vinkel. Det funkar oftast bra, men kan behöva spolas rent något oftare.

Feel free att tänka helt annorlunda, men lite input iaf.
 
  • Gilla
Anna Pettersson2
  • Laddar…
Anna Pettersson2 Anna Pettersson2 skrev:
Det här torpet är min permanentbostad och iom att det är litet så vill jag ha ett uterum som även blir ett sätt att öka boytan.
Fristående uterum tror jag inte att jag kommer att ha så mkt användning av ☺️
I så fall hade jag gjort som Justus föreslog och byggt ett kvadratiskt uterum med takbrytningen diagonalt från innerhörn till utehörn:

3D-rendering av ett kvadratiskt uterum med diagonalt tak och glasväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gör du en riktig grund och isolerar ordentligt kan du få som ett extra vardagsrum om du sågar upp väggen och sätter in en (fönster)dörr.
 
  • Gilla
Anna Pettersson2
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.