A andersmc skrev:
Den kan väl vara märkt 700W, men kan den verkligen förbruka så mycket?

700W är nästan en moppemotor, en hästkraft. Ingen energi försvinner. All energi den förbrukar stannar i rummet som värme. 700W motsvarar ett medelstort element, det värmer ett mindre rum.
Minns förmodligen fel. Annan här i tråden skriver att 70 W är mer rimligt.
 
K Kling 1 skrev:
Hej!
Vad bra att det funkar, har du mer info om fläkten? Märke, effekt och inköpsställe?
Har tänkt lite på en likadan lösning men varit lite rädd för ljudet och att det inte skulle bli så mycket bättre.
Finns på Bauhaus också. Lite dyrare där. Här är specifikationen:
Takfläkt Ferro från Globo
Teknisk information
Färg: Vit
Material: Metall
Diameter: 142 cm
Höjd: 58 cm
Sockel: Integrerad LED
IP klass: IP20
Spänning: 230V
Effekt: 70W
Montering: Fast installation
 
  • Gilla
t230victor och 1 till
  • Laddar…
Tom Barkström Tom Barkström skrev:
Minns förmodligen fel. Annan här i tråden skriver att 70 W är mer rimligt.
Ja, 70W låter mycket rimligare.

Vi har inte riktigt samma förmåga att intuitivt förstå hur stor en effekt är. Hade de stått att fläkten vägde 70 kg hade du direkt insett att det inte kunde stämma. När det gäller effekt kan man tänka på el-element. Då vet man att 1000W ger värme nog att värma ett helt rum.

(Sen är det många som hej vilt blandar effekt och energi (vanligen kW och kWh) för att inte tala om effektförändringen (som kan mätas i kW/h).
 
  • Gilla
Tom Barkström
  • Laddar…
Vill man få ner värmen dragfritt ska fläkten lyfta luften under och sprida den utmed väggarna.
Ställ den åt andra hållet så får man drag och upplever det som lite kallare.
Jag har haft fläkt i taket sen -95. ;-)
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
J Jan_G skrev:
Vill man få ner värmen dragfritt ska fläkten lyfta luften under och sprida den utmed väggarna.
Ställ den åt andra hållet så får man drag och upplever det som lite kallare.
Jag har haft fläkt i taket sen -95. ;-)
När vi kör fläkten på lågvarv får vi precis den effekt vi eftersträvar och dessutom alldeles tyst och dragfritt. Våra stearinljus fladdrar t ex inte alls. Vid fullvarv känns det dock dragigt.
Jan_G, du har väl varit nöjd med din takfläkt i dessa 27 år. Vi är supernöjda efter en månad.
 
  • Gilla
Jan_G och 1 till
  • Laddar…
A andersmc skrev:
Den kan väl vara märkt 700W, men kan den verkligen förbruka så mycket?

700W är nästan en moppemotor, en hästkraft. Ingen energi försvinner. All energi den förbrukar stannar i rummet som värme. 700W motsvarar ett medelstort element, det värmer ett mindre rum.
Hej alla, en vän till mig säger att det inte blir värmeenergi av fläkten utan rörelseenergi. Hur ska jag förklara för honom så han förstår att allt blir värmeenergi i slutändan?
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej alla, en vän till mig säger att det inte blir värmeenergi av fläkten utan rörelseenergi. Hur ska jag förklara för honom så han förstår att allt blir värmeenergi i slutändan?
nja ni har väl båda rätt......det blir väl lite både och. Elmotorn kommer ju att avge värme och får man då luften att röra sig av den värmen så är det ju rörelseenergi såklart men i praktiken tänker man ju inte så. Den lilla rörelseenergin kan man ju inte använda till särskilt mycket men det är klart. En liten snurra med vingar av toapapper kanske kan driva nåt......
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Tom Barkström Tom Barkström skrev:
Finns på Bauhaus också. Lite dyrare där. Här är specifikationen:
Takfläkt Ferro från Globo
Teknisk information
Färg: Vit
Material: Metall
Diameter: 142 cm
Höjd: 58 cm
Sockel: Integrerad LED
IP klass: IP20
Spänning: 230V
Effekt: 70W
Montering: Fast installation
För att räkna ut minsta takvinkel där denna fläkt passar får vi använda gymnasiets trigonometri och tangens. vi vet att närliggande katet är 71 cm och motstående katet är 58 cm.
Vi kan räkna ut takvinkeln v med hjälp av tangens-funktionen:
tan v= 58/71
Förmodligen är den motstående katetern längre eftersom fläkten inte kan monteras precis i taknocken.
Någon matematiker i gruppen kan kanske göra beräkningen.
 
