Har fått en vattenläcka i ett utrymme där elpannan står. Den finns i ett utrymme där det tidigare fanns en oljepanna inne i huset. Elpannan instalerad 2011. Vad var gällande byggregel då? Borde företagen ha vidtagit åtgärd innan man satte dit den? Det fanns inte skydd för vatten och golvbrunnen finns utanför i hallen.
Vad var kravet och var den felinstallerad?
Behöver råd om detta då försäkringsbolaget har synpunkter på installationen.
Sonja
 
I gamla hus tror jag det förekommer ganska ofta att pannan står i ett källarutrymme utan avlopp. Källare i gamla hus var också enkla som tålde fukt och vatten på ett annat sätt än om man har gillestuga osv. Nytt avlopp gör man när man bilar bort grundsulan och byter vatten- och avloppsstammar etc. När är huset byggt? Är det stamrenoverat?
 
S sgjengst skrev:
Borde företagen ha vidtagit åtgärd innan man satte dit den? Det fanns inte skydd för vatten och golvbrunnen finns utanför i hallen.
nej det borde husägaren förebrett innan pannan monterades
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
T tergo skrev:
nej det borde husägaren förebrett innan pannan monterades
Så den som bytte ut den gamla mot denna har inget att påpeka om att det var så, utan bara kopplade in den då! Det har varit en oljepanna där tidigare. Vet inte när den togs ut.
 
Det var så man gjorde förr även en oljepanna kan läcka, jag satte dit en elpanna i mitt pannrum där det förut var en gaspanna för tre år sen, inget avlopp, en risk som man får ta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.