Jag har som så många andra jobbat hemma de senaste två åren och insett att jag trivts väldigt bra med det. Speciellt nu när vi "återkallats" till kontoret har det blivit aktuellt.
Jag har alltid tänkt att det finns möjligheter att nyttja vårt hus till mer - om man skulle driva företag.
Vi har stor tomt med gott om parkeringsplats, 10 000 m2 gräsmatta samt varmgarage i huset om ca 55 m2. Har även ett enkelt kallgarage på 180 m2. Jag brukar jämföra det med en modern lada...
Huset ligger lantligt så det är inget man "bara passerar" men det tar 15 minuter till stan och det är lika långt till två mindre samhällen.

Så, väck min inspiration. Vad skulle man förhoppningsvis kunna livnära sig på utan att sätta sig i skolbänken en massa år? Har varken läshuvud eller bra ålder för det :) Jag är väl normalhändig, försöker bygga hobbybil osv men är väl inte heller typen som bygger ett hus.

Så, kom igen - högt och lågt - vad skulle ni vilja pyssla med på hemmaplan?
 
Alla varianter av normal besöksnäring blir knepigt i det läget. Såvida du inte hittar på något som blir unikt och omskrivet. Typ björnpark med tama björnar som folk får gulla med. Vilket nog inte är så lätt.

Annars gäller väl ngn form av produktion. Bryggeri, byggnadsmide (typ tillverka trappor, räcken osv.). Men det är väl rätt många som trängs på båda de marknaderna.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Det går bra att starta någon typ av tillverkning. Det gäller bara att hitta en lämplig nisch. Gärna en nisch som är för smal för att intressera större företag men som räcker till för att försörja en småföretagare hemma i garaget.

Några vilda ideer:
-Hyvleri
-Smärre elementfabrik
-Vattenpassfabrik. Danderydspasset har lagt ned och efterfrågan finns så någon borde kunna skaffa en excenterpress och starta upp på nytt.
-Reparation av plastbåtar. Det sägs vara svårt att få grundstötta plastbåtar ordentligt reparerade.
-Motorrenoveringsverkstad. Det börjar bli brist på företag som kan slipa vevaxlar och plana topplock och borra upp och fodra cylindrar. Helt normala reparationer som man ofta tvingas resa långt för.
-Cementgjuteri. Stadsborna har blivit trädgårdstokiga och samtidigt hjälplösa så hittar du på något lämpligt trädgårdskrimskrams av betong går det säkert att sälja.
-Skoterdemontering eller motorsågsdemontering. Det behövs någon som slaktar sådana maskiner och säljer reservdelar.
-Gummiverkstad och industrigummihandel. I Vasa finns ett företag som heter Gummijärvinen som säljer alla möjliga slags gummiprodukter för industri och lantbruk och allt möjligt. Allt från kilremmar till silikonslang och maskinfötter. Mycket är på metervara. De vulkaniserar bandsågshjul och skarvar transportörsremmar och gör allt möjligt. Det borde finnas en marknad för liknande affärer på andra order men tydligen finns det ytterst få sådana i Norden.
-Järnhandel där lokala bönder och företagare och byggare och andra behövande kan köpa järnprofiler i metervara. Sätter man ett minimiinköp på till exempel 300 kronor kan vem som helt köpa det de behöver men behöver inte sätta tid på halvmetersstumpar.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.