Viking Arm https://www.vikingarm.no/ ser väldigt trevlig ut. Sjukt överprisad kan jag tycka för en tving med lite extra plåt (ca 1700kr/st). Har någon sett något alternativ?
 
Mycket bra fråga. Jag kan inte förstå varför inte någon av de etablerade tillverkarna, exempelvis Bessey, inte har kommit med någon liknande produkt. Även om produkten är patenterad måste det gå att skapa en lyfttving med en annan princip, tänker man. Nu blev det så att jag slog till på två stycken original Viking Armar och de verkar oerhört välgjorda. Metall rakt igenom. Men det sved verkligen i plånboken.
 
T thomasek skrev:
Har någon sett något alternativ?
Dom kopiorna jag sett är svindåliga, inte värt en krona.
 
  • Gilla
Tomas Eklund
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Dom kopiorna jag sett är svindåliga, inte värt en krona.
Jag köpte 4, var "pre order" tror t.o.m. bilderna var direkt tagna från viking arm. Tänkte att väl någon kommit runt patentet eller så. Strax innan leverans byttes dock bilderna och leveransen var enligt nya bilderna.
Klagade och fick samtliga pengar tillbaka. Så jag betalade inte en krona, men någon krona kan jag nog tycka de är värda. De fyller någon form av funktion, så jag har inte skickat de till metallåtervinningen än men många kronor är de inte värda. 4 för en hundring eller så hade jag nog kunnat betala, om jag i förväg vetat vad jag köpt.
 
Nu har jag testat mina Viking Armar litegrann och jag måste säga att de är en fröjd att bruka. Rörelsen är mycket mjuk och nästan ljudlös. Precisionjustering är inga problem. De kommer åt där inga andra tvingar kommer åt och kvalitetskänslan är underbar.

Jag fick dem som tack för ett jobb jag gjort åt farsan. Jag hade sannolikt inte lagt ut pengarna själv (ca 1000 kr styck vore nog min personliga smärtgräns). Så jag kan inte riktigt påstå att jag tyckte de var värda pengarna (för en amatör). Men nu när jag har dem är jag oerhört glad för det.
 
  • Gilla
thomasek
  • Laddar…
Kvalitetsverktyg är alltid en glädje, det kan man inte komma ifrån. Ser väldigt trevliga ut, vill ha... Väntar ett tag känns orimligt att de ska kunna hålla den prisnivån över tid. Man vill ju ha lite volym på försäljningen också.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.