Staket mot naturområdet

  • 2. Staket bakom huset mot naturområder

    0 Röster 0,0%
  • Antal röster
    8
Hej!
Vi har byggt staket mot vägen och mot grannen. Vi är tveksama om vi ska bygga bakom huset där det är naturområde samt mot gragesidan(tält dagsläge) då där också är naturområde. Hur hade ni tänkt och byggt?
 
  • Nybyggt trästaket vid vit villa med skogsområde i bakgrunden och en bil parkerad framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit enplansvilla med rött tak vid ett öppet naturområde, omgiven av cyklar och byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggt staket längs med vitmålat hus mot en väg och grannområde, med obebyggd naturområde i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett hus med ett blått tält på sidan, mot bakgrund av ett öppet naturområde och solig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
När ni bor så tätt kan det vara lämpligt att hävda sin tomt ordentligt med staket eller häck. Fundera på en häck.
 
  • Gilla
maja.andersson27189 och 2 till
  • Laddar…
Skulle aldrig satt staket öht! Onödigt jobb och sen underhåll, Urk!
 
Jag skulle sätta staket eller högre spalje i hörnen för att markera tomten tydligt men inte stänga tomten helt från er synvinkel. Gör en test med två flyttbara sektionskopior och se hur det funkar alt slå bara ner lite stolpar och utgå från det.
Spaljen har fördelen att den med rätt klängväxter ger vindskydd och, återigen med rätt växter, blir en vacker inramning.
Avgränsning längs hela tomtgränsen behövs bara om det visar sig att folk i närområdet inkräktar. Insynsskydd är en annan sak och det går att lösa efter hand när resten av tomten växer fram.
 
Staket kostar kraft och pengar både när det ska byggas eller underhållas.

Mellan er och grannen är fullt förståeligt att ni vill ha staket eller häck.
Mot naturområde känns det onödigt så vida man inte har nåt husdjur man vill hålla inhägnat eller nån insyn man vill skärma av.
Tomtens gränser blir tydliga ändå när ni klipper gräset och sköter tomten. Finns ingen anledning att på starkare sätt hävda sina gränser så länge det inte börjar anläggas park, lekpark eller utökas med en till granne intill er
 
harry73
Egentligen tycker jag att man inte behöver staket mot naturområdet, men när jag ser dina bilder tvekar jag.
Egentligen behöver din tomt lite insynsskydd/volym istället för staket.
 
Jag tänker att hävda en gräns mot naturområde även gäller åt andra hållet. En hävdad gräns kan nog i vissa fall göra att folk tänker att de kan gå alldeles nära ett staket eller häck. Men med en öppen gräns känns det mera som att man inkräktar, och (vissa) håller därför större avstånd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.