Klingbyte problem på en Justersåg av märket Knapp med rundad bult och synlig sågklinga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en rund sågklinga i en justersåg med en skadad bult som är rundad och svår att lossa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hejsan, jag har en Justersåg av märket Knapp, som sagt dags att byta klinga, men bulten släpper inte! Böt klinga för några år sedan och har absolut för mig att den var vänstergängad. Något annat är väl inte troligt? Bulten börjar bli oroväckande rund. Provat med värme utan framgång. Tips snälla.
 
  • Gilla
hyggabus
  • Laddar…
Tack! det störiga är att Knapp gick i konkurs för ganska många år sedan så reservdelar och manualer är en bristvara, men den påminner om Felder med hål i bordet för att låsa kling axeln tex.
 
Sitter och tittar på en skruv för att hålla klingan i en gammal Felder (BF 5)

den är åtminstone högergängad.
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag gissar också på att den är vänstergängad. Fixera klingan med en träkloss mot sågbordet. Skruva medsols med en bra blocknyckel med den 12-kantiga ringen, ej med käftarna.
[länk]

Och du, byt ut skruven snarast! Det här är kanske sista gången du får lös klingan med den skruven. Sök efter reservdelar och köp ny del.
En 6-kanthylsa är att föredra framför 12-kant. Allra helst nåt med typ Optipunkt.
Men som skruven ser ut är det kanske rörtång som gäller.

/Höghus
 
  • Gilla
hyggabus
  • Laddar…
Cheesen
6 658933 skrev:
[bild] [bild] Hejsan, jag har en Justersåg av märket Knapp, som sagt dags att byta klinga, men bulten släpper inte! Böt klinga för några år sedan och har absolut för mig att den var vänstergängad. Något annat är väl inte troligt? Bulten börjar bli oroväckande rund. Provat med värme utan framgång. Tips snälla.
Jag är rätt säker på att den där är högergängad. Det brukar vara att dra fast i samma riktning som klingan snurrar. Har du en muttermaskin eller slagskruvdragare så hade jag använt den för att lossa muttern.
 
Ja nu låter det som att jag vågar dra den åt vänster, känns bara så fel på en såg. Men det är verkligen hel stop åt höger.
 
6 658933 skrev:
Ja nu låter det som att jag vågar dra den åt vänster, känns bara så fel på en såg. Men det är verkligen hel stop åt höger.
Jag hade försökt hitta en manual eller nån på nåt utländskt forum med samma såg, innan jag tog i för kung o fosterland, istället för att lyssna på gissningar från folk. Ingen bordsåg jag haft eller använt har haft högergängad spindel, så att säga de brukar va högergängade känns rätt magstarkt. Dock kan jag inte lova att din också är vänstergängad.
 
Hoppas att det går bra! Jag ska inte käfta för mycket men på min justersåg så är muttern vänstergängad. Samma gäller min DeWalt vändsåg DW743. Där är skruven vänstergängad också. Klingorna åt samma håll som TSs såg och skruv/mutter på samma sida.
 
Verkar sanslöst att spindeln är annat än vänstergängad, vilket betyder att man lossar åt fel håll dvs höger. Annars riskerar klingan att rotera av axeln vid användande.
Förmodligen är din bult så misshandlad att du inte får sunda indikationer på när du drar åt eller lossar den.

Men som Ola C skrev, skaffa dig en manual innan du hittar på någonting.
//Ronnie
 
Cheesen Cheesen skrev:
Jag är rätt säker på att den där är högergängad. Det brukar vara att dra fast i samma riktning som klingan snurrar. Har du en muttermaskin eller slagskruvdragare så hade jag använt den för att lossa muttern.
Menar du inte tvärtom? Lossa i rotationsriktningen alltså.
https://home.howstuffworks.com/tighten-blade-on-circular-saw.htm

/Höghus
 
Cheesen
Höghus Höghus skrev:
Menar du inte tvärtom? Lossa i rotationsriktningen alltså.
[länk]

/Höghus
Ja nu är det ju några år sedan jag arbetade proffesionellt med justersåg så jag kan minnas fel.
 
Om det är vänstergänga ska väl det vara märkt med en pil eller liknande, men på huvudet står bara märket GFD och kvaliten 8.8 så det talar väl för att det är en ”vanlig bult”.
 
Vad jag vet 'ska' det inte finnas någon märkning på skruvar eller muttrar om dom är vänstergängade.
Utifrån bilderna gissar jag att skruven är vänstergängad så den inte skruvas ur när drivaxeln snurrar och klingan belastas.
 
Klingor lossas med rotationen dra åt samma håll tänderna pekar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.