Hej

Jag har en fundering ang inkommande servisledning i huset (via krypgrund)

Här har man under vattenmätaren gjort ett läckageskydd av cement (ca 4-6 cm tjock) som servisledningen går upp igenom (ingjuten i) utan något skydd.

Kan detta vara ett problem på sikt?
Huset byggdes 1990-91.
Slangen är svart, slät med ytterdiam 32 mm.
Borde väl tålas att gjutas in kan man tycka. Eller är det nåt man bör åtgärda.
 
Behövs serviceledningen bytas är det definitivt ett problem, eller om kabeln inte är godkänd för att gjutas in. Annars är det inte något problem
 
U Uffe A skrev:
Behövs serviceledningen bytas är det definitivt ett problem, eller om kabeln inte är godkänd för att gjutas in. Annars är det inte något problem
Nu är det TS frågar om en servis för vatten dvs en 32 mm PEM så ingen kabel den gången. Och i frågan skulle jag säga att den sitter bra där inga problem med det.
 
  • Gilla
Daniel Barnaniel och 1 till
  • Laddar…
Fick upp den i flödet och förutsatte att det handlade om en servisledning för el ☺
Kollade inte i vilket forum den var postad
Kanske någon inom VVS kan ge ett korrekt svar
 
Ok TACK för svar. Jättebra forum detta!
Jag är inte rädd för läckage, men man vet ju inte vad en besiktningsman skulle säga när vi nån gång i framtiden säljer huset. Om det finns regler som ställer till det.
 
Vår vattenservis i koppar har varit fastgjutna sedan 1967…..
Protte
 
Det får nog anses som helt normalt att gjuta in dylik slang. Hur skulle man annars göra i hus med platta på mark? Klossen som är gjuten där den kommer upp hade väl med dåtida regler att göra.
 
OK Tack igen för svar
Skickar med en bild för att förtydliga. Normalt sitter det en rörisolering för att förhindra kondens också. Rör utan isolering genom betonggolv nära mattkant, risk för kondens.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B
Den dagen, det problemet. Jag renoverade och böt ut lite pem slang som varit i bruk sedan 70 talet (ca). Böt ut den för att jag skulle byta pump, och det kändes dumsnålt att inte byta en sådan gammal slang när man I alla fall höll på med pumpen.

När jag tagit bort den så kunde jag inte se tillstymmelse till skador eller åldersförändringar på den.

En pem slang som sitter svalt och mörkt håller i alla fall väldigt länge är i alla fall min slutsats...
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
S Sven E-sson skrev:
OK Tack igen för svar
Skickar med en bild för att förtydliga. Normalt sitter det en rörisolering för att förhindra kondens också.[bild]
Ser ju otroligt fint och välgjort ut. Ska den inte flyttas av någon anledning kan det knappast bli bättre.
 
  • Gilla
Daniel Barnaniel
  • Laddar…
C
S Stefan1972 skrev:
Hur skulle man annars göra i hus med platta på mark?
Enligt nuvarande Säker vatten-regler skall den förläggas i ett foderrör.

Illustration av installation av tappvattenservis i skyddsrör för småhus enligt Säker vatten-regler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Intressant med "säker vatten reglerna". Samma regler fanns i en utgåva 2016, vad som gällde dessförinnan vet man inte....eller vet någon om samma regler fanns 1990?
Men man talar om ett skyddsrör vars uppgift är att förenkla byte av slang. Vilket såklart är viktig på ett hus med gjuten sula, däremot inte på ett hus med rymlig torpargrund kan man tycka.
Man får inte något intryck av att slangen ska ha en skyddande uppgift fast den kallas för skyddsrör..???
 
S Sven E-sson skrev:
Intressant med "säker vatten reglerna". Samma regler fanns i en utgåva 2016, vad som gällde dessförinnan vet man inte....eller vet någon om samma regler fanns 1990?
Men man talar om ett skyddsrör vars uppgift är att förenkla byte av slang. Vilket såklart är viktig på ett hus med gjuten sula, däremot inte på ett hus med rymlig torpargrund kan man tycka.
Man får inte något intryck av att slangen ska ha en skyddande uppgift fast den kallas för skyddsrör..???
Din slang på bilden behöver inget skydd den ligger perfekt där och om du kommer åt via grunden går det ju också byta om det skulle bli aktuellt. Det som beskrivs i det cpalm visar är bara tänkt för att göra byte möjligt utan ingrepp där det ligger ingjutet och har inget att göra med att slangen skulle fara illa av ingjutning.

Du kan ta dessa regler med en nypa salt i ditt fall där de inte tillför något direkt som de gör annars i en del lägen där de tar hänsyn till erfarenheter som kan förebygga vattenskador. De är lite på samma tema som skriverier i Elinstallatören när det gäller el dvs lite väl mycket branschpåverkat många gånger.
 
C
S Sven E-sson skrev:
Men man talar om ett skyddsrör vars uppgift är att förenkla byte av slang. Vilket såklart är viktig på ett hus med gjuten sula, däremot inte på ett hus med rymlig torpargrund kan man tycka.
Man får inte något intryck av att slangen ska ha en skyddande uppgift fast den kallas för skyddsrör..???
Nä precis, håller med om att det är fel att benämna det skyddsrör, därför använde jag själv den i mitt tycke mer korrekta benämningen foderrör.

Men jag som precis varit igenom ett slangbyte inser fördelarna med detta, dels är det inte så kul att gräva ner till frostfritt djup där man inte kommer åt med grävmaskin och dels hade det för min del varit skönt att slippa bila upp golvet.

Lustigt nog hade min föregångare åtminstone tänkt tanken och lagt ner en stump reservslang parallellt med befintlig slang. Dock var ju den så klart lika rutten som den "aktiva" slangen. :thinking:
 
C cpalm skrev:
Lustigt nog hade min föregångare åtminstone tänkt tanken och lagt ner en stump reservslang parallellt med befintlig slang. Dock var ju den så klart lika rutten som den "aktiva" slangen.
Vad hade hänt med dina slangar? Det verkar udda om det är lika TS slang som praktiskt taget har obegränsad livslängd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.