Jag har både bok och avenbok. Sålde ett antal hundra avenboksplanter på rot för att byta ut mot bok... De ser ju i princip lika dana ut på sommaren bortsett från att avenboken tänder ett par veckor tidigare på våren. Jag var ute efter häckstruturer på vintern - det funkar inte med avenboken.

Man ska ändå inte döma ut avenboken: den accepterar mycket sämre jordmån och klarar torka avsevärt bättre. Vid nyplantering blir det ändå bra mycket dyrare, speciellt om det ska bli hög häck och man måste köpa käppar: varje planta måste, om häcken ska bli fin, bindas upp hela vägen till slutlig höjd och bindningen måste ses över varje säsong tills slutlig höjd uppnås.

Boken växer rakt och fint utan käpp.

Rödboken är egendomligt nog inte så vanlig. Jag har rödbokshäck på knappt 250 cm höjd och den är verkligen underbar på sommaren. Innan den klipps har de yttersta toppskotten nästan scharlakansröda blad som exploderar i solen.

Bägge häck typer är hyfsat billiga i inköp och man vinner mycket lite på att köpa äldre plantor. Jag startade min nya trädgård med minsta plantor, 50 cm, och full höjd uppnåddes inom 4-5 år.
 
Redigerat:
  • Gilla
KristinaRT
  • Laddar…
Jag kan ju haft tur men vi har inte bundit upp avenboken och den växer rakt, högt och tätt.
 
Hoppar in i tråden :D
Vi behöver råd för lämpliga häckplantor mot landsväg i södra norrlandsinland nära Zon 7.
Egentligen inte så utsatt mer än kyla och snömängd.
Eftersom det är ett fritidshus vill vi ha något som är lättskött och runt metern hög och inte allt för "yvig" eftersom den då går ut i diket.
Måbär och Blåbärstry har jag googlat mig till som bra men finns det erfarenheter / rekommendationer tar jag gärna emot dem.
 
KristinaRT
yonna yonna skrev:
Jag har både bok och avenbok. Sålde ett antal hundra avenboksplanter på rot för att byta ut mot bok... De ser ju i princip lika dana ut på sommaren bortsett från att avenboken tänder ett par veckor tidigare på våren. Jag var ute efter häckstruturer på vintern - det funkar inte med avenboken.

Man ska ändå inte döma ut avenboken: den accepterar mycket sämre jordmån och klarar torka avsevärt bättre. Vid nyplantering blir det ändå bra mycket dyrare, speciellt om det ska bli hög häck och man måste köpa käppar: varje planta måste, om häcken ska bli fin, bindas upp hela vägen till slutlig höjd och bindningen måste ses över varje säsong tills slutlig höjd uppnås.

Boken växer rakt och fint utan käpp.

Rödboken är egendomligt nog inte så vanlig. Jag har rödbokshäck på knappt 250 cm höjd och den är verkligen underbar på sommaren. Innan den klipps har de yttersta toppskotten nästan scharlakansröda blad som exploderar i solen.

Bägge häck typer är hyfsat billiga i inköp och man vinner mycket lite på att köpa äldre plantor. Jag startade min nya trädgård med minsta plantor, 50 cm, och full höjd uppnåddes inom 4-5 år.
Är det Fagus sylvatica atropurpurea du har?
Funderar starkt på att byta ut en spireahäck med något annat (som ger insynsskydd under vintern) och kan hållas så smal som jag vill)…. Blodbok hade varit läckert, men det verkar finnas lite olika namnsorter?
 
Det är riktigt - jag har atropurpurea. Förgrodde småplantorna i påsar första säsongen och då kunde jag plocka bort inblandade, mindre "röda" (som alltid finns med när man köper häckplantor).

Men har man råd borde man köpa unga blodboksträd... då blir häcken svart ... Går nog bara i UK... Såg en sån häck i en slottsträdgård... vaaaansinnigt tjusig!

Man ser ibland gamla stora blodbokar i vårt land - såna som är svartare. Men de kan man inte få som häckplantor.
 
KristinaRT
yonna yonna skrev:
Det är riktigt - jag har atropurpurea. Förgrodde småplantorna i påsar första säsongen och då kunde jag plocka bort inblandade, mindre "röda" (som alltid finns med när man köper häckplantor).

Men har man råd borde man köpa unga blodboksträd... då blir häcken svart ... Går nog bara i UK... Såg en sån häck i en slottsträdgård... vaaaansinnigt tjusig!

