Kört fast lite i tänket här...
Misstänker jag tänker rätt. Men tänkte kolla iaf.

Har wifi rgb lampor i de flesta armaturer. Styrs med en Google nest hub.
För att underlätta tillvaron (och inte få skäll av frugan) behöver dessa nu även kunna styras med väggströmbrytare...

Nedis har juh fina brytare med touch. Men insåg ett ganska rejält problem när jag började tänka lite.

Wifi lampor funkar så att om dom är strömlösa en tid, så ställer dom sig i "parningsläge" när dom sen blir strömsatta. Redan provat på det ett par ggr då ngn dragit väggströmbrytaren här hemma...

Om man då kopplar in Nedis brytaren som det är tänkt kommer den väl bryta spänningen till lampan? Dvs det skiter sig då den funkar som vilken väggbrytare som helst.
Kan man då köra en wago på fas och tändtråd så armaturen blir permanent strömsatt.
Sen koppla in fas och nolla på Nedis brytaren och enbart styra över wifi?

Som jag ser det verkar detta vara enda sättet...
 
Lite svårt att hänga med på ditt resonemang.
Att koppla ihop fas och tändtråd, och därigenom koppla bort bef. väggbrytare och permanent strömförsörja lampan är görbart.
Hur har du tänkt att wifi-brytare sedan ska kunna påverka rgb-lampan? Ska väggbrytaren signalera via wifi till den smarta rgb-lampan?
 
Shelly är bra, kanske inte tar dig hela vägen, men kanske. Home Assistant är annars väldigt bra om du vill göra mer avancerade saker
 
E etompau skrev:
Lite svårt att hänga med på ditt resonemang.
Att koppla ihop fas och tändtråd, och därigenom koppla bort bef. väggbrytare och permanent strömförsörja lampan är görbart.
Hur har du tänkt att wifi-brytare sedan ska kunna påverka rgb-lampan? Ska väggbrytaren signalera via wifi till den smarta rgb-lampan?

Ja, väggströmbrytaren kommer bara agera "fjärrkontroll" för lampan.
Helst skulle jag vilja hitta batteridrivda fjärrar och kunna sätta på lämplig plats.

Men det enda som verkar finnas är 230v modeller.
 
B JSaltberg skrev:
Shelly är bra, kanske inte tar dig hela vägen, men kanske. Home Assistant är annars väldigt bra om du vill göra mer avancerade saker
har redan själva systemet klart.
Problemet är väggströmbrytarna.

Har sökt som en galning, men det mesta är tänkt att styras från mobilen och inte med strömbrytare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.