Hej!
Jag undrar vad jag behöver göra för att denna lampan skall gå att koppla in i ett modernt vägguttag, någon som vet?
 
  • En gammal lampas elanslutning med sladd och ojordat vägguttag, behöver anpassas för modern användning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag antar att du med modernt uttag menar jordat uttag? Om det stämmer så har du två alternativ.

1. Jorda lampan och montera en jordad stickpropp. Det är viktigt att alla metalldelar i lampan verkligen får god kontakt med jordledaren.

2. Bygg om lampan till dubbelisolerad och montera ett sladdställ med europakontakt. Du måste då ha en lampsockel som är godkänd som dubbelisolerad. Dessutom måste troligen strömbrytaren bytas mot en som sitter på sladden.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Tack för ditt svar. Yes jordat uttag menar jag. Vilket av alternativen är enklast/kräver minst jobb?
 
Jag skulle ha byggt om den så den blir dubbelisolerad. Det enda som borde behövas är en ny lampsockel och ett färdigt sladdställ med europakontakt och strömbrytare.

Hur ser den befintliga lamphållaren ut? Finns det någon märkning på lampan?
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Den där plastkoppen vid strömbrytaren gör att den ev. kvalar in som dubbelisolerad. Är själva knappen till brytaren av plast eller metall?

sedan är frågan om själva lamphållaren kan behöva bytas.
 
  • Gilla
Lufsen_bygg
  • Laddar…
Tack för era svar. Här kommer lite fler bilder.
 
  • Närbild av en grå vattenledning som passerar igenom en metallstödbygel fäst vid en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en lamfot i mässing med lite patina på en träyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det syns inte på bilden om det är lätt att ansluta alla metalldelar till jord. Inte heller ser man något av lamphållaren (Lamphållarna?). Därför vågar jag inte yttra mig om vilken av metoderna som är enklast. Men jag skulle nog försöka få det dubbelisolerat.

Edit:
Nu kom det till bilder medan jag skrev. Det finne ett kopplingsutrymme mellan lampsocklarna. Där måste man troligen också hitta på något smart för att den skall bli dubbelisolerad.
 
Det verkar lite komplicerat att göra detta…. :/ Vad tror ni det kostar att lämna in den till en lampaffär?
 
BirgitS
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Lufsen_bygg Lufsen_bygg skrev:
Det verkar lite komplicerat att göra detta…. :/ Vad tror ni det kostar att lämna in den till en lampaffär?
Beror på var du bor. 2000 i Stockholm + material.
 
Jag hade kollat status på kablage som löper upp i "svanhalsen" och ut till lamphållarna. Är den frisk och hel hade jag bara bytt kablage till ett sladdställ med europakontakt och säkerställt att strömbrytaren är täckt med något lock el. dyl. så kabelskarven inte kan komma i kontakt med metallbasen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.