Grannen säger att han vill bygga en altan/terrass precis i tomtgränsen precis utanför vårt vardagsrum. Läget ligger i en brant sluttning där de bor nedanför. Han har redan en altan anordnad vid huset.

Hur nära tomtgränsen får han bygga och hur hög? Då marken sluttar kraftigt kommer marken på något sätt behöva jämnas ut annars blir det bara en brant trappa. Får han sätta plank på altanen i tomtgränsen?
 
Lite olika beroende på kommunen, mellan 0,8-1,5 m förekommer som övre gräns för trädäck & det tillåts fram till tomtgräns. Plank har egna regler men totalhöjd beräknas om han bygger plank på altanen.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Om ”utjämning” innebär att han gräver mot tomtgräns så gäller att grannen ansvarar för att inget tsar från din tomt. Slänt eller stödmur. Mur är bygglovspliktig.
 
Undrar du vad han får bygga utan bygglov eller hur stor chansen/risken är att han får bygglov för altan+plank?
 
M MetteKson skrev:
Undrar du vad han får bygga utan bygglov? Eller undrar du hur stor chansen/risken är att han får bygglov för altan+plank?
Vad kan han bygga utan bygglov? Vi är inte intresserade av en punchveranda 4,5 meter från tomtgränsen.
 
  • Haha
SonnyListon
  • Laddar…
Viken kommun bor ni i
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
B bygglov skrev:
Vad kan han bygga utan bygglov? Vi är inte intresserade av en punchveranda 4,5 meter från tomtgränsen.
I första inlägget skriver du att grannen ska bygga altan/terass precis i tomtgräns, nu skriver du 4,5 m från tomtgräns? Vad menar du när du skriver punchveranda, är det något inglasat? Du behöver förtydliga lite.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
I första inlägget skriver du att grannen ska bygga altan/terass precis i tomtgräns, nu skriver du 4,5 m från tomtgräns? Vad menar du när du skriver punchveranda, är det något inglasat? Du behöver förtydliga lite.
Förlåt jag menar att vårt hus står 4,5 meter från tomtgränsen. Jag undrar bara hur nära gränsen han får bygga sin fristående altan. Det här gäller Partille.
 
T
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Lite olika beroende på kommunen, mellan 0,8-1,5 m förekommer som övre gräns för trädäck & det tillåts fram till tomtgräns. Plank har egna regler men totalhöjd beräknas om han bygger plank på altanen.
B bygglov skrev:
Förlåt jag menar att vårt hus står 4,5 meter från tomtgränsen. Jag undrar bara hur nära gränsen han får bygga sin fristående altan. Det här gäller Partille.
Grundregel som jag fattat det är att du får bygga i marknivå (troligen tänkt med reglat och trallat) invid gräns. Då får du även sätta plank upp till 1,8 m. Så gjorde vår granne, inga probs för min del. Hör med kommun.
 
T tobiast skrev:
Grundregel som jag fattat det är att du får bygga i marknivå (troligen tänkt med reglat och trallat) invid gräns. Då får du även sätta plank upp till 1,8 m. Så gjorde vår granne, inga probs för min del. Hör med kommun.
Så i praktiken kan jag lägga trall på hela tomten och därmed få sätta plank på 1,8m runt hela tomten?:thinking:
 
Plank på 1,8 m vet jag inte… men trall på hela tomten är ok. Om det är i ”marknivå”.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
B bygglov skrev:
Så i praktiken kan jag lägga trall på hela tomten och därmed få sätta plank på 1,8m runt hela tomten?:thinking:
Nej, plank får man inte sätta upp utan bygglov utom en bit i anslutning till altan/trädäck i anslutning till huset.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
B bygglov skrev:
Så i praktiken kan jag lägga trall på hela tomten och därmed få sätta plank på 1,8m runt hela tomten?:thinking:
Trall på hela tomten = Ja
Plank på 1,8 runt hela tomten= Nej, inte utan att du söker bygglov. Bygglovet kan beviljas eller avslås.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
T
B bygglov skrev:
Så i praktiken kan jag lägga trall på hela tomten och därmed få sätta plank på 1,8m runt hela tomten?:thinking:
I teorin kanske. Det beror nog på hur stor tomten och din plånbok är. :) Plank ja, trall nja... vet inte om det kan finnas nån regel om tomtens utseende och avvikelser kanske. Det kan variera från kommun till kommun hur bestämmelserna är så hör med dom. Och tänk på grannsämjan, den är ovärderlig.
 
Om du har ett en- eller tvåfamiljshus får du bygga eller anlägga:

  • Det krävs inte bygglov för en altan som uppförs inom 3,6 meter från ett en- eller tvåbostadshus om altanen inte är högre än 1,8 meter och placeras minst 4,5 meter från fastighetsgräns. Altanen får uppföras närmare tomtgräns än 4,5 meter om berörd granne medger det. Undantaget gäller inte om det i detaljplanen står att åtgärden kräver bygglov. Bygglov krävs också om åtgärden ska utföras på byggnader eller i bebyggelseområden som är särskilt värdefulla.

  • Skyddad uteplats med plank eller mur. Planket eller muren får inte vara högre än 1,8 meter och inte sträcka sig längre ut från bostadshuset än 3,6 meter. Planket eller muren får inte placeras närmare tomtgräns än 4,5 meter utan grannes godkännande.

    https://www.partille.se/bygga-bo--miljo/bygga-nytt/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.