Redigerat:
Får max takvinkel till 39 grader, eller egentligen något mindre för att ha marginal. Annars får man bygga någon takbjälke att fästa den vid.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej alla, en vän till mig säger att det inte blir värmeenergi av fläkten utan rörelseenergi. Hur ska jag förklara för honom så han förstår att allt blir värmeenergi i slutändan?
Beror väl på vad ni pratar om, rörelseenergi omvandlas till värm genom tex friktion men finns det inte någon nämnvärd friktion mot något annat (ute i tomma rymden) så kommer ju den potentiella energin bevaras utan att omvandlas till värme, detta blir ju mer av ett teoretiskt svar och även här blir nog allt till värme i slutet, lite beroende på hur man tror att universums existens kommer upphöra.
Pratar man om en fläkt finns det ju gott om friktion, en väldigt stor i själva fläkten och sedan mellan partiklar i luften. Skulle det inte finnas någon energiförlust skulle ju luften cirkulera runt för evigt och det tror jag även han går med på att så sker ju inte, stänger man av fläkten så slutar ju luften röra på sig ganska omgående så energiförlusten får nog klassas som väldigt hög. All förlust av rörelseenergi här blir till värme, dock kommer inte all värme stanna i rummet. Fläkten lär inte vara perfekt balanserad så den kommer säkert skapa vibrationer som sprider sig ut genom konstruktionen och fortplantar sig som rörelseenergi med värmeförlust på vägen och utanför. Finns säkert några fysiska avvikelser men jag tror detta är typ rätt ;)
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Beror väl på vad ni pratar om, rörelseenergi omvandlas till värm genom tex friktion men finns det inte någon nämnvärd friktion mot något annat (ute i tomma rymden) så kommer ju den potentiella energin bevaras utan att omvandlas till värme, detta blir ju mer av ett teoretiskt svar och även här blir nog allt till värme i slutet, lite beroende på hur man tror att universums existens kommer upphöra.
Pratar man om en fläkt finns det ju gott om friktion, en väldigt stor i själva fläkten och sedan mellan partiklar i luften. Skulle det inte finnas någon energiförlust skulle ju luften cirkulera runt för evigt och det tror jag även han går med på att så sker ju inte, stänger man av fläkten så slutar ju luften röra på sig ganska omgående så energiförlusten får nog klassas som väldigt hög. All förlust av rörelseenergi här blir till värme, dock kommer inte all värme stanna i rummet. Fläkten lär inte vara perfekt balanserad så den kommer säkert skapa vibrationer som sprider sig ut genom konstruktionen och fortplantar sig som rörelseenergi med värmeförlust på vägen och utanför. Finns säkert några fysiska avvikelser men jag tror detta är typ rätt ;)
Jag tror du har typ helt rätt, iaf synkar dina teorier med mina ;-)
 
J Josth skrev:
Får max takvinkel till 39 grader, eller egentligen något mindre för att ha marginal. Annars får man bygga någon takbjälke att fästa den vid.
Bra. Tog du hänsyn till att motstående kateter sannolikt är väsentligt längre då fläktens monteringsfot inte kan fästas direkt i takspetsen.
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej alla, en vän till mig säger att det inte blir värmeenergi av fläkten utan rörelseenergi. Hur ska jag förklara för honom så han förstår att allt blir värmeenergi i slutändan?
Be honom förklara var energin tar vägen när rörelsen avstannar. Och det är väl en vän du frågar åt? :crysmile::p
 
  • Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
Tom Barkström Tom Barkström skrev:
Bra. Tog du hänsyn till att motstående kateter sannolikt är väsentligt längre då fläktens monteringsfot inte kan fästas direkt i takspetsen.
Jag bara räknade på de cm du angav, höjd 58 cm och radie 71 cm. Har man en krok i takspetsen borde den väl kunna hänga i den även om kåpan som täcker takfästet/kroken inte kan föras ända upp? Men det är ju bra om det finns en plan yta att fästa den på och något rejält att fästa kroken i.
 
  • Gilla
Tom Barkström
  • Laddar…
Fläktbladen sitter väl högre än 58 cm från fästet...
 
  • Gilla
Tom Barkström
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.