Man ser ibland gamla stora blodbokar i vårt land - såna som är svartare. Men de kan man inte få som häckplantor.
Är det samma latinska namn och sortnamn på alla röda? Bara så att man inte blir besviken….

Sonen vill ha en vresbokshäck - jag tror inte det blir någon vidare häck av vresbokar, men det vore coolt med en eller två i trädgården.
 
När det gäller fagus sylvatica atropurpurea/atropunicera/etc/ som häckplantor får man nog ta det som handeln erbjuder. Min, annars så välsorterade plantskola, ser frågande ut när jag börjar diskutera avarter ;). De väljer ut sina leverantörer och även vid senare kompletteringar har det fungerat fint. Nu är ju häckplantorna fröförökade och därmed inte lika mörka/jämnfärgade som om de skulle varit rotförökade. Det blir ändå, om än något varierad, vacker häck som jag varmt rekommenderar.

Jag har anlitat samma plantskola ända sedan jag anla trädgården för drygt 15 år sedan. Har inte köpt något på nätet - vilket säkert också går bra i många fall. Jag är också anhängare till de som anlitar lokala företag ute på vischan.

Jag skulle själv undvika vresros i min egen trädgård. De tar lätt överhand och brukar sällan bli så vackra som på katalogbilderna. Vi har dessutom här vid kusten alltför mycket förvildad vresros som förstör stränder och strandängar. Men de är ett paradis för småfåglar med alla dess taggar. Att få ut en jycke ur sådant buskage är inte roligt ;).
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
KristinaRT
yonna yonna skrev:
När det gäller fagus sylvatica atropurpurea/atropunicera/etc/ som häckplantor får man nog ta det som handeln erbjuder. Min, annars så välsorterade plantskola, ser frågande ut när jag börjar diskutera avarter ;). De väljer ut sina leverantörer och även vid senare kompletteringar har det fungerat fint. Nu är ju häckplantorna fröförökade och därmed inte lika mörka/jämnfärgade som om de skulle varit rotförökade. Det blir ändå, om än något varierad, vacker häck som jag varmt rekommenderar.

Jag har anlitat samma plantskola ända sedan jag anla trädgården för drygt 15 år sedan. Har inte köpt något på nätet - vilket säkert också går bra i många fall. Jag är också anhängare till de som anlitar lokala företag ute på vischan.

Jag skulle själv undvika vresros i min egen trädgård. De tar lätt överhand och brukar sällan bli så vackra som på katalogbilderna. Vi har dessutom här vid kusten alltför mycket förvildad vresros som förstör stränder och strandängar. Men de är ett paradis för småfåglar med alla dess taggar. Att få ut en jycke ur sådant buskage är inte roligt ;).
Inte vresROS, vresBOK….

VresROS vill jag inte ha, de är alldeles för taggiga…
 
Aha - läste fel:surprised:...
 
Ok, nu kom det en offert i mailen. Svensk trädgårdsfirma som säljer idegran som "är mycket tätare och bättre anpassad för Sverige, än de du hittar på nätet", fast jag har inte fått ur dem något om var de är odlade, eller på vilket sätt de är bättre, mer än att de också är importerade och "bättre".

60-80 cm höga i jordklump. Svenska priset är 54 000 SEK för 50 meter häck och motsvarande från Heijnen i Nederländerna kostar 24 000 SEK. Båda med hemleverans. Svenskarna lovar att byta ut dåliga plantor och de litar jag på av egen erfarenhet. Vad garantin från Nederländerna är värd har jag ingen aning om, men de lovar samma sak.

Kan det vara så mycket bättre plantor lokalt, eller är det bara så det blir med fler led inblandade.

Eftersom det är tre gånger dessa 50 meter som ska köpas de närmaste tre åren är det ju rätt mycket pengar. En tanke är att köpa mina 50 meter på nätet och samtidigt beställa några stycken lokalt för att kunna jämföra. Klart det är en chansning, men å andra sidan skulle det kännas lite surt att köpa allt lokalt och aldrig få veta om jag vaskat 90 000 när allt är klart.

Alternativet till internetgranar är nog inte lokala, utan då får det kanske bli någon lite billigare sorts häck.
 
Claes Sörmland
Hep Hep skrev:
Ok, nu kom det en offert i mailen. Svensk trädgårdsfirma som säljer idegran som "är mycket tätare och bättre anpassad för Sverige, än de du hittar på nätet", fast jag har inte fått ur dem något om var de är odlade, eller på vilket sätt de är bättre, mer än att de också är importerade och "bättre".

