Är mobila snabbladdare det bästa sen skivat bröd?

  • Antal röster
    11
Under sportlovet har Jämtkraft, Skistar och Audi ordnat åtta tillfälliga snabbladdare i Ljusdal.

Vad tror ni, är det här lösningen på tillfälliga flaskhalsar som laddarbristen mot skidorterna på vintern eller är det bara ett pr-jippo som inte kommer påverka något på riktigt?

Själv är jag positiv, och kommer att ha nytta av just de här laddarna.
 
harry73
Såklart är det ett pr-jippo eftersom laddningen blir kostnadsfri, men tanken med ett batterilager som laddas kontinuerligt med konstant effekt för att kunna ge hög maxeffekt när det behövs ökar såklart laddflexibiliteten där elnätet annars inte klarar av det
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Det är väl egentligen två frågor:
- Självklart är det ett reklamjippo eftersom man sätter upp en sponsrad station just där och skriver om det i nyheterna.
- För framtiden är det ett bra sätt att återanvända gamla batterier för att jämna ut belastningen på elnätet. Oavsett om det är en mobil eller fast laddstation. Så tekniken som sådan är jätteintressant.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Såklart är det ett pr-jippo eftersom laddningen blir kostnadsfri
Hade faktiskt missat att det skulle vara gratis. Sånt bådar aldrig gott i mina ögon. Jag skulle rent av gärna se att sådana här laddare kostade mer att använda än de fasta, för förr eller senare måste någon betala, och då ges de bästa incitamenten om det är slutanvändarna. Men jag förlåter dem då det är nytt. ;)
 
harry73
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Hade faktiskt missat att det skulle vara gratis. Sånt bådar aldrig gott i mina ögon. Jag skulle rent av gärna se att sådana här laddare kostade mer att använda än de fasta, för förr eller senare måste någon betala, och då ges de bästa incitamenten om det är slutanvändarna. Men jag förlåter dem då det är nytt. ;)
Det är ju ett samarbete med Skistar, och då kan det finnas andra sätt att göra dom kostnadseffektiva.
Jag misstänker att Skistar har sina hållbarhetsmål och vill få upp andel hållbara resor till fjällen. Att då bjuda några med elbil på en full laddning för några hundralappar, blir ett billigt sätt att utrota idén att man behöver en bränslebil om man vill åka på fjällsemester.
Projektet är en del av det samarbete som Jämtkraft och SkiStar startade under hösten 2021, samarbetet ska bland annat utveckla laddinfrastrukturen på och till SkiStars destinationer samt skapa en hållbar resa för SkiStars gäster till destinationerna. Nu tar samarbetet hjälp av Audi för att kunna leverera en mobil snabbladdningsstation där det behövs.

- Vi vill erbjuda våra gäster både minnesvärda och hållbara fjällupplevelser och då blir också resan till oss allt viktigare, där vi vill hjälpa gästen att göra rätt. Bara i vinter har vi hittills installerat 150 nya laddstolpar på våra destinationer då vi vet att efterfrågan ökar. Samtidigt är laddköångesten längst vägen till fjällen stor, så detta är ett steg i rätt riktning, säger Fanny Sjödin, hållbarhetschef på SkiStar.
 
Visst är det så, men det blir alltid ett ineffektivt utnyttjande av resurser när något upplevs vara gratis.
 
harry73
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Visst är det så, men det blir alltid ett ineffektivt utnyttjande av resurser när något upplevs vara gratis.
Hur menar du nu, att risken finns att man överladdar sin elbil?
Det blir ett incitament att skaffa en elbil när man kan åka billigt till fjällen med den. Sedan kan det vara billigare att bara låta alla ladda gratis, än att se till att den fungerar med alla möjliga kort eller taggar.
 
harry73 harry73 skrev:
Hur menar du nu, att risken finns att man överladdar sin elbil?
Ja, precis. Och att man planerar för att ladda så mycket som möjligt där istället för i exempelvis Hudiksvall, där det också finns många laddare.

Nu är väl priset en så liten del av kostnaden (väntetid värderar nog många dyrt) att det är självreglerande ändå, men att laddning inte kostar något ser jag som sagt oftare som en nackdel än en fördel.

harry73 harry73 skrev:
Sedan kan det vara billigare att bara låta alla ladda gratis, än att se till att den fungerar med alla möjliga kort eller taggar.
Så kan det mycket väl vara. Men det är som sagt i så fall bara en kortsiktig vinst för användarna. På sikt måste leverantörerna rimligen kunna tjäna pengar på sånt här.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
harry73
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Så kan det mycket väl vara. Men det är som sagt i så fall bara en kortsiktig vinst för användarna. På sikt måste leverantörerna rimligen kunna tjäna pengar på sånt här.
Nu när vi diskuterar detta, kommer jag på ett helt nytt affärsmodell. Skistar skickar hem ett laddkort för gratis laddning vid sina bokningar, och placerar dessa så att man kan styra var folk tar pauser, kanske inkluderar kaffe och lunch på vägen, eller låter vägrestaurang betala så att skistar placerar sina laddare där.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Nu när vi diskuterar detta, kommer jag på ett helt nytt affärsmodell. Skistar skickar hem ett laddkort för gratis laddning vid sina bokningar, och placerar dessa så att man kan styra var folk tar pauser, kanske inkluderar kaffe och lunch på vägen, eller låter vägrestaurang betala så att skistar placerar sina laddare där.
Borde ges till återkommande gäster och laddas på ens liftkort i samband med bokningen.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Har laddat i Ljusdal nu. Laddarna är Audi-stripade och tyska, så tillvida att tyska är förvalt språk på dem. Så containrarna är väl uppkörda på lastbil från Tyskland.

I högsta grad en fungerande lösning, jag fick nog en bit över 100 kW från dem, men var där off-peak. Så ett bra komplement, men man skulle ju vilja veta hur lätt det är att köra elbil till fjällen för dem som kör lördag–lördag på sportlovet.

Hörde att Tesla hade gratis laddning fram till elva i lördags. Också ett smart sätt att fördela trafiken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.