Hej igen!

Ni som har spottar med dimmer i taken, är ni nöjda? Kommer man att ångra om man inte sätter in detta? Ljussättningen är ju jätteviktig, men jag tyckte att det lät dyrt med 600 kr/spott och 500kr/dimmer. Stämmer det? Andra lampor kostar ju också pengar och detta verkar ju väldigt praktiskt. Ge mig råd! Tack på förhand.
MVH Cina!

Vi står inför delvis samma tankar. I samband med takbyte och tilläggsisolering så har vi ju också en uppenbar möjlighet att fälla in fler spotlights relativt enkelt.

Jag upplever att de spottar vi redan har ger en varm och behaglig belysning, och en hög ljuskomfort. Med dimnmer är det dessutom praktiskt att kunna variera ljusstyrkan beroende på behov.

Men kan det vara så att spottar överallt är en typ av modegrej??  :-/

Definitivt så känner jag att spots i alla fall bör kompletteras med vanliga lampor och ljuskällor för att få en miljö jag trivs i. Så det är så att säga inte "antingen eller", utan snarare "både och.."

Priserna du har fått är komplett med installation från en elektriker som gör allt antar jag..? Vad skiljer i kostnad om man väljer ett vanligt lamputtag istället för spot (med bibehållen dimmer)?

Jag hade nog valt både och även här, för att kunna förändra enkelt i framtiden..

GoForIt skrev:
Men kan det vara så att spottar överallt är en typ av modegrej??  :-/
Så lär det garanterat bli. Många väljer redan idag bort spottar pga att de säger att det är för mycket 90-tal...

Det tråkiga är ju att man måste byta/täcka över hela taket för att bli av med hålen. Det var ju nästan enklare att sätta dit dem!

Själv gillar jag spottar! ;D

Det finns alternativ. Varför inte titta på dessa och se om de tilltalar er?

Det som jag tycker talar emot spottar är:
- Kan bli väldigt trist ljusmässigt (om man bara lägger en ljusmatta) och en massa ljusa punkter i taket.
- Det är en trend som snart inte kommer vara lika trendig längre.
- Det är ett elände att bli av med spottarna när man tröttnar.
Vad gäller pris (för belysning i allmänhet) så kanske du ska ställa dig frågan vad t.ex. golv eller möblemang kostar i rummet. Har du inte bra belysning i rummet kan du lägga hur mycket pengar du vill på resten av rummet, det blir inte bra ändå. Många är av någon anledning väldigt snåla när det gäller belysning, men kan sen hosta upp en förmögenhet för t.ex. en TV, ett golv eller en soffa.

Har en bekant som byggt nytt för några år sedan med öppen planlösning och har i ryggåstaket i stora rummet satt 32 st 230v spotar, i varje spot sitter en 50w ljuskälla, dessa styrs av 2 st dimmer, när det är den mörka årstiden så är denna belysning helt ok men som tidigare skrivts ger den inte någon vidare miljö och med alla tända så drar bara dom 1600w i timmen, finns ju så mycket annan fin belysning än dessa evinnerliga spotar som alla skall ha. Min personliga uppfattning är att i badrummet är spotar fint och passar bra men i övriga utrymmen nej.

Vi sätter spottar i fönstren i vardagsrummet & ovanför bardisken i köket. Det får räcka, 550:- +moms, ink. arbete & pottor får vi betala.

Vi sätter spottar i köks fönstren och vardagsrumsfönster. Sen kommer det att sitta en ljusrampslist på köksinredningen.
Lagomt e bäst så som många säger så kanske man blir less, och vad ska man då göra med alla hål efter spottarna?? :-/

Vi har spottar, men cirka hälften så många som elektrikern föreslog.

Hej igen!

Tack för alla svar! superbra att få lite tips. Tycker det låter vettigt att blanda. Inte ha för många,blir nog snyggt att ha i fönsterna i alla fall och några i köket.
MVH Cina!

Endast spotlights i kök är inte att rekomendera, specielt inte vid diskbänken då det blir en ganska dålig arbetsbelysning, rekomendation från kökssäljaren som sålde köket till oss. Men snyggt är det ;)

catig skrev:
Hej igen!

Tack för alla svar! superbra att få lite tips. Tycker det låter vettigt att blanda. Inte ha för många,blir nog snyggt att ha i fönsterna i alla fall och några i köket.
MVH Cina!
...och i badrummet! :cool:

Fukt & värme brukar bli en superbra kombo för att tillverka mögel, tänk på det också.

Jag tycker spot är helt överlägset för ljussättning, finns dock lite nya produkter med flera ljuskällor i samma armatur för att få färre hål i taket. Detta börjar komma på bred front, ganska dyrt fortfarande men mycket fräckt.

Dock ska man nog tänka på att spottar ska användas för indirekt belysning, dvs välj rätt vinkel på ljuskällan och lys på föremål eller ytor som du vill "highlighta". Resten av belysningen kan man ju pendla, bygga in i vägg eller ha vanliga lösa armaturer.

Vill hissa ett varningens finger för att fälla in spottar i fönsternicher, detta ger reflexer i fönstret och gör att man inte kan se ut, dock kan alla se in. Belys hellre den inre väggen i rummet och ha belysning i trädgården så försvinner glasrutorna och rummet känns större.

skane67 skrev:
Vill hissa ett varningens finger för att fälla in spottar i fönsternicher, detta ger reflexer i fönstret och gör att man inte kan se ut, dock kan alla se in. Belys hellre den inre väggen i rummet och ha belysning i trädgården så försvinner glasrutorna och rummet känns större.
Beror säkert på effekten. Har en lite temporär lösning med 10w-puckar och de lyser upp bra samtidigt som det inte blir några som helst reflexer. Ut ser man också! 50w odimmat blir säkert "a different ballgame"  :cool:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.