Hej!
Jag undrar vad ni kunniga och erfarna tror om följande.

Att montera den här, i ett hörn i min lägenhet där ena väggen är betong och den andra väggen är gips tvålager.

https://www.sportime.se/Fitnessreds...9699qiOoOIMCxeGtjuqvvrDXVlBKWiPRoCusgQAvD_BwE

Där jag ca 90 kg kraftpaket skall kunna göra chins/pull ups utan att skiten lossnar.

Betong som jag förstår det, klarar den tyngden utan problem, min oro är såklart gipssidan.
I fästet till chinsstången finns 3 hål så jag kan alltså ha 3 stycken skruvar i vardera vägg.

Vad tror ni, kommer det hålla? :)
 
Du får köpa gipsexpander! Gipsexpanders plugg är starka
 
  • Gilla
Lufsen_bygg
  • Laddar…
Läst en del om snaptoggle, dom verkar bra.
 
  • Gilla
Blatifagus
  • Laddar…
Det håller nog med 3st gipsexpanders, Mollyskruv. De kan hålla 30kg styck.
Problemet kan vara om dom hamnar för nära varandra i infästningen men de går nog bra.
I betongen skulle jag nog använda kemankare och gängstång, alt expander men det första är bättre.

Det blir ju lätt lite ryckig belastning på en sån där, inte bara hålla uppe 90kg så att säga
 
  • Gilla
Lufsen_bygg
  • Laddar…
JanneJanne123
Jag hade satt en platta/bräda av något slag på gipsväggen för att fördela ut trycket lite som jag sedan hade monterat stången på.

Edit:

Med tillägget att kanske rent av leta upp reglarna i vägen att fästa plattan/brädan i.
 
Redigerat:
  • Gilla
Lufsen_bygg och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Inte gipstak gissar jag :rofl:
 
  • Gilla
lärjungen
  • Laddar…
Nej haha
 
holmberg87 holmberg87 skrev:
Det håller nog med 3st gipsexpanders, Mollyskruv. De kan hålla 30kg styck.
Problemet kan vara om dom hamnar för nära varandra i infästningen men de går nog bra.
I betongen skulle jag nog använda kemankare och gängstång, alt expander men det första är bättre.

Det blir ju lätt lite ryckig belastning på en sån där, inte bara hålla uppe 90kg så att säga
Men gängstång / expanderbult får jag ju inte ut sen, jag bor i hyresrätt…
 
Lufsen_bygg Lufsen_bygg skrev:
Men gängstång / expanderbult får jag ju inte ut sen, jag bor i hyresrätt…
hur ska jag tänka där??? Kan man såga av den med metallsåg när jag ska flytt ut?
 
Lufsen_bygg Lufsen_bygg skrev:
hur ska jag tänka där??? Kan man såga av den med metallsåg när jag ska flytt ut?
Ja det går ju som du säger att såga av den.
Minns inte vilken typ av vägg du hade, men att såga av den och spackla igen om de är betong går bra.
Borde väl vara tillåtet i en hyresrätt, likväl som om du använder grova plugg och skruv så blir det hål. Men gängstången sitter iofs kvar..
 
Ja det var betong. Ja precis gängskruven sitter kvar. Men om man sågar av och spacklar så är det ingen som vet att den sitter där. Så länge den inte sticker ut…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.