60-80 cm höga i jordklump. Svenska priset är 54 000 SEK för 50 meter häck och motsvarande från Heijnen i Nederländerna kostar 24 000 SEK. Båda med hemleverans. Svenskarna lovar att byta ut dåliga plantor och de litar jag på av egen erfarenhet. Vad garantin från Nederländerna är värd har jag ingen aning om, men de lovar samma sak.

Kan det vara så mycket bättre plantor lokalt, eller är det bara så det blir med fler led inblandade.

Eftersom det är tre gånger dessa 50 meter som ska köpas de närmaste tre åren är det ju rätt mycket pengar. En tanke är att köpa mina 50 meter på nätet och samtidigt beställa några stycken lokalt för att kunna jämföra. Klart det är en chansning, men å andra sidan skulle det kännas lite surt att köpa allt lokalt och aldrig få veta om jag vaskat 90 000 när allt är klart.

Alternativet till internetgranar är nog inte lokala, utan då får det kanske bli någon lite billigare sorts häck.
Jag tror inte det finns någon idegransodling i Sverige. Eller gömmer ni något där i Skåne någonstans.

De menar nog att de säljer någon sort av Taxus xmedia istället för vanlig idegran när de skriver att den är tätare och bättre anpassad för Sverige. Troligen är det någon av sorterna 'Hicksii' eller 'Hillii' som de säljer. Kan möjligen också vara japansk idegran, Taxus cuspidata, som är härdigare än den europeiska. 'Adams' är väl den vanligaste sorten av den japanska. (EDIT: Ser nu att 'Adams' ofta anges som en T. xmedia också.)
 
Redigerat:
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Inser att jag missade att skriva att båda priserna gäller Hicksii.
 
Claes Sörmland
Hep Hep skrev:
Inser att jag missade att skriva att båda priserna gäller Hicksii.
'Hicksii' är smått odödlig. Det är en av de få barrväxter som kan köpas och planteras på vintern utan minsta problem p g a sin robusthet och härdighet. Så jag skulle inte bry mig om var den är odlad. Det man betalar för är storlek. Plantor med klump är bättre än krukodlade varianter för de har ett större rotsystem men är knepiga i hanteringen. De ska inte ligga och och få torkskador på sitt rotsystem hos lokala planthandlare eller svenska distributörer utan levereras omgående från odlaren till plantering. Av det skälet passar krukodlat material bättre för svenska plantshoppar, där de kan de stå hela säsongen utan att få skador.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Låter som min plan att testa ett lass från Nederländerna är vettigt, eftersom vi inte har några som helt garantier för att de "svenska" är tätare eller bättre, mer än att handlaren påstår det.
 
Jaha, nu blev allt helt annorlunda och mycket, mycket tristare. Till slut lyckades jag få kommunen att visa sina planer för granntomten. Tidigare har de vägrat och skyllt på att "inget är klart" och liknande. Nu tröttnade jag och begärde ut allt som fanns. Den kartan jag fick ut kan ändras i detaljer, men i stort blir det som det förslaget. Granntomten precis vid tomtgränsen kallas "park" i detaljplanen och enligt tidigare handläggare tänkt som "kanske en grillplats, eller en gungställning eller något annat, fast nu när det byggts en lekplats en bit bort kanske det inte blir något".

Nu vet vi att det blir grillplatser, jättestor klätterställning, studsmattor, en by med lekhus, utsiktstorn, rutchkana, "upphöjd vattenlek" gungor och en hel massa annat. 4-5 000 kvm späckat med byggen och aktiviteter för målgruppen 1-10 år. Bland annat en asfalterad promenadväg som precis rundar vår tomt. Den hör officiellt till lekplatsen och är ingen "riktig" gångväg, men i praktiken binder den ihop två områden och lär bli vältrafikerad då det är närmaste vägen mellan ett antal höghus och kommunala idrottsplatsen. Inget vi kan göra något åt, då allt är enligt plan. Nu är det därför inte längre intressant med en häck som är tät och snygg om tio år. Om två år är hela eländet färdigt och vi har då bland annat en klätterställning och ett utsiktstorn väldigt nära poolen och jag är inte skitsnygg i badkläder.

Så nu är frågan - finns det något alternativ till thuja (som jag egentligen tycker illa om) här i kallare delen av zon 3, som ger totalt insynsskydd året runt och som går att få 2-3 meter hög inom något år? Om det inte finns alternativ, hur stora thujor är rimligt att plantera? Nu är min aversion mot thujor klart underordnat funktionen, så om det är enda vettiga alternativet får det bli det. Är det brabant som är den effektivaste?
 
  • Gilla
Jc-kansjälv
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.