Storsockret
Vi har en platsbyggd garderob precis vid badrummet. Den är byggt kring avluftningen för avloppet, dvs en del av väggen i garderoben döljer avluftningsröret.

Vi har noterat att det ganska ofta, men nog inte riktigt alltid, luktar väldigt illa ur garderoben. Först trodde vi att det var pga golvbrunnen i duschen för vi insåg att den nog faktiskt inte hade flyttstädats av förra ägarna, var redigt med härligheter :sick: Vi städade ordentligt och ställde in skålar med ättika i garderoben för att få bort lukten. Det verkade fungera men så kom lukten tillbaka, och den här gången är det inte lika skitigt i golvbrunnen.

Tycker att det luktar olika mycket i olika sektioner av garderoben, men det kan vara inbillning. Funderar nu vart jag ska börja kolla. Tänkte att det kanske är läcka på röret för avluftning som läcker in i garderoben, kan det vara så? Bör jag riva bort så jag kommer åt att kolla eller ska jag börja i någon annan ände?
 
Bowser
Går avluftningen ut genom taket?
Kan ni se röret utifrån dvs, om inte så finns ju möjligheten att där sitter en vakuumventil i väggen eller på vinden som har fastnat i öppet läge. Då kommer det avloppslukt ur röret.
 
Storsockret
Bowser Bowser skrev:
Går avluftningen ut genom taket?
Kan ni se röret utifrån dvs, om inte så finns ju möjligheten att där sitter en vakuumventil i väggen eller på vinden som har fastnat i öppet läge. Då kommer det avloppslukt ur röret.
Ja röret går ut genom taket
 
Storsockret
Några fler idéer?

Jag började riva ut en del av väggen och det ”blåser” ut när jag öppnar upp. Så första frågan är väl ska det göra det? Jag vet ju inte hur avluftning funkar, men jag tänkte väl att röret ska vara en tät väg ut genom taket så att säga, att det inte ska vara luft runt röret, men det kanske är helt galet också.

Annars har jag väl inte sett nåt uppenbart trasigt, men det hade nog behövt vara ett enormt hål för att jag direkt skulle kunna peka på det och säga att det är fel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.