Snidd Snidd skrev:
Handläggaren har varit emot möte från dag ett, både på tomten och på något kontor. "Har inte tid med sådant" enligt hans egna ord. Vilket man kan förstå då det tagit 22 veckor so far. (Tog 14 veckor innan första svaret)
Aj fan. Jag kanske har det lätt i kommunen jag bor. Förvaltningslagen Förvaltningslag (2017:900) §6 Service,
torde annars vara tillämplig. Om du inte förstår grunderna för ett beslut är tjänstemannen skyldig att hjälpa dig tills du förstår.
Annars är det Kommunallagens likställighetsprincip som gäller. Lag (2019:835) 2 kapitlet §3 som denne får förklara varför han inte följer då din granne fått bygglov
 
Pratade med personen vi köpte tomten av, och tydligen ska det finnas ett marklov på att fylla igen denna bergskreva redan, de stenar som ligger i den har han fyllt i enlighet med det marklovet vid det andra bygget.

Borde inte handläggarna se marklov och sådant som är kopplat till fastigheten, eller är det vårat jobb att begära ut och skicka till honom?
 
  • Gilla
Ubbe55
  • Laddar…
harry73
När fick säljaren marklov? Gäller den fortfarande?
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
När fick säljaren marklov? Gäller den fortfarande?
Vet inte, han hade inte längre handlingarna. Men tomten styckades 2018, så marklovet borde vara från dess. Hur länge brukar ett marklov gälla? Begärde ut handlingarna från kommunen iaf, men de är ju inte jättesnabba.
 
Maalox
Snidd Snidd skrev:
Vet inte, han hade inte längre handlingarna. Men tomten styckades 2018, så marklovet borde vara från dess. Hur länge brukar ett marklov gälla? Begärde ut handlingarna från kommunen iaf, men de är ju inte jättesnabba.
Förutsätter att det är samma som bygglov, dvs påbörja sökt åtgärd inom två år och färdigställa inom fem år från det att lovet vann laga kraft.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Snidd Snidd skrev:
Pratade med personen vi köpte tomten av, och tydligen ska det finnas ett marklov på att fylla igen denna bergskreva redan, de stenar som ligger i den har han fyllt i enlighet med det marklovet vid det andra bygget.

Borde inte handläggarna se marklov och sådant som är kopplat till fastigheten, eller är det vårat jobb att begära ut och skicka till honom?
Du kan inte räkna med att handläggaren letar fram något material själv. Om igenfyllning enlig marklov är påbörjad så borde du ha rätt att slutföra det fram till 2023.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jag reagerar på delen med tillgänglighet.

Såvitt jag vet så behöver inte en person vara certifierad för att göra en villa tillgänglig. I regel begär man inte heller in en tillgäbglighetsutredning vid ett enbostadshus (vilket vara det handläggaren någonstans syftar till)

Det är ju dennes jobb att se till att Tillgänglighetskraven uppfylls. Vanligvis begärs det endast in vid större byggnader, så som tex flerbostadshus och då behöver personen vara certifierad.

Om det finns ett aktivt marklov ska kommunen kunna besvara detta. Det är en allmän handling.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.